Har ni tips om långdistansvandring?

Hejsan. Jag är ny medlem. Kollade lite snabbt om jag kunde hitta en tidigare tråd, men det verkar vara rätt specifikt när det gäller tips om vandringar. Tänkte fråga lite mer generellt om tips till långdistansvandringar.

Planerar ett äventyr över vår-sommar-höst 2013. Tänkte vandra från Berlin (där jag bor) längs Europeiska långdistansvandringsled E6 till Medelhavet. Kanske åker in till centrala Tyskland med tåg eller cykel först.

Det blir alltså från centrala Tyskland, över Österrike, genom Slovenien, och ner till Trieste i norra Italien. Blir väl 100 till 150 mil ungefär, och mycket berg (över alperna). Antar att det kommer ta ungefär tre månader, men det gör inget om det tar fyra. Kan tälta och bo på vandrarhem under vägen. Tror jag klarar att snitta 2 mil om dagen.

Jag har vildmarkskunskap, är i bra fysisk form, har tid, det mesta av utrustningen, och har lite pengar sparade. Dock har jag aldrig vandrat mer än 5 dagar i streck, och jag har aldrig bott i vildmarken längre än ungefär två veckor. Jag är dock fruktansvärt less på att bo i städer, och har dagdrömt om och planerat på den här resan väldigt länge. Vill ge mig av första Maj.

Var kan jag hitta bra information om långdistanstrekking? Lyssnat lite på Skurka, men han verkar vara lite mer extrem än mig när det gäller lättviktsfilosofin och väldigt mycket rigorösare när det gäller ruttplanering än jag kommer kunna klara av. Monsen är ju skön, men för honom är det ju hundar som gäller.

Har ni några berättelser om vandringar av denna kaliber? Vad bör jag tänkta på? Vad är det viktigt att jag tar reda på i förväg? Vilket sorts träning bör jag göra innan? Tips på utrustning? Tips på hur man klarar sin "vardag" när man är till fots varje dag? Är min tidsram realistisk?

Tack!
 
En sträcka som den skisserade kan du näppeligen gå i ett svep. Du kommer att behöva vilodagar regelbundet. Efter ett tag med lagom liten packning kommer du att snitta betydligt mer an 2 mil om dan om dina fötter eller höfter inte sätter p.
Hårt underlag kräver skor med dämpning.
Du gapar över en stor munfull.
Börja med att träna att gå 3-4 dagar i följd på hårt underlag. Håller kroppen för det är det väl bara att börja gå sen.
go tur
 
Antar att det finns en del erfarenheter att hämta från dom som vandrat hela Pilgrimsleden till Santiago Compostella i ett svep. Dock vet jag ingen tråd om det.
 
Några roliga gubbar till att få tips av är:
Francis Tapon - Hike your own hike, The hidden Europe
Ray Jardine - Traillife (en något excentrisk person, men mycket visdom ändå)

Varför Andrew Skurka är lättviktstaliban kommer kanske bli mer begripligt ju längre du går. Det är en väldig skillnad i påfrestning på kroppen att gå med ultralätt packning. Du måste ju inte sova under Tarp varje natt för det. Testa är mitt tips. Det är inte så obekvämt som man tror. Ju längre söderöver man kommer desto bättre funkar lättviktslösningarna. Man behöver ju inte lika varma lösningar, och undviker man att tälta alpint kan man nöja sig med bra mycket enklare tält (eller Tarp för den delen.).

Francis Tapon har en blogg också som är klart läsvärd. Nu har jag aldrig gått så här långt, men kontentan av Tapons lärdomar var för mig att det viktigaste inte är tekniken eller prylarna, utan psyket (så länge hälsan håller.).

Jag tycker nog inte att du behöver oroa dig för långvarig vildmarksexponering på detta projekt. Det är inte så mycket stora vildmarksområden du passerar. Det kan inte vara så många dagsetapper mellan hotellen/stugorna. Om du nu måste eller vill avbryta på vägen är väl inte det någon katastrof. Du är ju knappast strandsatt i mitten av Alaska.

Om du är orolig för hur din kropp ska fungera en längre vandring kanske det vore en bra idé att testa med en tvåveckorsvandring först.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
En sträcka som den skisserade kan du näppeligen gå i ett svep. Du kommer att behöva vilodagar regelbundet. Efter ett tag med lagom liten packning kommer du att snitta betydligt mer an 2 mil om dan om dina fötter eller höfter inte sätter p.
Hårt underlag kräver skor med dämpning.
Du gapar över en stor munfull.
Börja med att träna att gå 3-4 dagar i följd på hårt underlag. Håller kroppen för det är det väl bara att börja gå sen.
go tur

Tackar. Ska försöka bära mindre än 15 kg inklusive mat och vatten. Hoppas på att det går att få ner till ungefär 10kg. Räknar med en eller (under hårda veckor) två vilodagar per vecka. Tror även jag kan vandra längre än 2 mil per dag när jag inte är uppe i bergen. Kan tänka mig att ta en vecka eller två ledigt i mitten av resan. Har tränat på gym hela året och har gått minst en timme om dagen i ett halvår (i mina läderkängor). Längsta etappen med packning jag gjort på en dag var runt 45km. Det tog 13 timmar, och var rätt tungt i slutändan. Tror jag klarar 6 timmar om dagen rätt lätt.

