POI loader

Försöker ladda upp POI:er via Poi loader. Avser en GPSMAP 60cs. POI-loadern säger at den hittar en enhet men att den ej har funktioner som krävs. Ingen enhet visas i fönstret. Om jag använder ett SD kort att ladda till så funkar det. Någon?
 
Det är inte programmet det är fel på, det är din GPS som inte har stöd för dem. Alltså hjälper det inte om du laddar upp dem med vilket program som helst, det finns inget som kan ta emot dem.

Anders
 
Kastar mig in på en brutal trådkapning.....

Jag har sett POI Loader nämnas här och där förut, men inte riktigt fattat vad det egentligen är. Men idag så försökte jag sätta mig in i det lite. Läste på Garmin om POI Loader och vet inte riktigt vad jag ska stå på för ben.

Vad är det som är så speciellt med POI L jämfört med att som förut bara ladda in de WP man hittat själv och har i MapSource, eller WP-samlingar man hittar på nätet? Det enda som jag kunde se som en egen fördel var väl då möjligheten att få ett larm när man kommer inom en viss radie från dessa laddade POI? Men är det allt det?

Jag har nu installerat POI Loader på min PC och skulle gärna ha lite förklaringar för er mer erfarna om varför jag ska använda POI L och vilka fördelar det ger och varför? Fortfarande gäller väl max 1000 WP i en 60CSx även om jag använder POI L?

MVH Tony
 
Tony-Avesta; sa:
Fortfarande gäller väl max 1000 WP i en 60CSx även om jag använder POI L?

MVH Tony

Ja, max 1000 WP gäller, men POIs är inte WPs, det just det som är vitsen. Du kan lägga in så många POIs som ryms på minneskortet och de tar inte av antalet WP.
 
Ok, så POI ligger utanför de 1000 WP? Kalas!

Nu har jag testat att ladda hem en POI fil med alla fartkameror, och laddat ner den till min 60CSx vilket gick bra. Och jag kan söka och hitta dessa i en lista, men jag ser dem inte på kartan i skärmen. Jag ser bara de gamla symbolerna för dödskalle för de fartkameror jag tidigare lagt in. Vad är problemet? Jag har heller inte hittat var jag väljer på vilket avstånd det skall larma när jag närmar mig en sådan POI. Det kanske är det man ska välja att göra manuellt innan man laddar ner dem till GPS:en?


MVH Tony
 
Tror oxå jag misslyckats lite med detta.
Har slagit i taket vad gäller WP, o det verkar som iallafall vissa POI förvandlats till WP i min GPS, eftersom jag kan hitta dom under WP i menyerna.

Har inte haft tid att gräva djupare i detta, men måste snart, eftersom jag inte kan lägga in flera WP nu...
 
Mina farkamera-POI hamnade allihop vad jag kan förstå under ikonen "egna POI".

När man går in där och söker på en av dessa kameror närmast min position och sen klickar på "karta" så kan man se en kamerasymbol på platsen för kameran. Men man ser inte den kamera som ligger några hundra meter därifrån.

Det verkar som om dessa POI:s inte visas förens man söker på dem specifikt, eller kanske när man närmar sig dem och ev. larm varlsar.

På tal om larm ja. Kikar man på varje kameras egen ID-sida , ja där man kan välja "gå till" eller "Karta" så har man ju angett både på vilket avstånd larmet ska larma och över vilken hastighet, typ 700 m och över 70 kmh för kameror på 70-sträckor, och 900 m och över 90 kmh på 90-sträckor o.s.v.

Rent logiskt så bör ju det betyda att om man kommer på en 90-sträcka och håller under 90 så larmar det inte. Men om man kommer inom 900 m och håller över 90 kmh, eller ökar till över 90 inom 900 m radie så larmar det. Har jag gissat rätt tro? Och vid larm så kanske kamerasymbolen visas på kartan?

Om det funkar så, ja då är det ju rätt snitsigt och klart användbart.

Frågan är ju nu, om man måste aktivera detta larm någonstans i GPS:en, eller funkar det ändå automatiskt? Och går det att stänga av bara detta POI-larm utan att allt annat blir knäpptyst?

MVH Tony
 
Aktivera med menu, menu, inställning, system och längst ner på sidan waypoint larm.

Ikonerna kan du nog få fram genom att använda en äldre version av poi loader. Det verkar som garmin har lite problem!
 
Det beror kanske på vilken mottagare man har dem i också, jag vet inte.

Men för mig, i en c550, fungerar det så här:
Punkter som jag inte har larm på bara finns i databasen, så att säga, utan att belamra listan med riktiga waypoints. Jag har lagt in Jets bensinstationer, för de finns inte på City Navigator i Sverige. I Danmark finns de med, av någon underlig anledning, så där blir det tårta på tårta, för närvarande.
Utan larm händer ingenting när jag kör förbi en Jet-station. Men om jag vill tanka, kan jag ju söka på den närmaste, och få rutten dit, om jag vill.

Fartkamerorna har jag hastighetslarm på. Avståndslarmet räknas ut automatiskt, med ledning av hastigheten. När jag närmar mig en kamera, får jag först ett påminnande pling, på ganska långt avstånd, oavsett farten. När jag kommit närmare blir det ett ihållande tutande, om min fart ligger över den som förknippats med punkten ifråga. Blir lite tråkigt om det är en kamera som står precis efter hastighetsbegränsningsskylten, för då är det ju OK att hålla en högre hastighet nästan ända fram.
Men det går i alla fall inte att åka förbi en kamera, för fort, utan att veta om det.

Har jag bara avståndslarm på en punkt, får jag istället signaler om jag kommer inom det avståndet, och dessutom färdas på en väg som gör att jag kommer att passera nära förbi punkten. Nu är ju c550 en typisk bilnavigator, så det kan hända att mer terrängbetonade modeller gör annorlunda här. Den enda andra GPS jag har som har stöd för egna POI är iQue 3000, och i detta avseendet bär den sig åt ungefär som c550.

Anders
 
apersson850; sa:
Avståndslarmet räknas ut automatiskt, med ledning av hastigheten.
Anders


Hm..... kan det stämma det? Borde inte avståndslarmet räknas ut automatiskt med ledning av just avståndet? Den vet ju var kameran står och vart jag är, och i det läget så lär den väl larma på 900 m om det är gränsen oavsett om jag kör 200 eller 20 kmh? Om jag är utanför gränsen så larmar den inte, och innanför så larmar den om jag kör över hastigheten?


MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefanus POI loader Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
greenjuice Problem med POI Loader Navigering 10
Ove K Poi loader Navigering 5
ham POI loader Navigering 1
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
pete_d POI-loader eTrex Legend Cx Navigering 2
johsjo POI loader för Garmin Navigering 2
miiicke90 angående poi garmin Navigering 5
gpsmoped Poi i Garmin Nuvi 200 Navigering 2
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Tony-Avesta POI Waypoints för München? Navigering 2
robkar97 POI med alla naturreservat? Navigering 1
avozetta POI - Fågellokaler i Uppland och Stockholms Län Navigering 8
fire.borje Map Source -Poi Navigering 11
Garmin Vista POI Warner för MN6 Navigering 0
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
Pellebjo Egna POI i 60CSx? Navigering 1
DanielS POI pekar fel, varför då? Navigering 2
piza03 POI Garmin CS Navigering 1
Kincop POI ikon Navigering 10
mfn Hur översätts waypoint och POI till svenska? Navigering 34
RedBreather TomTom POI Navigering 0
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
johsjo Konvertering till POI för Garmin Navigering 0
Lundman Uppdateringar POI på 76CS Navigering 2
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.