[Skåne] Gissa bilden!

... Uppströms Osby, Yes! Skeingesjön, ännu mera JA! Vi snackar alltså om det ~ utloppet av Helge- och Vieån i Skeingesjön (se rött x på bifogad Lantmäterikarta). Ett stenkast från Skeingeborg. Har sett bilder från platsen från sommarhalvåret då det verkligen ser helt annorlunda ut runt omkring och på dragflotten (med vevanordning!). När jag var i där i mitten av april var det uppenbarligen hög vattennivå/översvämmat och flotten låg på land.

Ännu en plats jag rekommenderar med fina fågel- och växtmarker, vandringsleder och paddelvatten! Även lite historia med borgen och dess något gåtfulla förflutna.

Så, då går stafettpinnen åter till @Anna1973 ! :)

Bilagor

• Skeingesjön.jpg
    Skeingesjön.jpg
    324.8 KB · Visningar: 197
Tackar tackar @HPT 😊

Mina senaste bilder har nog varit lite för kluriga, så denna gång undrar jag, vilket är slottet?

Bilagor

• IMG_20190602_134010.jpg
    IMG_20190602_134010.jpg
    559.9 KB · Visningar: 122
Helt korrekt @thureb 😊

Bellinga slott, som ligger vid Ellestadsjön. Trevlig liten 'undangömd' sjö som är perfekt för en halvdags paddling.

Nu ser vi framemot en ny bild. ☀️

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips