Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa.

Hej !

Tänkte höra om ni har förslag på hur en Alperna resa kan se ut.
Mina önskemål med resan är:

Höghöjdsvandring - Helst över 3000m.

Toppbestigningar - utan klätterutrustning. Via Ferrata går bra.

Hotell med massage/spa anläggningar.


Min "semesterperiod" sträcker sig över 12-14 dagar. Det jag skulle behöva ha hjälp med är tips på orter och hotell.

Ett exempel på hur jag ungefär vill att det ska se ut är.
Kommer till ex Innsbruck dag 1, vandrar via en led sover i hytta,
dag 2 samma sak,
dag 3 kanske nån topptur sover i hytta,
dag 4 Via Ferrata sover i hytta.
dag 5 vandring till hotellet för avkoppling/återhämtning.
dag 6 Avkoppling/återhämtning.

Sedan ut igen och upprepa
Kan även sova i tält om det behövs, istället för hytta.

Detta är lite grovt skissat, på en ort kanske det finns hotell med närliggande vandringsleder/toppturer och på ett annat hotell med via ferrata, then fine jag får resa imellan :)

Alla förslag och tips välkomnas. =)
 
Okejrå!
Då säger jag Dolomiterna, Val Gardena. Inte så långt från Innsbruck om du ändå planerat att ta dig dit.
Bo skönt med frukostpension på något spaigt hotell (t ex Hotel Laurin i Wolkenstein, mycket fin relaxavdelning i bottenvåningen, hyfsat prismässigt innan högsäsongen drar igång http://www.hotel-laurin.it/en/index.html). Gör dagsturer eller vandra mellan hyttor, finns hur mycket som helst, plus närhet till en mängd Ferrata-leder. Sök på detta forum så hittar du fler tips, om du tycker att området låter intressant. Lycka till och ha det bra!
 
Vad frågas det efter?

Du efterlyser tips på vandring, helst över 3000 meter. Vad exakt är det? Du vill också ibland bo på hotell. Det blir stora amplituder. Hur ser din tidigare alpvana ut?

Alltså, vad man normalt kallar vandring handlar om att ta sig upp över trädgränsen, till högdalar på säg 1800-2200 möh, vidare utmed vattnet och över pass på kanske 2400-2700 möh (högre under sensommaren) och ned i nästa dal. Men över 3000 möh- ja nog finns det övergångar på den höjden, ofta med is och snö och allehanda tekniska svårigheter, men att i ngn mening vandra på den höjden, vad innebär det? Och dessutom utan utrustning, som isyxa och stegjärn??? Och på vie ferrate utan säkring???


Själv har jag inte bestigit många toppar. Den högsta var Piz Boé i Sella, den lättaste 3000-meterstoppen i Dolomiterna, därför att toppen låg i vägen på en dagsutflykt. Den är säkrad på ena hållet, osäkrad på det andra.
 
@MonicaKa: Tack för tipset, ska undersöka det mer :)

@camoscio: Tack för svaret, detta kommer eventuellt bli min första resa till alperna. Jag har fjällvandring plus lumpen i bagaget. Jag har alltså noll alpvana. :)

Hade tänkt att vandra upp på toppar över 3000+ om det finns vandringsleder upp eller Via Ferrata leder. Tanken är att komma upp på hög höjd utan avancerad klättring eller risk för lavin och glaciärer. Med vandring menar jag, som du säger ungefär. Upp och ned igenom dalar och pass, någonstans efter leden kanske det finns en topp man kan göra vandra upp på. Efter denna led sover jag i hyttor, tills jag kommer fram till nån by/stad som har ett exklusivare hotell.

Hade inte tänkt ge mig på en Via Ferrata led utan utrustningen för det. Jag har klättrat några stycken i Sverige, så lite hum om hur det går till har jag.

Jag vet att det låter flummigt som f-n. Men det borde finnas nån rutt/led mellan två olika städer/byar som kan ha lite av mina önskemål att bjuda på. =)

Tack för svaren.
 
Alta VIa 1 i Dolomiterna, från Pragser Wildsee till Belluno. Sista etappen är en ferrata genom Monte Schiara. På vägen finns t ex Monte Pelmo; lämplig bas är Città di Fiume. Civettas östsida har en ferrata, vill jag minnas. Men vandringen på västsidan, invid den kilometerhöga Civetta-väggen är en upplevelse som inte får missas. Troligen finns också klätterleder i Tofanegruppen, en halv dagsetapp söder om Fanseängarna. Och i sydänden av Lilla Fanesängen- en fantastisk plats - finns en populär topp, vars namn jag glömt.

Lämplig årstid iår kan jag inte avgöra, dock.

http://www.huthyfs.com/dologal/index.html


Bild 37-63 (en septembertur)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
Peter Tall Vill ha tips på orter i Alperna Trekking 9
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5
erik_sylvan Lyxvandra i alperna Trekking 28
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
dennis_h Franska alperna Trekking 4

Liknande trådar