Hur bemöter vi andra - diskussionsetik på Utsidan

Varför ska de pratas helt fritt om samer när de är lika rasistiskt prata om folk me invandrarbakgrund som även påverkar... Allt påverkar här i samhället.
Ingen som säger att du kan säga vad du vill om vem som helst. Det är liksom hela starten på denna tråd. Men håller du dig till ämnet utan att bli otrevlig eller bryta lagar så varför inte?
 
Även samer kan vi väl diskutera. Deras politik har en klar inverkan på allt som händer i fjällvärlden. Att diskutera rättigheter är i sig inte rasistiskt. Men dessa diskussioner har en tendens att spåra ur ja.

Jag tryckte like på det inlägget innan jag kom på att det faktiskt inte blev så bra.. det handlade ju om att man får skriva vad man vill om samer precis som man får skriva vad man vill om tjuvfiskare och bärplockare.
Och det stämmer ju inte. Åtminstone inte om man pratar om vad som är utsidans regler och svensk lag.
Jag väljer att tro att HasseQ slant på tangenterna lite där..

Samer är en folkgrupp och har en särskild ställning i de här sammanhangen.

Det är helt okej att skriva kritiskt om samisk kultur och samisk politik men det är inte fritt fram att vräka ur sig vad som helst om samer om man ska vara laglig.

Då är det bättre att hålla sig till att diskutera hundägare och cyklister och sånt..
 
Jag tryckte like på det inlägget innan jag kom på att det faktiskt inte blev så bra.. det handlade ju om att man får skriva vad man vill om samer precis som man får skriva vad man vill om tjuvfiskare och bärplockare.

Det skrev jag aldrig. Du får inte skriva vad du vill om någon, varken samer, tjuvfiskare eller tex mig.

Men att tabubelägga hela ämnen känns fel. Även om vissa verkar ha en tendens att få folk att skriva sånt som inte är ok.
 
Även samer kan vi väl diskutera. Deras politik har en klar inverkan på allt som händer i fjällvärlden. Att diskutera rättigheter är i sig inte rasistiskt. Men dessa diskussioner har en tendens att spåra ur ja.
Diskutera samers rättigheter är ju inte samma sak som att diskutera samer. Det lät på inlägget som att det var ok att skriva vad man vill om samer, alltså människor som tillhör den folkgruppen, men det kom kanske bara in i fel sammanhang så att jag missuppfattade.
 
Det skrev jag aldrig. Du får inte skriva vad du vill om någon, varken samer, tjuvfiskare eller tex mig.
Tjuvfiskare är, till skillnad från samer, ingen folkgrupp. Det är inte ens en grupp, utan bara vitt skilda människor som har begått samma brott. Och det brottet, och dess utövare i relation till brottet, får man skriva vad man vill om.
 
Det skrev jag aldrig. Du får inte skriva vad du vill om någon, varken samer, tjuvfiskare eller tex mig.

Men att tabubelägga hela ämnen känns fel. Även om vissa verkar ha en tendens att få folk att skriva sånt som inte är ok.

Ah, tror vi är överens faktiskt! Men hela samespåret kom upp på grund av denna förklaringen på vad som är okej och vad som är kränkningar och personangrepp:

Det är väldigt enkelt, skriv vad du vill om sakfrågor, tjuvfiske, jakt, bärplockare, Samer, osv, men du får inte skriva något nedsättande & förlöjligande eller elakt om andra debattörer.

Och då är det väl på sin plats att påpeka att samer är en folkgrupp som alltså inte riktigt har samma ställning som bärplockare enligt svensk lag och utsidans regler.. behöver inte innebära att ämnet ska undvikas!
 
Tjuvfiskare är, till skillnad från samer, ingen folkgrupp. Det är inte ens en grupp, utan bara vitt skilda människor som har begått samma brott. Och det brottet, och dess utövare i relation till brottet, får man skriva vad man vill om.

Du får aldrig skriva exakt vad du vill om någonting. Ärekränkning, förtal, olaga hot mm är inte bara för folkgrupper utan för alla. Men som jag skrivit, just ämnet samer verkar ta fram en del mindre bra sidor, och debatten blir väldigt polariserad, så jag lämnar den med alla de synpunkter vi haft, inget nytt kommer nog gram om det ändå.
 
Förmodligen borde jag också lämna detta. Att inte acceptera olagliga uttalanden är ju på en väldigt basal nivå och diskussioner om hur vi ska uttrycka oss här på utsidan borde ju kunna hållas på en högre nivå än att undvika rent kriminella uttalanden. Så @Almgren har säkert rätt..

Dessutom så är det ju ofta för att folk vägrar släppa grejer som trådar spårar ur.. men jag skolkar och måste ju göra nånting med min dag :)

För er som intresserar er för juridiken:

Det är olagligt att uppmana till brottslig handling. Det kallas uppvigling. Det gäller oavsett om man uppmanar till brott mot grupper eller specifika personer eller brott mot staten. Så du får inte uppmana till brott mot grupper heller. Kan ju eventuellt tolkas som att man inte får skriva vad som helst om grupper men jag tycker det blir lite övertolkat.

Utöver det så finns det ärekränkningsbrott som förtal och (juridisk) förolämpning. De kan endast rikta sig mot personer av kött och blod. Du kan inte förtala en generell grupp, enligt svensk lag. Det måste alltså vara ett personangrepp innan det kan bli förtal eller förolämpning.

Det finns även olaga hot. Det är något som är ämnat att framkalla allvarlig rädsla hos annan person. Jag har svårt att se vad man kan säga om en grupp som exempelvis bärplockare som kan framkalla allvarlig rädsla hos annan, utan att samtidigt vara uppvigling. Det måste, i stort sett, vara ett personangrepp för att vara ett olaga hot.

Och så har vi hets mot folkgrupp. Det är hot eller uttryck för missaktning mot person eller grupp på grund av följande: ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Hets mot folkgrupp är inte brott mot specifika personer utan mot staten. Det stör den allmänna ordningen. Detta kan du alltså göra dig skyldig till utan att dra det till personangrepp, det räcker med generaliseringar.
(Det tillhör god ton att inte klanka ner på grupper som folk föds eller "tvingas" in i medan det är mer ok att klanka ner på grupper som folk själva kan påverka om de vill delta i, som stockholmare eller bärplockare. Men varken utsidans regler eller svensk lag förbjuder dig att uttrycka dig nedsättande om varken stockholmare eller handikappade.)

All denna text var egentligen bara för att motivera att det i princip, förutom det där med samerna, är så enkelt som HasseQ skrev i sitt korta inlägg. Undvik personangrepp och undvik även hets mot folkgrupp, så har du förmodligen inte skrivit något extremt olämpligt eller olagligt.

(Tips, skriv samebyarna, sametinget eller renägande samer eller vad ni nu specifikt syftar på om ni vill klaga på samer, så får ni uttrycka era åsikter även om de är negativa)

Sen finns det ju fler regler på utsidan om att undvika ironi, hålla sig till ämnet och vara konstruktiv men detta var just om vad man får skriva om grupper och personer.

En sista grej bara.. enligt reglerna ska vi inte bråka med folk som bryter mot reglerna:
"Ser du att andra medlemmar bryter mot forumregler, agera inte själv för att stävja det - rapportera istället till oss, så tittar vi på inlägget. "
Själv tycker jag att det är viktigt att säga ifrån när vi stöter på kränkande eller rent olagliga uttalanden. Däremot kanske det är rimligt att nöja sig med att säga ifrån, man behöver ju inte bråka vidare (påminn mig gärna i framtiden :p) Men det kräver ju åtminstone daglig moderering av forumet.

Ps PuL/GDPR gäller ej i den privata sfären och inte heller när den kommer i konflikt med yttrandefriheten.
 
Även om lagens definitioner av folkgrupp ser ut som den gör så är det ju inte så bra debatt-teknik att dra en större grupp folk över samma kam.

Även om det ibland är väldigt lockande att skriva om "kanotister", "MAMIL", "MTB-cyklister" etc.
 
Jag tänker att Utsidans ägare behöver fundera på vilken slags Utsida man vill ha, här på forumet alltså. I mina ögon handlar det mer om ämnesval, allmän ton och inställning än om lagar och regler. Känslan av att allt det positiva som jag själv förknippar med friluftsliv, och som jag vet att Utsidan kan prestera, nu börjar ersättas av en helt annan sorts ämnen och diskussioner som andas mer av politik och mindre sympatiska agendor. Om detta är en riktning som fortsätter, och som Utsidan tycker är ok, så är jag den första att beklaga!
 

clindh

Forumvärd
Jag tänker att Utsidans ägare behöver fundera på vilken slags Utsida man vill ha, här på forumet alltså. I mina ögon handlar det mer om ämnesval, allmän ton och inställning än om lagar och regler.
Det är ju helt sant att forumet i stort skall hålla sig till de ämnen som Utsidan handlar om, och oftast är det lätt att moderera bort helt ovidkommande ämnen. Vi brukar flytta en del till "Fritt Forum" om det är helt off topic. Men oftast är det ju inte så lätt att man bara kan lyfta en hel tråd, det är snarare urspårningar inuti den som kan fortplantas i en mängd inlägg till en rätt svårmodererad röra, speciellt om man inte hunnit med att moderera varje dag.

Från och till dyker det upp rejält kontroversiella ämnen även inom våra huvudämnen - som äganderätt vs allemansrätt, rovdjusrsfrågor, bulta eller tradklättra, skädda eller roder... Vi tycker även sådant måste kunna diskuteras även om det blir tuffare motsättningar, och vi har alltid haft ganska högt i tak angående vad man får diskutera.

Viktigt dock att tonen är god, håller helt med. Rena personangrepp och rejält fult språk försöker vi alltid ta bort. Men vi ser också på rapporter att en del tolkar det som personangrepp så fort någon tyckt helt annorlunda i en fråga och sågat ens egen (eller en organisation man gillar) ståndpunkt, eller raljerat lite om den. Så lite skinn på näsan får man ha, ens åsikt måste kunna bemötas - men aldrig med angrepp på en person.

"Allmän ton" - där har vi det svåraste att moderera, en svår gränslinje. Det är svårt att formulera en vettig regel så alla förstår att så får man (inte) skriva.

I.o.m nya forumet har det tagit en stund att få ordning på hur rapporter kommer in och kan behandlas, men nu har vi systemet på plats - för många överträdelser resulterar i hel eller temporär avstängning. Information om varningar mm kommer att komma i nya funktionen Konversationer.
 
  • Gilla
Reactions: 7S

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.