Länge leve Biltema (Billig gas)

Kolvätets matematik

Var på Biltema idag och nu har det kommit en ny typ av gasbehållare. Art nr:17-613 (finns inte med på deras hemsida). Samma typ av behållare som http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=633&iItemId=98716

17-613 rymmer 230g, 50% Butan, 25% Isobutan, 25% Propan. Pris 24,90

17-611 rymmer 220g, 70% Butan och 30% Propan. Pris 26,90

Nu är det alldeless för länge man bläddrade i kemiboken för att minnas...
Vilket är bästa köp???

Har använnt Biltemas gas de 2 senaste åren och har inte märkt att de skulle vara sämre än Primus 4 season som kostar nästan dubbelt så mycket. OK, jag har inte använnt gasen vid minusgrader...
 
Större behållare

Biltema har även en störra behållare av den nya sorten som innehåller 450 g om jag inte minns fel och kostar 40 kr.

Ska testa under helgen och se vilken som är bäst(snabbast uppkok).
 
Köket "rusar"

Jag har använt Biltemas gas i flera år eftersom de är så billiga och eftersom jag köpte på mig ett rejält lager då jag hade haft svårt att få tag på gas vid ett par besök på deras varuhus, så sedan blev jag tvungen att använda den gasen för att göra slut på lagret. Jag har haft ett problem med just Biltemas gas och Markills brännare för Trangia-kök. Då flaskan är full och trycket högt så "rusar" köket, dvs det brinner häftigare och häftigare tills trycket i slangen är så högt att det börjar läcka gas i anslutningen till brännaren. Då "poffar" det till och sedan brinner ALLT brännbart vid köket. Det hjälper inte att vrida av gasen eftersom regleringen sker vid flaskan och det är så mycket gas i slangen att det fortsätter att strömma ut i uppemot 30 sekunder. Första gången hade jag just hällt i spaghetti i kastrullen och eftersom jag inte brutit av spaghettin stack den ut utanför kanten på kastrullen. Då jag fått tag på tamojen och lyfte av kastrullen brann det som en fackla - just det, spaghettin brann! Andra gånger har det hänt på färskt gräs, men hettan är så intensiv att gräset torkar ut och tar eld på några sekunder, lyckligtvis bara just under och några centimeter utanför köket, men ändå. Brännaren har varit på reparation och jag fick klämman som håller slangen mot brännaren utbytt, men det hände igen. Nu har jag lärt mig knepet, vrid inte på så mycket då gasbehållaren är ny.

Är det någon som råkat ut för något liknande? Med Biltemas gas eller något annat märke?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.