Förmodligen borde jag också lämna detta. Att inte acceptera olagliga uttalanden är ju på en väldigt basal nivå och diskussioner om hur vi ska uttrycka oss här på utsidan borde ju kunna hållas på en högre nivå än att undvika rent kriminella uttalanden. Så
@Almgren har säkert rätt..
Dessutom så är det ju ofta för att folk vägrar släppa grejer som trådar spårar ur.. men jag skolkar och måste ju göra nånting med min dag
För er som intresserar er för juridiken:
Det är olagligt att uppmana till brottslig handling. Det kallas uppvigling. Det gäller oavsett om man uppmanar till brott mot grupper eller specifika personer eller brott mot staten. Så du får inte uppmana till brott mot grupper heller. Kan ju eventuellt tolkas som att man inte får skriva vad som helst om grupper men jag tycker det blir lite övertolkat.
Utöver det så finns det ärekränkningsbrott som förtal och (juridisk) förolämpning. De kan endast rikta sig mot personer av kött och blod. Du kan inte förtala en generell grupp, enligt svensk lag.
Det måste alltså vara ett personangrepp innan det kan bli förtal eller förolämpning.
Det finns även olaga hot. Det är något som är ämnat att framkalla allvarlig rädsla hos annan person. Jag har svårt att se vad man kan säga om en grupp som exempelvis bärplockare som kan framkalla allvarlig rädsla hos annan, utan att samtidigt vara uppvigling.
Det måste, i stort sett, vara ett personangrepp för att vara ett olaga hot.
Och så har vi hets mot folkgrupp. Det är hot eller uttryck för missaktning mot person eller grupp på grund av följande: ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Hets mot folkgrupp är
inte brott mot specifika personer utan mot staten. Det stör den allmänna ordningen. Detta kan du alltså göra dig skyldig till utan att dra det till personangrepp, det räcker med generaliseringar.
(Det tillhör god ton att inte klanka ner på grupper som folk föds eller "tvingas" in i medan det är mer ok att klanka ner på grupper som folk själva kan påverka om de vill delta i, som stockholmare eller bärplockare. Men varken utsidans regler eller svensk lag förbjuder dig att uttrycka dig nedsättande om varken stockholmare eller handikappade.)
All denna text var egentligen bara för att motivera att det i princip, förutom det där med samerna, är så enkelt som HasseQ skrev i sitt korta inlägg. Undvik personangrepp och undvik även hets mot folkgrupp, så har du förmodligen inte skrivit något extremt olämpligt eller olagligt.
(Tips, skriv samebyarna, sametinget eller renägande samer eller vad ni nu specifikt syftar på om ni vill klaga på samer, så får ni uttrycka era åsikter även om de är negativa)
Sen finns det ju fler regler på utsidan om att undvika ironi, hålla sig till ämnet och vara konstruktiv men detta var just om vad man får skriva om grupper och personer.
En sista grej bara.. enligt reglerna ska vi inte bråka med folk som bryter mot reglerna:
"Ser du att andra medlemmar bryter mot forumregler, agera inte själv för att stävja det - rapportera istället till oss, så tittar vi på inlägget. "
Själv tycker jag att det är viktigt att säga ifrån när vi stöter på kränkande eller rent olagliga uttalanden. Däremot kanske det är rimligt att nöja sig med att säga ifrån, man behöver ju inte bråka vidare (påminn mig gärna i framtiden

) Men det kräver ju åtminstone daglig moderering av forumet.
Ps PuL/GDPR gäller ej i den privata sfären och inte heller när den kommer i konflikt med yttrandefriheten.