Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru

Är för 3 veckor sedan hemkommen från en resa i Peru. Jag hade planerat resan redan i januari, ett måste för att få en permit till Inkaleden. När det väl var dags för resan var förutsättningar inte de bästa. Nyss fyllda 60 år med diverse hälsoproblem och likaså min man som har knäartros och en inflammation i benet som han inte blev av med. Till råga av allt fick jag diagnosen att jag hade artros i höften innan resan, därtill de smärtor jag kände en längre tid tillbaks. Jag funderade ett tag att avboka resan men jag hade betalat en del i förväg. Och när om inte nu skulle vi göra den resan? Hälsan skulle inte bli bättre med åren. Redan som barn har jag drömt om Inkaleden och Machu Picchu, inte skulle lite värk stoppa oss. Det ska också sägas att det var min drömresa, min man var inte lika förtjust i att vandra överhuvudtaget. Jag fick övertala honom att följa med på resan.
Hur som helst bokade jag Santa Cruz trekk privat via turarrangören ”go 2 Andes” i Huaraz, som var ett utmärkt val. Eftersom de skulle ha med sig en så kallat ”emergency häst” ifall någon skulle skada sig var det lättare att få med mig min man. Vid ankomst i Huaraz acklimatiserade vi oss i 2 dagar. Vid andra dagen rekommenderade go 2 Andes oss att göra en kortare dagstur till Cordillera Negra som gick upp till nästan 3750m. Vid själva vandringen på Santa Cruz trekk var förutom vi två, en guide, en kock och en bärare med. Det skulle ha varit med ett par till men de hoppade av.
Santa Cruz trekk kan mycket väl göras utan guide, den är väl markerat. Det kändes ändå skönt att göra det med en guide och det hela var värt pengarna. Vi klarade det bra även om tredje dagen var väldigt ansträngande när det gick över passet Punta Union på 4750m. Sedan väntade en nerstigning på omkring 1000m som min man fick problem med. Men då fick han använda hästen längre ner när det inte var så brant längre. Här kommer lite bilder.
Första bilden: Alpamayo, 5947m
Andra bilden: Taulliraju, 5830m
Tredje bilden: nära passet Punta Union
Fjärde bilden: sjö Taullicocha
Femte bilden: vid Punta Union
Sjätte bilden: blick ner till andra sidan av passet Punta Union
 

Bilagor

  • 594_1.jpg
    594_1.jpg
    28.6 KB · Visningar: 425
  • 667_1.jpg
    667_1.jpg
    33 KB · Visningar: 485
  • 712_1.jpg
    712_1.jpg
    40.5 KB · Visningar: 492
  • 16-07-25, Lake Tul.....jpg
    16-07-25, Lake Tul.....jpg
    64.6 KB · Visningar: 423
  • 750_1.jpg
    750_1.jpg
    48.6 KB · Visningar: 419
  • 762_1.jpg
    762_1.jpg
    44.7 KB · Visningar: 418
Fina bilder!
Jag och min sambo gick leden, fast åt andra hållet i höstas. Passet var ansträngande minst sagt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HerrKonserv Puerto de la Cruz - Teides topp? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.