Vandring i augusti, tips sökes!

Hej,

vi är två som vill ut i augusti på en vandring mellan 5-10 dagar. Någonstans i Europa, vi har inte riktigt bestämt oss. Förr har vi vandrat en bit på GR-11 (från Spanien till Andorra, med tält) och Venediger Höhenweg (österrikiska Alperna, utan tält), vi är friska och i god hälsa. Några platser som lockar är Albanien, Italien och Schweiz men om det finns någon här på utsidan som har guldtips om andra ställen är vi tacksamma för det också. Vi vill upp i höjd och det spelar ingen roll om det blir tält eller stugor. Vi är inte ute efter att göra dagsturer och bo på ett hotell hela tiden.

Tack på förhand.
 
Du verkar kunna dina alper och pyrerneer. Bestäm främst vilket område du vill till och leta sedan utifrån det. Schweiz har jag, med tungt hjärta, strukit från min alplista pga. växelkursen och prisnivån. Berliner Höhenweg i österrikiska Zillertaleralperna är en klassiker liksom Pfunder Höhenweg i Sydtyrolen. Meraner Höhenweg också i Sydtyrolen är en annan fin tur, men då finns ju risken att du får bo för mycket på fina hotell. Augusti är ju högsäsong för sommarturismen i alperna så det är säkert klokt att planera i god tid och boka där det behövs.
 
Hej,

vi är två som vill ut i augusti på en vandring mellan 5-10 dagar. Någonstans i Europa, vi har inte riktigt bestämt oss. Förr har vi vandrat en bit på GR-11 (från Spanien till Andorra, med tält) och Venediger Höhenweg (österrikiska Alperna, utan tält), vi är friska och i god hälsa. Några platser som lockar är Albanien, Italien och Schweiz men om det finns någon här på utsidan som har guldtips om andra ställen är vi tacksamma för det också. Vi vill upp i höjd och det spelar ingen roll om det blir tält eller stugor. Vi är inte ute efter att göra dagsturer och bo på ett hotell hela tiden.

Tack på förhand.

Efter pensionen har jag varje år (2007-2014) gått turer i slutet av augusti-början av september. De finns alla skildrade med bilder på http://www.huthyfs.com/ Speciellt 2012 års tur
http://www.huthyfs.com/it12gal/index.html
var väldigt fin i början och kan byggas ut med fler etapper på Alte Vie 1&2 i Aostadalen (varvid man alltså skippar etapperna i Schweiz och Piemonte).
 
Sierra Nevada

Om du vill upp på högre höjder så är ju alltid Sierra Nevada en möjlighet. Sierra Nevada är en stor nationalpark och det finns många vandringsleder och flera toppar på över 3.000 meter. Mulhacen är Iberiska halvöns högsta topp på 3.479 m. Alpujarradalen på Sierra Nevadas sydsida är en bra utgångspunkt.
Mer om lederna i Sierra Nevada här

Det finns givetvis gott om leder nere på lägre höjder också men då är inte Augusti den optimala månaden .
 
Du verkar kunna dina alper och pyrerneer. Bestäm främst vilket område du vill till och leta sedan utifrån det. Schweiz har jag, med tungt hjärta, strukit från min alplista pga. växelkursen och prisnivån. Berliner Höhenweg i österrikiska Zillertaleralperna är en klassiker liksom Pfunder Höhenweg i Sydtyrolen. Meraner Höhenweg också i Sydtyrolen är en annan fin tur, men då finns ju risken att du får bo för mycket på fina hotell. Augusti är ju högsäsong för sommarturismen i alperna så det är säkert klokt att planera i god tid och boka där det behövs.

Åh, är det alltså så illa? I så fall stryker jag också Schweiz... Precis, det är synd att det blir i augusti med tanke på högsäsongen men som vanligt är det knöligt att få ihop sommaren perfekt. Tack så mycket för alla ledtips! När vi gick Venediger Höhenweg märkte vi att där var näst intill omöjligt att tälta på grund av att det inte fanns många platta ställen och det allra mest var stenmark, är det så också på dessa andra höhenwegar?
 
Om du vill upp på högre höjder så är ju alltid Sierra Nevada en möjlighet. Sierra Nevada är en stor nationalpark och det finns många vandringsleder och flera toppar på över 3.000 meter. Mulhacen är Iberiska halvöns högsta topp på 3.479 m. Alpujarradalen på Sierra Nevadas sydsida är en bra utgångspunkt.
Mer om lederna i Sierra Nevada här

Det finns givetvis gott om leder nere på lägre höjder också men då är inte Augusti den optimala månaden .

Tack så mycket, riktigt matig information! Det får nog bli nästa vandring, vi har riktat in oss lite på Alperna den här gången. Lägger länken i bokmärke!
 
Efter pensionen har jag varje år (2007-2014) gått turer i slutet av augusti-början av september. De finns alla skildrade med bilder på http://www.huthyfs.com/ Speciellt 2012 års tur
http://www.huthyfs.com/it12gal/index.html
var väldigt fin i början och kan byggas ut med fler etapper på Alte Vie 1&2 i Aostadalen (varvid man alltså skippar etapperna i Schweiz och Piemonte).

Tack för en otroligt omfattande hemsida, både för bild och text. Varför skippa Schweiz och Piemonte? För dyrt, för platt? Jag hittar bara bildgalleri till de här turerna, ingen textbeskrivning. Är nyfiken på Alte Vie 2 men har lite spekulationer på att gå Tour de Mont Blanc som väl går igenom Aostadalen? Vi är inte så inne på att gå i en rund ring i Aostadalen och därför funderar vi på om det är möjligt att börja nära Chamonix och avsluta i Aosta eller liknande, eller om det blir för svårt.
 
Tack för en otroligt omfattande hemsida, både för bild och text. Varför skippa Schweiz och Piemonte? För dyrt, för platt? Jag hittar bara bildgalleri till de här turerna, ingen textbeskrivning. Är nyfiken på Alte Vie 2 men har lite spekulationer på att gå Tour de Mont Blanc som väl går igenom Aostadalen? Vi är inte så inne på att gå i en rund ring i Aostadalen och därför funderar vi på om det är möjligt att börja nära Chamonix och avsluta i Aosta eller liknande, eller om det blir för svårt.

Ingen speciell anledning att skippa dessa etapper - att börja i Schweiz var bekvämt för mig, och jag kombinerar gärna olika områden. 2012 års tur kombinerade ett stycke i Schweiz, en bit av Alta Via 1 (Alte Vie är pluralis ...), en bit av Alta Via 2 och slutligen GTA i Piemonte. Le Tour du Mont Blanc har väl som främsta nackdel att det är mycket folk, även i slutet av augusti, början av september. Den italienska sträckan är kort, en dryg dagsetapp. Alte Vie 1&2 har några av de finaste etpper jag gått, det finns dessutom en del varianter vid sidan om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
Ahkká Vandring i Polen/Slovakien i slutet av augusti? Trekking 2
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7

Liknande trådar