Primus Power Gas SIP

Tack för förklaring av purge-knappen. Har inte fått det förklarat tidigare.

Tänker att man inte vill släppa ut gas/tryck i onödan och att orsaken till att kyla mottagande kärl är för att just möjliggöra och påskynda fyllningen.
Kanske speciellt viktigt för kök som inte går att köra vätskematade och som inte har tryckreglerad ventil?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för förklaring av purge-knappen. Har inte fått det förklarat tidigare.
Du måste ju säkerställa att trycket i mottagaren är säkert klart lägre än i donatorn.
Om inte gaskudden i mottagaren dumpas av då och då under överfyllningen, så
kommer med tiden trycket i mottagaren att bli för högt för att alls få ner någon
vätska - oberoende av temperaturskillnaden...
Tänker att man inte vill släppa ut gas/tryck i onödan
Att dumpa gasformigt media ur mottagaren för att säkerställa att trycket i mot-
tagaren är säkert klart lägre än i donatorn är en ren nödvändighet. Se det inte
som en förlust...
och att orsaken till att kyla mottagande kärl är för att just möjliggöra och påskynda fyllningen.
Det är en rent fysikalisk nödvändighet - iom att vi inte mekaniskt pumpar omkring vätskan...
Kanske speciellt viktigt för kök som inte går att köra vätskematade
och som inte har tryckreglerad ventil?
Har inget som helst med sånt att göra. Vilken brännare som kommer att använda
mottagaren nästa gång är helt ointressant. Det här är bara ett sätt att få ihop rest-
slattar från olika campinggasolbehållare som man råkat komma hem med, rest-
slattar som gör att de behållarna blir till kvalificerat farligt gods i sophanterings-
branschen. Det kan vi, om vi bryr oss, undvika - genom att fylla över till en (som
sedan får vara högsommar-behållare) medan övriga blir tillräckligt tomma för att
skruva fast våran JETBOILCrunchIt på (vilket direkt tömmer den allra sista lilla resten)
och sedan slå 3-4 hål med CrunchIt'en runt ventilområdet - då blir de vanligt ofarligt
metallavfall - om du dessutom stampat dem platta så kan de visst få hamna i hushålls-
avfallets metall-fraktion. Men citera mig inte på det där sista...

Och!
Ingen EN417 ska någonsin återfyllas mer än 1 gång!!! Ventilen i behållaren är varken
designad eller konstruerad för återfyllnad - det är bara en idé som snåla slutanvändare
fått för sig - och som listiga ostasiater sett en nische i att tillverka adaptrar för...
/Odd
 
Senast ändrad:
Beklagar fler OT frågor, men förhoppningsvis är det fler som är intresserade av att ta hand om slattarna.

Bubblar inte gasen i den undre behållaren upp i den övre om trycket i den undre blir högre än i den övre?
Givet att man fyller på med en likvärdig gasblandning borde trycket inte vara någon fara om vikten inte överskrids eftersom man man fyller från en full behållare till en tom?
Eller är det skillnaden i volym mellan vätska och gas som utgör en risk?
 
Bubblar inte gasen i den undre behållaren upp i den övre
om trycket i den undre blir högre än i den övre?
Om det blir MYCKET högre - ja. Men normalt blir mottrycket underifrån
bara 'en propp' som stoppar vätskeflödet. Flödesarean är väldigt liten
och det finns normalt inte plats för strömning åt bägge hållen samtidigt.

Och där tycker jag vi lämna det här väldigt OT ämnet...
/Odd
 
N-butan och Isobutan har samma effektiva värmevärde: 45.75 MW/kg så där är det ingen skillnad alls.

Skillnaden mellan de två isomererna av C4H10 är att normalbutan förångas vid -0,3°C medan isobutan förångas vid -11,7°C (i bägge fallen vid normalt tryck) - en rejäl skillnad i just vår lilla tillämpningsniche: frilufsande i skandinaviska fjällområden. [Propan förångas nere vid -42,1°C Det är därför som husvagnstuberna innehåller ~95-99% propan.]

Så att ta bort isobutanet ur campingasolbehållarna för att göra dem klart billigare (för generalagenten) och mer närproducerade är att göra användarna en okänst - om vädret riskerar att slå om och bli fryskallt... "Men, såå kan det väl aldrig bli, eller? Åtminstone inte under sommarperioden, eller?" Om detta gäller dig Hanna, kan bara du svara på.

Biltema har gjort samma misstag, istället för att fortsätta importera sina campinggasolbehållare från världens största producent där borta i Sydkorea har de börjat använda en producent i Albanien - som levererar ~10% propan och ~90% n-butan i sina behållare - en blandning som duger gott på havsnivå i sydeuropa - men som är klart tveksam i skandinaviska fjällområden, även sommartid...

Det blandningsförhållande vi i åratal varit vana vid (i de koreaproducerade behållarna) är ~20-25% propan, 20-30% isobutan och resten 60-45% n-butan. Och även den produkten har varit tveksam i kallt nordiskt höst och försommar-väder, håller du inte med? Många gånger har man kommit hem med restskvättar i behållarna som INTE vill förgasas - det är ren n-butan som blir kvar där i kylan...
/Odd

PS
Jula säljer fortfarande Koreatillverkade behållare...
Min 300 gr fungerade bra med MSR pr de på ca 11-1400 möh vid ca +5-8
Planer för i år är Opti Vega och då vända när vill öka eller tömma kanister
Men även kört Jula gröna
Tror jag behöver ca 270 gr gas då var 300 gr lämplig
När haglat ute en kväll med Gb74 och gröna burk vänd några sekunder var det för bra krut så vände åter igen
I värsta fall så värm burk tex i sol en stund innan eller i sovsäcken.
 
Själv kör jag helst spindelkök (p.g.a. stabiliteten), så det brukar inte bli så mycket strålningsvärme från brännaren till gasoltub...
/Niklas
Jag, med min eldnojja, höll mig också länge till ett spindelkök. Då behövde jag verkligen kunna vätskemata.

Först när jag äntligen vågat släppa sargen och skaffat en toppmonterad brännare, insåg jag att jag nu kunde slippa det nervpirrande meckandet med vätskematning. Nu kan jag hålla patronen lagom varm genom att i lämplig grad innesluta den i mitt vindskydd/värmereflektor, och det fina spindelköket med värmeslinga samlar mest damm i min skrubb.

...så här är ytterligare en sak som kan påverka TS val. Vad har du för brännare, Elvah?
 
Jag med min eldnojja höll mig också länge till ett spindelkök. Då behövde jag verkligen kunna vätskemata.

Först när jag äntligen vågat släppa sargen och skaffat en toppmonterad brännare, insåg jag att jag nu kunde slippa det nervpirrande meckandet med vätskematning. Nu kan jag hålla patronen lagom varm genom att i lämplig grad innesluta den i mitt vindskydd/värmereflektor, och det fina spindelköket med värmeslinga samlar mest damm i min skrubb.
Tja, jag har förvisso både MSR Pocket Rocket De Luxe och Primus Lite+, där särskilt Rocket Rocket de luxe blir väldigt vingligt. Å Primus Lite+ är ju mest en vattenkokare.

Visst hjälper det med MSR LowDown Remote Stove Adapter https://cascadedesigns.com/products/lowdown-remote-stove-adapter och en specialgjord hajkbricka därtill https://www.utsidan.se/forum/threads/stabiliserande-hajkbrickor-foer-toppmonterade-braennare.96070/

Men då kan jag lika gärna släpa med mig ett riktigt spindelkök från början, eller varför inte ett bensin/fotogen-kök (om det nu riskerar att bli för kallt för gasol).
/Niklas
 
Det är illa om brinntiden är annorlunda under identiska förutsättningar och Primus inte gör det tydligt.

Nu ser det ut att bli fullskalig sommarvärme kommande vecka kring Jotunheimen, så den här gången går det kanske bra ändå i mitt fall..?
 
Sambon gavs denna när han fick uppdrag att köpta Power Gas åt mig. Jättebra att Primus jobbar på hållbarheten, men det känns inte som jag vill testa något nytt i skarpt läge utan att ha koll, så vill kolla om någon har erfarenheter? Jag hittar inget på nätet mer än att en skillnad jämfört med vanliga Power Gas är att det är Butane istället för Isobutane vilket ska vara mindre effektivt när det är kallt, samtidigt skriver man att "most campers won’t notice a significant difference" vilket gör mig orolig eftersom jag inte är "most campers". :D Hur likvärdiga är frågan? Total brinntid och koktid är det relevanta, likvärdig funktion vid kyla och blåst är nödvändigt, så jag har koll på att en tub räcker som planerat. Är detta försämrat eller ej? Någon som testat?
Just hemkommen från en fjälltur. Vi hade med oss vanlig Primus Power Gas och som reserv en tub Primus SIP vilken vi använda sista dygnet.
Enligt min helt ovetenskaplig observation så var effekten av SIP-varianten betydligt sämre, tiden för att koka upp vatten var klart längre (trots att omgivningstemperaturen var högre än under dagarna innan), förbrukningen därmed större och dessutom förde brännaren ett jävla oväsen när vi använde SIP.
Bra initiativ med miljövänlig biogas, fungerar säkert på en vanlig campingplats, men definitivt inget jag kommer ta med mig till fjället igen.
 
Senast ändrad:
Javisstja, förlåt Elvah; börjar visst bli gaggig på gamla dar. Sotobrännaren är ju lite högskaftad, så kanske inte lika lätt att ha vindskydd ända ner från marken. Men möjligheten att hålla patronen lagom varm på det viset finns ju, och då kanske det inte är lika känsligt med gasvalet m h t utetemperatur.

Fast nu läser jag ju vad lorenzr skriver om att SIP-gasen även verkar ha lägre energiinnehåll, och det problemet går ju inte att tricksa sig förbi.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips