Primus Power Gas SIP

Elvah Hanna! Å då det mesta av gasolen i gasoltuben är kondenserad till vätska, p.g.a. högt tryck, så åtgår det en del värmeenergi för att förgasa vätskan, där värmen främst tas ifrån den omgivande vätskan i gasoltuben. Därför du måste plussa på ett antal grader från angiven kokpunkten, för att gasolköket ska fungera bra i praktiken! Jag brukar plussa på ca 15 grader från angiven kokpunkt, men andra nöjer sig med 5 grader.
/Niklas
Precis, och då är det som beskrivet ovan inte själva energiinnehållet som kan ställa till det, utan just att n-butan har så hög kokpunkt.

Hur mycket extra nedkylning av vätskan i patronen pga förbrukad förångningsenergi som man ska behöva räkna med, är ju helt beroende av hur man förvarat patronen, hur länge gasen ska brinna, och även patronens storlek.
Är det långkok på gång så får man klart problem snabbare, men både Elvah och jag verkar bara koka upp en mindre mängd vätska åt gången och stänga av brännaren sen, så nedkylningen hinner inte bli lika stor.

Är det kallt så brukar jag stoppa patronen i någon kroppsnära innerficka medan jag riggar läger och kök, och sänka mitt vindskydd så det i lagom grad även omsluter patronen. Har gasen väl brunnit en första stund därinne, håller strålningsvärmen patronen fortsatt varm sen (nej, jag låter den inte bli för varm :p )

Med de små knepen klarar jag mig alltså problemfritt utan att behöva vätskemata, ner till en bit under -10 grader. Men då har jag som sagt MSR-gas med hög andel isobutan. Skulle inte våga experimentera med den där nya SIP-gasen på mina högalpina höstturer.
 
Själv kör jag helst spindelkök (p.g.a. stabiliteten), så det brukar inte bli så mycket strålningsvärme från brännaren till gasoltub...
/Niklas
 
Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag kokar nästan bara upp vatten, närmare bestämt 3-7 dl vatten, 3-4 gånger om dagen enligt ett ganska exakt återkommande system. En 230 grams tub har räckt hyfsat exakt med tillräckligt men inte för mycket kvar, i 9 dagar. Jag använder en Soto windmaster, ofta i yttertält och ibland ute - men är det väldigt blåsigt sätts yttertält ofta upp vid rast. Jag värmer inte gasen, den förvaras i ryggsäcken. Det kan absolut vara 5 grader eller kallare vid tillfällen.
Tack.
Med de förutsättningarna, och en sån brännare, blir min absoluta rekommendation att hålla dig till högsta möjliga andel isobutan / minsta möjliga andel n-butan. Håll dig till tillverkare som verkligen uppger sina behållares innehåll och andelar. Skippa Primus av princip - eftersom de tydligen totalvägrar att ge användarna den kunskapen (annat än högsommargrillarna - som inte behöver kunskapen - de klarar sig utmärkt med ren n-butan)...

Köp IsoPro eller Optimus 4-season till din resa.
/Odd
 
Det är helt avhängigt av omgivningstemperaturen (och därmed temperaturen inne i gasolvätskan). Om du kört gasmatat och det är under någon enstaka plusgrad ute så är det främst propandelen som du eldat upp först - eftersom n-butanet inte kokar av alls och isobutanet kokar av sämre än propanet... Har du 20% kvar (av den inledande gasolvikten) så har du nästan bara n-butan kvar.* Det är anledningen till att inverterad matning blivit någorlunda populärt bland kall-klimat-användare. Trots reglerbekymren...

Under ren högsommar i Skandinavien funkar n-butan alldeles utmärkt, men i kallt nordiskt höst och försommar-väder blir det ofta tillräckligt kallt för att ge problem med att få n-butanet att koka av till gas i snabb nog omfattning för att försörja brännaren.
/Odd

*Det är skälet till att många kommer hem med "oåtkomliga" slattar kvar i behållarna när utflykten är över...
Men ponera att en gastub med 20% propan och 80% n-butan påbörjas vid 20C. Vid 20C och tryck vid havsytan så är både propanet och n-butanen gasformig -- men vid högre tryck inne i flaskan så är mycket av gasen i vätskeform. Kan man anta att det primärt är n-butanen som är i vätskeform och mer av propanen som är i gasform? Eller går det inte att göra något sådant antagande?
 
Men ponera att en gastub med 20% propan och 80% n-butan påbörjas vid 20C. Vid 20C och tryck vid havsytan så är både propanet och n-butanen gasformig -- men vid högre tryck inne i flaskan så är mycket av gasen i vätskeform. Kan man anta att det primärt är n-butanen som är i vätskeform och mer av propanen som är i gasform? Eller går det inte att göra något sådant antagande?
Så länge vi håller oss över 42 minusgrader (propanets kokpunkt), så kommer en betydligt högre andel av propanet (än av n-butanet eller isobutanet) vara i gasform.
Alltså kommer propanet att ta slut först!
/Niklas
 
Senast ändrad:
Kan man anta att det primärt är n-butanen som är i vätskeform
och mer av propanen som är i gasform?
Nej.
Eller går det inte att göra något sådant antagande?
Konsensus under alla år är att i vätskefasen är alla komponenterna jämt spridda
och jämt fördelade i enlighet med sina procentsatser.

Propan kokar lättare av än isobutan, som kokar av lättare än n-butan - vid alla
tryck som förekommer i en campinggasolbehållare.

Det gäller i alla olika temperaturer - från +50°C [ EN417's maxtemperatur, ovan den
så kommer behållaren att rämna och all gasol försvinna!
] och nedåt till -0,3°C (där slutar
n-butanet helt att förgasas).

Därefter är det bara propan och isobutan som förgasas, men då propanet kokar
av lättare än isobutanet så förgasas en större andel av propanet, jämfört med iso-
butanet, vid den fortsatt sjunkande temperaturen ner mot -11,7°C (där isobutanet
helt slutar att förgasas) - sedan så är det bara propan som förgasas (om det alls
finns någon sån kvar i vätskan nu!
) ner till propanets lägsta förgasningstemperatur
-42,1°C. Under den temperaturen avgår inga molekyler som gas från vätskan som
plaskar omkring därinne.

Alla temperaturer är de som gäller INNE i campinggasolbehållaren. Den är alltid lite
lägre än omgivningstemperaturen så fort vi tar ut gas ur behållaren. Energin för
att förgasa molekylerna tas ju ur vätskans latenta energiinnehåll [ visavi 0°Kelvin ]
vilket vi kan se spåret av i.o.m att det kondenserar vatten på behållarens utsida.
Om ingen värmeenergi tillförs utifrån, ( Jag har sett idiotexempel på folk som sveper
in behållaren i något isolerande omslag! ) så kommer innertemperaturen att sjunka
MYCKET snabbare! Med tillhörande problem för gasens innehåll vid brännaren...
/Odd
 
Senast ändrad:
Jag lånar tråden för lite mer gas funderingar.
När man fyller behållare från en annan behållare så ska enligt instruktionerna den givande behållaren vara överst och den mottagande vara under. Vad säger ni gas experter om gasen man för över? Kan man lita på att gasen bibehåller sina proportioner eller är det ett lotteri vad man får i sin nyfyllda burk?
Givetvis stoppas den tagande behållaren i frysen först och den givande värms upp
 
Rimligtvis är är vätskefasen mycket tyngre än gasfasen. Alltså är det vätska som överförs till den tomma gasoltuben. Å är vätskan någorlunda väl blandad, så blir det alltså samma proportioner som VÄTSKAN råkar innehålla.

Å är vätskan tämligen oblandad, så torde väl de olika vätskornas densitet styra, så att det mest blir de tyngre vätske-fraktionerna som först rinner till den tomma gasolbehållaren.

Edit: en snabb AI-googling gav att flytande n-butan är tyngre än flytande isobutan, som i sin tur är tyngre än flytande propan (vid rumstemperatur). Så om du inte skakar om donatorflaskan före, så kan det bli mer n-butan och mindre propan i mottagarflaskan än i donatorflaskan.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Rimligtvis är är vätskefasen mycket tyngre än gasfasen. Alltså är det vätska som överförs till den tomma gasoltuben. Å är vätskan någorlunda väl blandad, så blir det alltså samma proportioner som VÄTSKAN råkar innehålla.

Å är vätskan tämligen oblandad, så torde väl de olika vätskornas densitet styra, så att det mest blir de tyngre vätske-fraktionerna som först rinner till den tomma gasolbehållaren.

