Länge leve Biltema (Billig gas)

Idag kom nya Biltema katalogen hem till mig. Upptäckte en glad nyhet att de har börjat att sälja billig gas med standardgänga http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98716
De säljer en behållare för 25 kronor vilket andra tar det dubbla för. Verkar vara 70% Butan, 30 %Propan.

Borde funka hyffsat bra även om det inte är någon IsoButan åtminstånde på sommaren.
Är det någon som har testat denna gas så vore det kul att höra hur den funkar.

Enda problemet med Biltema är att de aldrig har varan man är ute efter. Ofta behöver man åka dit både 2 och 3 gånger för att få tag i det man vill ha. De skulle behöva förbättra sin logistik...
 
Låter skit bra.. Varför har inte jag fått katalogen?! Ja ja får ta mig till närmst BilTema och hämta katalogen helt enkelt. Lär bli några gastuber med.. =D
 
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30628&pagenumber=1


Använde Biltema-gas under årets vandring. Fungerade bra, helt tillfredställande. Var inte överdrivet kallt någon gång under vandringen, men ner mot nollgradigt en kväll. Tyckte gasen fungerade bra då också, även om den som vanligt fungerade bättre om man skakade på flaskan lite under matlagningen (har ett spindelkök varför detta är möjligt).
Ska man använda gas när det är kallt (minusgrader) skulle jag satsa på msr-gas som funkar hyfsat i kyla och som behåller trycket ändå tills gasen är slut. För rent sommarbruk (även i fjällen) fungerar emellertid Biltemas gas utmärkt, och jag kommer fortsätta använda den (på vintern är det väl ändå bensin/fotogen som gäller om det ska bli bra effekt).
En sak är väl värd att påpeka dock; den biltema-gasflaska jag hade med mig läckte alltid lite, lite gas en stund efter man skruvat av köket. Inte mycket, tog man lite saliv på ventilen dröjde det några sekunder innan bubblan sprack. Jag tycker dock man ska vara uppmärksam på detta och noggrant testa gasflaskorna man tänkt ta med sig, innan man sticker iväg. Inte så kul att ute på fjället märka att gasen pyst ut i ryggsäcken... (naturligtvis kan även ännu värre saker inträffa i samband med gasläckage).
[Ändrat av JonathanW 2005-08-10 kl 14:35]
 
mathias (Mathias Axelsson) skrevEnda problemet med Biltema är att de aldrig har varan man är ute efter. Ofta behöver man åka dit både 2 och 3 gånger för att få tag i det man vill ha. De skulle behöva förbättra sin logistik...


Håller med! var igår förbi BT för att köpa gas, men den var givetvis slut. Får testa om nåra dar igen.......
 
Jag är mycket missnöjd med biltemas engångsbehållare ihop med markil adapter. Fungerar inte alls bra. Mycket snabt får man för dåligt tryck. Jag vet inte om felet är på biltemagasen eller markiladaptern. Nu har jag köpt en kvalitetstub av engångstyp. Skall bli intressant och se vad det är som är dåligt gasen eller adaptern.
mvh
ht
 
Jag har kört med Markilladapter och CampingGaztub och det har funkat bra. Effekten har inte varit några problem förutom i slutet av tuben men så är det ju alltid...
 
Jag har samma upplevelse som du med biltemagas+markilladapter. Jag har provat med annan engångsgas än biltemas och jag tyckte att det blev bättre. Men jag hade också samma gasfabrikat (kommer inte ihåg vilket märke dock) på behållare med gänga och upplevde den gasen som bätte och räckades längre än samma gas med markilladapter.

Min fundering lutar nog åt dels att biltemagasen (Den orangea utan gänga alltså, inte den nya med gänga) är sämre än annan gas, dels att adaptern också försämrar effekten jämfört med en primus-kagge eller motsvarande.
 
Jag har provat Biltemas gas med standardgänga till mitt Trangia 25 med gasbrännare.

Det funkar helt utmärkt även nere strax under nollan (flaskan frös fast i underlaget när jag kokade kaffe).
Jag upplever det som att det är mer tryck i biltemas än i Primus "4-season". Primus har jag bara provat i temperaturer ner till 10 plusgrader.

Det upplevdes villserligen lite längre tid innan vattnet kokade men det kan ju bero på att omgivningstemperaturen var minst 10 grader lägre.

En sak som jag undrar är dock lukten...

Primusen luktar som vilken "husvagnsgasol" som helst emdan Biltemas luktar ruttet.
Är det en annan gastyp eller är det något säkerhetstänkande så att mans ka upptäcka gasläckage?
 
All gasol har något illaluktande tillsatt för att man ska märka läckage. Det är nog bara olika ämnen man haft i.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.