Funderar även på om jag kanske skulle cykla till Österrike från Tyskland för att spara tid och vara säker på att jag klarar det på en sommar. Det kanske är en bra idé om det låter som det är för långt för en sommar?

Vad skulle vara bra och ekonomisk mat att laga längs resan? Vore bra att ha nån slags basmat man kan komplettera med det som finns tillgängligt. Lär ju passera bebyggelse rätt reguljärt, så frukt och grönt lär ju inte bli allt för svårt att få tag på. Kanske gröt är lätt och snabbt att laga? Man kanske kan fiska på vissa ställen med? Fiskade mycket i barndomen.

Sugen på att hitta tips på gammaldags sätt att klara sig på en sån här resa. Kan man hålla sig någorlunda ren utan vanlig tvål, t.ex.? Finns det dugliga alternativ till vanligt dasspapper? Vill inte behöva lita på en massa high-tech eller dyra grejer som kanske går sönder. Vad finns det för vilda växter man kan äta i mellan-Europa under sommaren?
 
Antar att det finns en del erfarenheter att hämta från dom som vandrat hela Pilgrimsleden till Santiago Compostella i ett svep. Dock vet jag ingen tråd om det.

Francis Tapon har gått den leden också. Det finns info om leden på hans blogg (han dissar den fett som vandringsled betraktat. Det andliga äventyret var han nog inte så intresserad av just då.).

I USA verkar det vara lite vanligare med så kallad "thruhiking", dvs att man går långa leder i ett svep. Sök på det ordet och du kommer finna mycket info. Ett medlemskap på Backpackinglight.com rekommenderas också starkt. Där kommer du hitta massvis med info om folk som gjort liknande projekt. Om du vill lyssna på podcasts finns också The Outdoors Station. De har ett antal radioprogram om män och kvinnor som gått långa sträckor.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Posta gärna din tänkta utrustningslistan så kan vi massakrera den! För en så här lång vandring är det verkligen mycket att vinna på att vandra lätt. Eftersom du vandrar i så civiliserade trakter så behöver du inte bära mer än några dagars mat. Det gör att du utan större problem borde kunna komma ner i en total packvikt under 10kg, med ett traditionellt tält till och med.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Posta gärna din tänkta utrustningslistan så kan vi massakrera den!

Ha ha! Jo du tack! Ska dock försöka undvika detta. Det blir alltid så grabbigt när man börjar snacka "grejer". Likadant när man vill diskutera musikproduktion eller foto. Då börjar det ofta handla mer om märken och teknologi istället för HUR man faktiskt gör något. "Gear lust" känner jag lika starkt som alla andra, men jag är övertygad om att det är på grund av att kapitalet har klorna alldeles för djupt i oss.

"Lagom" kommer grejerna väga i slutändan (får vi hoppas). Vad jag egentligen behöver är smarta tips på Tillvägagångssätt, Idéer, Metoder, Kunskaper, Information, Säkerhet, Hälsa, Ekonomi, Mat, Försäkringar, Navigation, osv.

;)
 
Ha ha! Jo du tack! Ska dock försöka undvika detta. Det blir alltid så grabbigt när man börjar snacka "grejer". Likadant när man vill diskutera musikproduktion eller foto. Då börjar det ofta handla mer om märken och teknologi istället för HUR man faktiskt gör något. "Gear lust" känner jag lika starkt som alla andra, men jag är övertygad om att det är på grund av att kapitalet har klorna alldeles för djupt i oss.

"Lagom" kommer grejerna väga i slutändan (får vi hoppas). Vad jag egentligen behöver är smarta tips på Tillvägagångssätt, Idéer, Metoder, Kunskaper, Information, Säkerhet, Hälsa, Ekonomi, Mat, Försäkringar, Navigation, osv.

;)

Jag håller med, men nu handlar ju massakrerandet mest om en diskussion av det man INTE ska ha med sig av olika anledningar såsom att man har andra metoder, annan navigation etc. Tips om att byta ut allt mot UL-grejor kan man ju skippa om man vill.
I vilket fall hittar du mycket smarta tips på det du vill ha i de referenser jag skickade. Speciellt Francis Tapon tar upp mycket av detta med ekonomi t ex.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
majsan2 Har ni tips på Polen? Trekking 1
AnetteA Hur länge har man nytta av höjdacklimatisering? Trekking 9
rimn Vem har gått Sevilla --> Santiago de Compostela? Trekking 1
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Trekking 0
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
liquidmonkey har du prova de har?? Trekking 6
Enrok Har någon erfarenhet av astma och hög höjd? Trekking 2
mikaalien Någon som har en överproduktion i Sköldkörteln? Trekking 5
261272 Har du lyst å gå Norge på langs? Trekking 0
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4

Liknande trådar