Hmm, vilket i så fall skulle betyda att om man (som jag) använder ganska stora, billiga tuber
för att fylla upp mindre campinggas-behållare så får man mest n-butan i den första, lite mer
isobutan i den andra och nästan rent propan i den tredje?
Nej, så fungerar det inte.
Så länge du pressar ner flytande gasolblandning från donatorn till mottagaren - så får
mottagaren samma blandningsförhållande som donatorn innehåller. Och för att 'bli
av med' den gaskudde som finns i mottagaren så har din överfyllnadsadapter ( väl ) en
purge-valve som du då och då under överfyllningen kan pysa lite med? Det behövs för
att snabba på vätskeöverföringen... Initialt skakar du donatorn för att undvika att de
(ytterst små men ändå) densitetsskillnaderna mellan gasolkomponenterna i vätske-
fasen har skiktat sig genom ett lååångt stillastående.
Det låter ganska farligt att ha en liten 100 eller 230 grms behållare med typ 80% propan
Du får samma i alla tre ( om donatorn har tillräckligt i sig för det ) så den risken är obefintlig.
Om vi tar min överfyllningsutrustning som exempel... :
Don't do this at home kids! Seek parental supervision before attempting this!
Etc etc etc - på
alla möjliga och omöjliga språk...
Vi tar min överföringssetup som exempel:

Före övningen
skriver jag ner de viktuppgifter som gäller. Annars så glömmer man
nån detalj... Under 'bruksbehållarna' står vad de vägde när jag köpte dem, det har
jag antecknat där med tuschpenna.
Från mitt referensbibliotek av tömda, och hålslagna [
Alla har väl en JETBOIL CrunchIt !?! ],
behållare kollar jag vad den aktuella behållartypen har för
ungefärlig tara-vikt - då
vet jag vad den
kan fyllas till när mängden utnyttjas helt.
Dit fyller man aldrig!
Donatorn, i det här exemplet en 330grammare med 30% propan och 70% n-butan
[
som egentligen är avsedd för någon yrkesbrännare, ogräsbrännare e.dyl ], monteras med sin
öppning nedåt på överfyllningsadaptern. Donatorn har förvarats i vanlig +20-gradig
inomhustemperatur och (genom att den står med botten upp och ventilen nedåt)
så kommer gasolen lämna donatorn i vätskeform.
Mottagaren, i det här exemplet en Optimus 220grammare (som enligt Katadyns hemsida
har innehållit sådär 50/25/25% av n-butan/isobutan/propan) monteras med öppningen
uppåt på överfyllnadsadaptern. Mottagaren, som är rätt tom, med sådär 20 viktprocent
kvar, har förvarats några dygn till en vecka i frysskåpstemperatur - så den
är riktigt
genomkall när överfyllningen ska göras. [Som ni ser har den även fått ett MSR trebens-
stöd - för att alltihop ska stå stadigare med sin högt upp belägna tyngdpunkt.]
Nu är det bara att dumpa av lite av gastrycket i mottagaren med purge-valve-knappen
för att minska mottrycket. Sedan öppnas överfyllningsventilen under det antal sekunder
(som man med övning och erfarenhet vet är lagom) för att överföra ungefär den mängd
dvs den vikt som man vill överföra till mottagaren. Stäng ventilen på överföringsadaptern
och skruva av donatorn. Övning ger färdighet!!! Öva mycket!
Detta verifieras sedan genom att väga
adapter,
stödfot och
mottagare på en noggrann
digitalvåg. Att min överfyllnadsadapter väger exakt 38,40 gram och MSR-foten 32,55 gram
vet jag sedan tidigare - så nu är det bara att räkna bort den vikten (~71 gram) och den tara-
vikt (~145 gram i det här fallet) som behållartypen normalt har från vad vågen säger att hel-
heten väger. Resultatet är netto gasolvikten i behållaren - som
INTE får vara högre än vad
som tillverkaren angav som ursprunglig nettovikt!
Och slutliga propanhalten får
ALDRIG överskrida 30% !!!
När man har gjort det här tillräckligt många gånger har man tömt alla de där förargliga
n-butan-slutslattarna till någon enstaka behållare - som är användbar under högsommaren.
/Odd