Edit: en snabb AI-googling gav att flytande n-butan är tyngre än flytande isobutan, som i sin tur är tyngre än flytande propan (vid rumstemperatur). Så om du inte skakar om donatorflaskan före, så kan det bli mer n-butan och mindre propan i mottagarflaskan än i donatorflaskan.
/Niklas
Hmm vilket i så fall skulle betyda att om man (som jag) använder ganska stora, billiga tuber för att fylla upp mindre campinggas-bwhållare så får man mest n-butan i den första, lite mer isobutan i den andra och nästan rent propan i den tredje? Det låter ganska farligt att ha en liten 100 eller 230 grms behållare med typ 80% propan
 
Hmm vilket i så fall skulle betyda att om man (som jag) använder ganska stora, billiga tuber för att fylla upp mindre campinggas-bwhållare så får man mest n-butan i den första, lite mer isobutan i den andra och nästan rent propan i den tredje? Det låter ganska farligt att ha en liten 100 eller 230 grms behållare med typ 80% propan
Det är väl bl.a. därför det brukar avrådas från att fylla på själv...
/Niklas
 
Hmm, vilket i så fall skulle betyda att om man (som jag) använder ganska stora, billiga tuber
för att fylla upp mindre campinggas-behållare så får man mest n-butan i den första, lite mer
isobutan i den andra och nästan rent propan i den tredje?
Nej, så fungerar det inte.
Så länge du pressar ner flytande gasolblandning från donatorn till mottagaren - så får
mottagaren samma blandningsförhållande som donatorn innehåller. Och för att 'bli
av med' den gaskudde som finns i mottagaren så har din överfyllnadsadapter ( väl ) en
purge-valve som du då och då under överfyllningen kan pysa lite med? Det behövs för
att snabba på vätskeöverföringen... Initialt skakar du donatorn för att undvika att de
(ytterst små men ändå) densitetsskillnaderna mellan gasolkomponenterna i vätske-
fasen har skiktat sig genom ett lååångt stillastående.

Det låter ganska farligt att ha en liten 100 eller 230 grms behållare med typ 80% propan
Du får samma i alla tre ( om donatorn har tillräckligt i sig för det ) så den risken är obefintlig.

Om vi tar min överfyllningsutrustning som exempel... :
Don't do this at home kids! Seek parental supervision before attempting this!
Etc etc etc - på alla möjliga och omöjliga språk...

Vi tar min överföringssetup som exempel:
2025-07-14 16;19;41_BILD0474_DxO+Odd_small.jpg
Före övningen skriver jag ner de viktuppgifter som gäller. Annars så glömmer man
nån detalj... Under 'bruksbehållarna' står vad de vägde när jag köpte dem, det har
jag antecknat där med tuschpenna.
Från mitt referensbibliotek av tömda, och hålslagna [ Alla har väl en JETBOIL CrunchIt !?! ],
behållare kollar jag vad den aktuella behållartypen har för ungefärlig tara-vikt - då
vet jag vad den kan fyllas till när mängden utnyttjas helt. Dit fyller man aldrig!

Donatorn, i det här exemplet en 330grammare med 30% propan och 70% n-butan
[ som egentligen är avsedd för någon yrkesbrännare, ogräsbrännare e.dyl ], monteras med sin
öppning nedåt på överfyllningsadaptern. Donatorn har förvarats i vanlig +20-gradig
inomhustemperatur och (genom att den står med botten upp och ventilen nedåt)
så kommer gasolen lämna donatorn i vätskeform.

Mottagaren, i det här exemplet en Optimus 220grammare (som enligt Katadyns hemsida
har innehållit sådär 50/25/25% av n-butan/isobutan/propan) monteras med öppningen
uppåt på överfyllnadsadaptern. Mottagaren, som är rätt tom, med sådär 20 viktprocent
kvar, har förvarats några dygn till en vecka i frysskåpstemperatur - så den är riktigt
genomkall när överfyllningen ska göras. [Som ni ser har den även fått ett MSR trebens-
stöd - för att alltihop ska stå stadigare med sin högt upp belägna tyngdpunkt.]

Nu är det bara att dumpa av lite av gastrycket i mottagaren med purge-valve-knappen
för att minska mottrycket. Sedan öppnas överfyllningsventilen under det antal sekunder
(som man med övning och erfarenhet vet är lagom) för att överföra ungefär den mängd
dvs den vikt som man vill överföra till mottagaren. Stäng ventilen på överföringsadaptern
och skruva av donatorn. Övning ger färdighet!!! Öva mycket!

Detta verifieras sedan genom att väga adapter, stödfot och mottagare på en noggrann
digitalvåg. Att min överfyllnadsadapter väger exakt 38,40 gram och MSR-foten 32,55 gram
vet jag sedan tidigare - så nu är det bara att räkna bort den vikten (~71 gram) och den tara-
vikt (~145 gram i det här fallet) som behållartypen normalt har från vad vågen säger att hel-
heten väger. Resultatet är netto gasolvikten i behållaren - som INTE får vara högre än vad
som tillverkaren angav som ursprunglig nettovikt!

Och slutliga propanhalten får ALDRIG överskrida 30% !!!

När man har gjort det här tillräckligt många gånger har man tömt alla de där förargliga
n-butan-slutslattarna till någon enstaka behållare - som är användbar under högsommaren.
/Odd
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips