Inkaleden - alla tips välkomna

Jag ska åka till Peru i slutet av maj och har som plan att börja med att vandra inkaleden. Det som ska sägas är att jag aldrig varit utanför Europa och heller inte vandrat väldigt mycket. Ska passa på att göra några vandringar i Sverige och eventuellt Danmark under våren för att få mer känsla för detta.

Ännu har jag inte köpt någon sovsäck och inte bestämt vilken ryggsäck jag ska ha under vandringen på inkaleden. Har ni några tips? Är dun eller syntet bäst i klimatet där? Vet någon hur kallt det kan bli nattetid om man tar en vandring som går via glaciärer? Det finns bärare i dom guidade vandringar jag har kollat på, men vad borde jag själv ha för ryggsäck? Det enda jag har som ett av kraven på den är att den ska kunna packas ner i min 65 liters ryggsäck för resten av resan.

Dessutom undrar jag om någon har tips på vad man borde ta med sig i övrigt för en sådan vandring? Alla tips och förslag är välkomna.
 
Det finns mycket fakta att läsa från reseguider typ Lonely Planet eller hos Cicerone. Jag kan tänka mig att det finns ganska mycket utrustning att hyra där nere om du inte vill köpa en säck för att vandra leden som du måste släpa runt på resten av resan.
 
Jag var i Peru i några veckor för några år sedan, för att vandra.
Inkaleden är egentligen ett nätverk av många olika leder. Den som man vanligtvis pratar om i turistsammanhang är den som går på 2 eller 4 dagar till Maccu Picchu. Den är inte så väldigt ansträngande men det är bra att ha acklmatierat sig på höjden några dagar innan. Jag har för mig att det högsta passet ligger på ca 4 200 meter.
Som du säkert redan vet så får man inte gå Inkaleden på egen hand, utan guide, längre. Antalet som får gå är också begränsat numera. Det innebär att du kan få vänta några dagar på att få plats om du inte har bokat in det i förväg.
Själv tyckte jag att det var lite för mycket turister på den "vanliga" Inkaleden och valde istället att mycket tidigt en morgon ta det lilla långsamma lokaltåget upp i bergen. Hoppa av vid en station som bara hade ett nummer, mitt i skogen. Där mötte en lokal guide och tog mig och min reskamrat på en vandring på en inkaled, för att komma fram till Machu Picchu lagom till solnedgången, då de flesta turister redan hade åkt därifrån. Därefter tog vi oss ner till byn i dalen, Aguas Calientes, för att sova några timmar, stiga upp mycket tidigt för att ta oss upp till Machu Picchu innan soluppgången. en fantastisk upplevelse. När turistgrupperna (horderna) kom åkte vi tillbaka till Cusco.
I övrigt går Inkaleden i övre delen av regnskogsområdet och det blir inte särskilt kallt på nätterna. Gissar att det kan bli som en sval sommarnatt här hemma.

Om du vill vandra via eller nära glaciärerna finns det olika leder. Jag vandrade i sex dagar runt ett av de högsta bergsmassiven, Ausangate. Vandringen började på 4 000 meters höjd i en liten by, Tinqui, och de högsta passen var 5 200 meter. På den höjden och den tiden av året (alldeles i början av juni) var det +18 - 20 grader på dagarna men ned till - 13 grader den kallaste natten. Jag upplevde dessutom att det kändes kallare pga den tunna luften. Vet inte om det stämmer. Den sjö jag tvättade mig i på kvällen hade utan problem varit fullt åkbar på skridskor tidigt nästa morgon. Vi vandrade i kanten på flera glaciärer men aldrig över någon.
Innan en sådan vandring måste du definitivt ha acklimatisera dig innan.

Om du ska vandra med guide och bärare så räcker det med att du har en dagstursäck på 25 - 35 liter. En dagstursäck med mjuk ryggplatta går lätt att packa ner i en större ryggsäck när du reser. Jag hade med mig min Oprey Talon 33L, men det finns andra liknande som är lätta och med mjuk ryggplatta.

Det jag kan rekommendera att packa ner är bra ullunderställ och en varm rastjacka. Jag testade lite olika underställ på dessa vandringar, syntet, ull och silke. Efter det använder jag enbart ull. Det är vinter där i slutet av maj. Vädret i bergen är nästan alltid klart vilket gör att dagarna kan bli riktigt varma medan nätterna kan vara riktigt kalla. I Cusco (som "bara" ligger på 3 400 meter) var det ofta frost på nätterna.

Jag bokade mycket i förväg men genom en liten lokal arrangör. Det fungerade fantastiskt bra. Det finns dock givetvis gott om möjligheter att ordna det på plats. Jag ville inte ta den tiden när jag var där och dessutom ville jag veta lite om den arrangör jag valde. Det finns både riktigt bra och riktigt dåliga. Jag fick en hel del värdefulla kontakter med hjälp av Joakim på Perusesor, utan att på något sätt anlita dem.

Ett litet tips är att jag valde att avsluta min resa med att paddla kajak i Titicacasjön i knappt en vecka. Ett fantastiskt sätt att komma till ställen dit inga turister någonsin tar sig. Dessutom första och ena gången jag har paddlat havskajak och känt av vissa problem med tunn luft/höjden :).
Jag ställer gärna upp och hjälper dig med så mycket jag har att berätta - eller de kontakter jag har. Maila gärna eller fortsätt på tråden här.
 
Vi hade heldagsregn när vi gick. Har erfarit att fler haft det. Resmålet låg i moln och blev inte riktigt som vi tänkt oss. Då för 20 år sen var det flera turister som blev rånade in på bara skinnet. Därav guidereglerna numera. Tipsen du fått före och efter turistmassorna skulle jag vilja haft före mitt besök. Mitt råd blir kloka regnkläder och i rådet om ylleundisar håller jag helt med.
go tur
 
Hej!
Om det är till Machu Picchu du ska så jag berättar lite av våra erfarenheter från 2004 - dvs möjligen lite gamla. Vi bokade renommerad guide hemifrån för att vara säkra att komma med då vi då hört att det var nödvändigt. Endast en viss mängd personer fick gå leden varje dag. Andra lyckades få tag i alla papper på plats, men några inte. Vi ville inte chansa.

Sovsäck lånade/hyrde vi av guideföretaget. Likaså att de bar ryggsäcken. Jag hade lite svårt för det, att någon bar mina grejor, det var lite pinsamt för mig. Men, det visade sig vara en god ide, det är ansträngande för oss otränade på hög höjd (4200m).
Jag bar två dagsryggsäckar, min och min frus. En var en usel 20l kånken med remmar som skar in i ryggen. (varför kostar den så mycket, obegripligt), men som packar riktigt liten. Så skaffa en dagsryggsäck du vill använda resten av resan också. Säg 25-35l eller nåt. Du kanske kan ta det du har? Annars tar du din 65 liters om du bär själv.
Tips: hyr sovsäck om det bara är under vandringen du ska använda den.

Vi tränade inget direkt i vandringsväg innan, det gick utmärkt. Idag hade jag gjort annorlunda, dvs vandrat lite innan.

Vi vandrade i juni - juli, minns inte exakt, men vad jag förstår var det högsäsong. Det översätts till bäst väder - klar himmel, solsken, torrt och ganska kallt (strax ovanför nollan?) på natten. Dagarna är varma i solen, kyliga i skuggan.

Gällande sovsäck gör det alltså detsamma vad du tar. Shorts behöver du dock också.

Skor - trail skor kanske blir bra? Bör fungerar rätt ok på en sån resa. Bör gå bra med kängor också.

Rent allmänt är det ganska kyligt kring cusco och bergen i peru. Vi hade lite för tunnt med oss, kvällarna blir riktigt kyliga och det var inte alltid element på rummen. Varmt underställ anbefalles. Alla rum är ju inte uppvärmda, så vi skaffade både extra tröja i alpaca och sov i fleecepyamas som också inskaffades där. Idag hade jag tagit med ett par rejäla fleece/ylletröjor hemifrån istället. Understället är bra att sova i när det är riktigt fuktigt och kallt som det kan bli vid kusten.

Som andra skriver, aklimatisering vid höjden innan turen är viktigt, ett par killar fick problem med höjden.

Om du ska ta inkaleden till Machu Picchu, ankomsten dit tidig morgon vid soluppgången gjorde att de guidade grupperna från inkaleden hade platsen för sig själva innan turbussarna kom. Så det bör ordna sig. Turen fram dit är verkligen spektakulär.

Jag minns fortfarande hur fantastiskt jag tyckte att vandringen var! Jag gick och tänkte oboj oboj oboj, jag är HÄR från start till mål!

Mvh Fredrik
 
Jag blir sjukt sugen på att dra dit redan nu när jag läser svaren.

Har bestämt mig för att hyra sovsäck då jag har kollat upp fördelarna med detta och insett att jag endast kommer använda denna under vandringen. Vad gäller väska så ska jag ta tillvara på era råd angående storlek och nu gå till olika friluftsaffärer och prova med tyngd i.väskan.

Vad gäller skor så köpte jag kängorna Tatra Wide GTX lady av Hanwag. Håller på att gå in dom. Gick och fick hjälp med att prova ut dom och är en så länge sjukt nöjd.

Inser nu när jag kollar runt på allt jag behöver är att jag behöver tips på underställ och strumpor till kängorna. Inser att ull är det jag ska ha, men var kan man hitta lite billigare ullunderställ? Och ska man ha ett par tunna strumpor och sen sockor på det i kängorna, eller ska man ha tunn strumpa + tjock strumpa?

Tänkte också fråga om man behöver några speciella byxor enligt er? (Ska självklart ta med mig ett par regnbyxor eller skalbyxor.)
 
Inka leden

Jag och min fru gick inkaleden 2011 4 dagar med 3 övernattningar i Juni månad.
Vi hade en hel del vandring i benen, men vad som är viktigt är att acklimatisera sig vid höjden! Vi tillbringade ett par dagar vid Titicacasjön som är fantastisk och vande oss vid höjden! Jag hyrde sovsäckar och liggunderlag som jag bar själv, det är viktigt att ha en bra firma som du bokar med där bärarna har bra förmåner och behandlas juste. Ofta är det män från byarna i bergen som x-tra knäcker som bärare (bär mat och tält stolar mm), maten var fantastisk! Mycket folk dock turen är populär vi var 16 turister och säkert 20 bärare i vårt gäng! Andra dagen är jobbigast med en klättring upp till dead womens pass på 4200 meters höjd!, i övrigt är det en fantastisk naturupplevelse i bergen och att se alla gamla lämningar under vandringen från inkarikets tid!
Cusco är en skön stad ta gärna några dagar där efter eller före vandringen.
Skyline
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Inkaleden i Peru Trekking 1
Joakim Ambrosson Inkaleden - våren 2008 Trekking 2
ekk vilken guidefirma ar bra for inkaleden+Choquequirau Trekking 1
andersjohansson bolivia och peru nåt annnat än inkaleden? Trekking 0
hedencrona inkaleden Trekking 1
Roddjer Inkaleden Trekking 13
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10

Liknande trådar