Ladda ner karta till Garmin GPS

@Kjell: Jo, mina huvudsakliga användningsområden för mina friluftsgps:er är MTB-turer och skogsvandringar.
På MTB vill jag ju se skärmen hela tiden och så tydligt som möjligt naturligtvis. Även under vanding vill jag slippa knappa på apparaten för att se en snabb titt så det blir lyse på hela tiden även om den ibland ligger i fickan. Kör med laddningsbara NiMH så det kostar inget;-)
I vissa solvinklar syns skärmen dåligt även med fullt ljus på Garmin, antar att det har med polarisering att göra, mobiler lider ju inte av detta. Garmin 60Csx har tyvärr lite svagare belysning än de andra jag använder (64 och etrex30) men annars funkar den bra. Vet inte om ngn mobilapp har möjligheten att lägga in rutter från datorn med autozoom när man närmar sig en waypoint, användbart när man har krånglig navigering på MTB (och MC).

Det verkar vara en trevlig mobil. Själv har jag en Samsung Xcover 4s som väl kvalificerar in sig som "rugged" och som verkar ha ungefär samma specifikationer som Outkitelmobilen. Tycker dock att den är svår att hantera när det är blött på skärmen samt att det är svårt att se displayen när solen lyser.

Får jag föreslå orden tålig, robust eller extra hållbar som svensk översättning av det engelska "rugged"?

/Patrik,

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
@Kjell: Jo, mina huvudsakliga användningsområden för mina friluftsgps:er är MTB-turer och skogsvandringar.
På MTB vill jag ju se skärmen hela tiden och så tydligt som möjligt naturligtvis. Även under vanding vill jag slippa knappa på apparaten för att se en snabb titt så det blir lyse på hela tiden även om den ibland ligger i fickan. Kör med laddningsbara NiMH så det kostar inget;-)
I vissa solvinklar syns skärmen dåligt även med fullt ljus på Garmin, antar att det har med polarisering att göra, mobiler lider ju inte av detta. Garmin 60Csx har tyvärr lite svagare belysning än de andra jag använder (64 och etrex30) men annars funkar den bra. Vet inte om ngn mobilapp har möjligheten att lägga in rutter från datorn med autozoom när man närmar sig en waypoint, användbart när man har krånglig navigering på MTB (och MC).
Ta en titt på Locus map (Android). Den är från början gjord av MTB-cyklister. Jag vet inte om den fyller dina krav/önskemål men den borde komma i närheten
https://www.locusmap.eu/biking/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips