Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas.

Jag funderar på "Walkers Haute Route" i sommar och bläddrar i Kev Reynolds guidebok men söker gärna tips och erfarenheter från dom som gjort vandringen. Det finns ju många alternativ på olika sträckningar liksom olika "short-cuts" dvs. möjligheter att göra turen på mindre än 14 dagar. Jag tänker inte släpa på rep , stegjärn och isyxa så det är den glaciärfria varianten jag är intresserad av möjligen med ett undantag nämligen sträckan Arolla-Rifugio Prarayer med kort passage över glaciär Otemma. Har någon gått där och är den möjlig utan glaciärutrustning?
Alla erfarenheter från turen mottages tacksamt, inklusive tips på boende m.m.
 
Chamonix - Zermatt

Vi gick gick större delen av denna led 1999. I samband med andra vandringar hade vi tidigare gått Chamonix - Champex därför började vi i Champex. Vi hade Kev Reynolds Chamonix - Zermatt The Walker`s Haute Route som guidebok och gick hans normalrutt. Etappen mellan Cabane du Mont Fort och Cabane de Prafleuri passerar man en mindre glaciär (10 min passage enl. Reynolds). Den innebar tröttande snöpulsande under ett par timmar beroende på att vi kom dit sent under dagen då skaren inte längre bar. Mycket snö fanns också kvar här när vi gick denna etapp (17 juli). Kolla av det dagsaktuella läget på Cabane de Mont Fort. I Arolla gick vi vidare mot La Sage - Zinal - Gruben - Meiden - St Niklaus - Zermatt. Denna "normalvariant" krävde ingen alpin utrustning som stegjärn och rep m m. Men eftersom det är flera höga pass som Col de Torrent, Meidpass och Augstbordpass gäller det att ha koll på de aktuella snö- väderleksförhållanden.

Från Arolla mot Prarayer via Haut Glacier de Arolla gick vi 2008 när vi gick Tour de Matterhorn. Vi frågade om råd i Arolla hos sportaffären och turistbyrån om hur det var att passera glaciären. Eftersom väderutsikterna var bra tyckte de det var ok att skaffa klätterrep och knyta in oss. På fötterna hade vi kraftiga isbroddar och i händerna hade vi trekkingstavar. Med den utrustningen i kombination med bra väder gick det problemfritt att gå över den glaciären.
Vandringen från Arolla till Cervinia var för oss en riktig höjdare med spektakulär utsikt över 4000 m bergen.
 
Tack för infon. Följdfråga: Köpte du rep i Arolla för glaciärpassagens skull som du sedan bar med dig för resten av vandringen?
Det är kring detta jag funderar. Säkringsutrustning för glaciärvandring väger ju en hel del så om det bara behövs för en kort passage under en i övrigt glaciärfri flerdagsvandring så känns det som ett onödigt besvär att släpa runt på rep, selar, broddar/stegjärn, isyxa etc. Tolkar jag dig rätt så lutar det nog för oss åt en helt glaciärfri version av vandringsleden, en och annan missad utsikt till trots.
 
Chamonix - Zermatt

Vi köpte rep i Arolla. Enkla men slitstarka broddar hade vi med oss hemifrån. Vi knöt in oss utan klättersele och hade inga isyxor utan gick med bra trekkinstavar.
 
Snöläget är i år betydligt sämre än förra året då jag den 19/6 gick över Augstbordpass, nära 2900 meter. Ända in i maj har det varit flera bakslag.
Jag gissar därför att en sen start kan vara motiverad, kolla med turistbyråerna eller stugorna.Kolla även snölägen i Wallis på Alpeninfo.

Jag har bara gått delar. 2010 gick jag Argentière-Arpette (nästan) på en enda dag, vilket verkligen var att ta i - två passövergångar på en dag!
Övergången mellan Trient och Arpette, över Fenêtre d´Arpette, är även den årstiden
(augusti) mycket krävande. Östsidan är brant med mycket löst grus.
Naturligt hade varit att gå Chamonix-Trient första dagen och Trient-Arpette den andra.

På min försommartur 2011 följde jag leden från Zinal till St Niklaus, med två rätt höga, men just då, relativt lätta pass, Meindpass och Augstbordpass. Det hänger helt på eventuell snö.
Det året kunde man tydligen inte gå från St Niklaus vidare till Zermatt, p g a skred.



Resten känner jag inte till, men Pas des Chèvres verkar avskräckande med sina stegar (vilka getter klarar dem?). Vad som inte alltid framgår i litteraturen är alternativet över Col de Riedmatten i närheten- värt att påpeka ty i berättelser på nätet har jag sett dessa pass förväxlade.

Båda turerna finns dokumenterade på http://www.huthyfs.com

Jag tältade lite före Arpette och låg i sovsal på hotell i Gruben, mycket trevligt ställe.
I Zinal låg jag också på sovsal. Där serverades frukost vid en orimligt sen tidpunt men de ordnade
en bricka med mat och kaffethermos.
Vid St Niklaus lämnade jag leden och campade i Niedergrächen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
Pinglan62 Vandring i Chamonix? Trekking 2
Bicelander Heldagsturer Chamonix (vandring) Trekking 2
tool Snabbtips om vandring/klättring/annat i Chamonix Trekking 3
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0

Liknande trådar