Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26)

Hej,

ska springa ett lååångt lopp i Cortina nästa år. 12 mil i härlig miljö:)

Nu funderar jag på hur man lämpligast tar sig dit med flyg (Venedig, Bergamo eller Innsbruck) med hänsyn till transfer från flygplatserna osv.
Kanske är buss eller tåg från sverige mer lämpligt?

Kanske någon annan här som ska springa eller som kommer att vara där nere runt midsommar? Iså fall kan vi ju fixa till några schyssta vandringar. Vore kul:)

Även andra tips om Cortina är välkomna. Men framförallt hur man lättast tar sig dit!:)

Frågan är väl också om det är viktigt att bo inne i själva Cortina? Eller om det är bra bussförbindelser runt om in till Cortina?...ser att priserna ju är ganska mycket lägre en bit utanför...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om det är knepigt att hitta bästa förbindelsen på nätet så är det ju enkelt att kontakta turistinformationen i Cortina. Kommer man norrifrån exempelvis Innsbruck så tar man ett tåg söderut och byter i t.ex Frankenfest och tar ett lokaltåg till Toblach varifrån det går buss till Cortina. Det går säkert att ta sig dit med kombination av tåg och buss från andra näraliggande flygplatser också.

Lättast tror jag man tar sig dit med flyg till Venedig, ca 2000 kr tor, och vidare med hyrbil. Så gjorde vi senast vi var i Dolomiterna. Annars kan man åka tåg och buss från Venedig till Cortina.

sent svar

Hej.
Var i Cortina i somras. Flög till Innsbruck, därifrån lätt att ta sig med hyrbil. Var 1 v i Cortina o 1 v i Val Gardena som ligger nära med hyrbil (kör genom fantastiskt vackra bergspass).
Vandringarna är mycket finare i Val Gardena området. Finns även kul klättring och via ferrator :)
I Cortina bodde vi på en enkel men trevlig frukostpension "Villa Neve" i utkanten av byn.

Hej, kanske lite sent svar. Var i Cortina 2015 - flög till Venedig, och sen kort bussresa på lite drygt 2 timmar direkt från Venedigs flygplats via ATVO eller Cortina Express... de har iaf ett par tre-fyra avgångar per dag vad jag minns.

Jag bodde i Cortina på ett Jägerhaus, 10 min från stan. Skulle inte lita på bussar från längre bort, de finns, men går ganska sällan. Kan tipsa om turen till Tre Cime, lite österut, det är nog också ett skönt ställe att springa på... :)

Hoppas resan går bra!
/David

Cortina

Hej!
Jag har varit 3 gånger i området och har en gång kommit med buss från Venedig, 1 gång med hyrbil från Salzburg och 1 gång från München med tåg till Franzenfeste och sen bytt till Toblach/Dobbiaco. I Hochpustertal (dalen) är det mycket billigare att bo än i Cortina har jag för mig och många fina vandringar startar från denna dal. Bussförbindelserna är mycket bra, bussarna går ofta och tar dig nära där stigarna börjar. I Toblach finns ett billigt vandrahem, en häftig byggnad, ser ut som ett hotel, ligger alldeles vid museumet som har utställningar över nationalparkerna.

Det finns 2 vackra nationalparker i området:prags-Sennes och Drei Zinnen/Tre Cime Nationalpark. Här finns några Alta Via leder som är mycket vackra. Man kan läsa om dem i en bok som heter Vandra i Dolomiterna som har hjälp mig mycket när jag skulle bestämma mig hur jag skulle vandra.

I början av juni ligger det oftast mycket snö och man får kolla upp på nätet när stugorna öppnar. En del öppnar först i slutet på juni och när jag ett år varit i mitten av juni låg det så mycket snö kvar så att man inte kunde komma till alla stugor och vissa leder vi gick var farliga att gå då man korsade snöfält på riktigt branta sluttningar.

Hoppas detta hjälpte dig lite i ditt planerande.

Tackar!!! Hittade också det vandrarhemmet och funderar på det. Riktigt dyrt i Cortina men inför loppet får jag nog ta några dagar där. Blir svårt att ta sig vidare om man går i mål mitt i natten:)

Går det att förboka boende i stugorna och har de enkelrum tro?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips