Nybörjartips Jämtland

Hej!

Vi är en blandad grupp nybörjare (3 vuxna, 2 ungdomar) som vill prova på vandring i slutet av augusti och vår preliminära plan är 5 dagar Jämtland, som vi hört mkt bra om. Tanken är just nu att det kan vara lagom ambitionsnivå att bo på fjällstuga och göra dagsturer därifrån. Är det rätt tänkt? Vilken fjällstuga kan rekommenderas i så fall?
Eller är det ett bättre / roligare alternativ att vandra från fjällstuga till fjällstuga?

Tack på förhand!

/Fabian
 
Jämtlandstriangeln (Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån) kan jag rekommendera som en förstatur i Jämtlandsfjällen. Det går utmärkt att ta en dag extra på både Sylarna och Blåhammaren och göra dagsturer. Jämtlandstriangeln var min första tur i området och vi hade det finfint. Ingen avancerad vandring, lättorienterat efter lederna men ändå en fin upplevelse. Vi körde tältboende i anslutning till fjällstationerna, så hur boendet är inomhus kan jag inte svara på.
 
+1 på Jämtlandstriangeln, lätt att "reglera" graden av strapatser, allt ifrån att bara knalla triangeln och bo och käka gott på stationerna till att ge sig ut på mer krävande avstickare(topptur till Storsylen är ju klassisk, om inte alla i sällskapet vill hänga på är det ju enkelt att dela på sig och låta de som vill slappa på Sylstationen, t.ex.)

Har precis som RHolm inte bott på stationerna utan har använt tält.
Var där i september och kom till Blåhammaren i ett riktigt tråkigt snöoväder, då var det vekligen packat, folk sov i bastun och i korridorerna, var riktigt skönt att gå ut och lägga sig i tältet...men detta antar jag var lite "undantagstillstånd"(?).

Om man bara är inställd på att det är en hel del folk så är det en väldigt trevlig upplevelse rent socialt, många roliga människor träffar man. :)

Ha en trevlig tur
/Johan
 
Tack RHolm och onesport för bra tips! Låter som att jämtlandstriangeln + fjällstugor är precis det vi är ute efter.
 
Jämtland Härjedalen ,,en annan trevlig tur är att utgå från Ljungdalen för vandring mot Helags fjällstugor ,sedan mot sylarna ,blåhammaren- Storulvån - gåsen stugorna- ljungdalen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.