Vad ska man packa med till island?

Jag ska vandra Lagavegur på Island i sommar och har några utrustningsfrågor. I stort tänker jag använda samma utrustning som jag använder då jag tältvandrar i de svenska fjällen men några saker funderar jag över.

1. Bör jag ta med mig mitt mulifuelkök eller det lilla gasköket med tanke på bränsleinköp på island?
2. När det kommer till sovsäck, kan man fövänta sig ungefär samma behov som i de svenska fjällen? Alltså sovsäck för ca -5.
3. Finns det vandrarhem i Rejkjavik som kan förvara "handbagage" meda man vandrar Lagavegur?
4. Och sist men inte minst kan man köpa mat/godis i stugorna längs vandringsleden?

Tack på förhand!

Björn Nilsson
 
Det finns en sida där du kan läsa om Michel Blomgrens vandring över Island.
http://bushcraft.se/iceland/
Där finns också en film som du kan ladda hem som är klart inspirerande.

Han har också redovisat sin utrustning som han hade med sig.

Kolla där så kan du säkert få bra tips. I mina ögon har han dock på tok för mycket med sig men det är ju en smaksak ;)

//Peter
 
Det finns en sida där du kan läsa om Michel Blomgrens vandring över Island.
http://bushcraft.se/iceland/
Där finns också en film som du kan ladda hem som är klart inspirerande.

Han har också redovisat sin utrustning som han hade med sig.

Kolla där så kan du säkert få bra tips. I mina ögon har han dock på tok för mycket med sig men det är ju en smaksak ;)

//Peter

Jo, jag har tittat på hans sida och sett filmen, men det är tyvärr inte sådana tips jag behöver. Jag har bra koll på de flesta delarna av utrustningen (har vandrat i fjällen sedan barnsben), men har alltså de detaljfrågor kvar som jag formulerat i mitt inlägg. Tack i alla fall.

/Björn
 
Jag bodde på Reykjavik City Hostel i höstas och de hade bra förvaring av saker jag ville lämna över dagen. Man fick lämna det i receptionen och det var gratis. Man fick ett litet "kvitto" att visa upp vid uthämtning. Jag vet inte om de vill att man lämnar packning medan man inte bor där dock. Jag skulle maila och fråga!
http://www.hihostels.com/affiliates/iceland26001.en.php?city=a26001&AffiliateID=97026

Det gick också bra att mot en avgift lämna packning på busstationen (BSÍ).
 
Jättebra!

Jag bodde på Reykjavik City Hostel i höstas och de hade bra förvaring av saker jag ville lämna över dagen. Man fick lämna det i receptionen och det var gratis. Man fick ett litet "kvitto" att visa upp vid uthämtning. Jag vet inte om de vill att man lämnar packning medan man inte bor där dock. Jag skulle maila och fråga!
http://www.hihostels.com/affiliates/iceland26001.en.php?city=a26001&AffiliateID=97026

Det gick också bra att mot en avgift lämna packning på busstationen (BSÍ).

Precis sån info jag ville ha! Du menar alltså att man kan långtidsförvara packning på bussstationen. Det vore ju väldigt passande då jag ska ta bussen till och från vandringen. Du vet inte om det är lätt att få tag på kemiskt ren bensin eller gastuber till friluftskök på island?

MVH
Björn
 
1. Bör jag ta med mig mitt mulifuelkök eller det lilla gasköket med tanke på bränsleinköp på island?
2. När det kommer till sovsäck, kan man fövänta sig ungefär samma behov som i de svenska fjällen? Alltså sovsäck för ca -5.
3. Finns det vandrarhem i Rejkjavik som kan förvara "handbagage" meda man vandrar Lagavegur?
4. Och sist men inte minst kan man köpa mat/godis i stugorna längs vandringsleden?

Vi gick leden 2005, så informatonen gällde då.

1. Gaskök funkar bra, gasflaskor kan man köpa på alla bensinstationer.
2. Det är ungefär samma behov som svenska fjällen. Vi hade någon grad över noll som kallast i augusti. Det är lägerplatsen i Hrafntinnusker som ligger högst och är kallast.
3. Ja man kan långtidsförvara på busstationen.
4. Det finns ett kafé/butik i en gammal buss i Landmannalaugar. I Thorsmörk finns också kafé. Stugorna längs leden har ingen försäljning.
 
Tack!

Vi gick leden 2005, så informatonen gällde då.

1. Gaskök funkar bra, gasflaskor kan man köpa på alla bensinstationer.
2. Det är ungefär samma behov som svenska fjällen. Vi hade någon grad över noll som kallast i augusti. Det är lägerplatsen i Hrafntinnusker som ligger högst och är kallast.
3. Ja man kan långtidsförvara på busstationen.
4. Det finns ett kafé/butik i en gammal buss i Landmannalaugar. I Thorsmörk finns också kafé. Stugorna längs leden har ingen försäljning.

Kanon! Då kör jag med min vanliga sommarfjällvandrarutrustning inklusive toppmonterat gaskök och lätt dunsovsäck.

/Björn
 
I Juli

I bussen som Johannes nämner kan du också handla gas, de har även en hemsida, http://www.landmannalaugar.info/
Jag kommer förmodligen att vandra Laugavegur, och förhoppningsvis lite mer, under augusti. När har du tänkt gå?

Jag ska vandra från Thorsmörk till Skogar under sju dagar i Juli. Sedan så har jag några extradagar som jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Vi anländer Rejkjavik den 15 Maj.

God tur!
 
Det är ju imorrn! Vilken lyx!
God tur själv!
Eller gothur ferd kanske man ska säga (eller är det gothan...)! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.