[Skåne] Gissa bilden!

... Uppströms Osby, Yes! Skeingesjön, ännu mera JA! Vi snackar alltså om det ~ utloppet av Helge- och Vieån i Skeingesjön (se rött x på bifogad Lantmäterikarta). Ett stenkast från Skeingeborg. Har sett bilder från platsen från sommarhalvåret då det verkligen ser helt annorlunda ut runt omkring och på dragflotten (med vevanordning!). När jag var i där i mitten av april var det uppenbarligen hög vattennivå/översvämmat och flotten låg på land.

Ännu en plats jag rekommenderar med fina fågel- och växtmarker, vandringsleder och paddelvatten! Även lite historia med borgen och dess något gåtfulla förflutna.

Så, då går stafettpinnen åter till @Anna1973 ! :)

Bilagor

• Skeingesjön.jpg
    Skeingesjön.jpg
    324.8 KB · Visningar: 208
Tackar tackar @HPT 😊

Mina senaste bilder har nog varit lite för kluriga, så denna gång undrar jag, vilket är slottet?

Bilagor

• IMG_20190602_134010.jpg
    IMG_20190602_134010.jpg
    559.9 KB · Visningar: 137
Helt korrekt @thureb 😊

Bellinga slott, som ligger vid Ellestadsjön. Trevlig liten 'undangömd' sjö som är perfekt för en halvdags paddling.

Nu ser vi framemot en ny bild. ☀️

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.