Multifuelskök för seriös matlagning

Om du är nöjd med ditt kök är det bra men kom inte och snacka om hur överlägset det är efter att läst några tester där man bara värmt vatten. Som jag skrev kör man sällan köken på högsta effekt då detta bara är att elda för kråkorna. Ditt och andras prat om ljudnivå är därför baserat på rykten och ganska oviktigt i sammanhanget. Det intressanta med det danska testet var inte vilka kök de använde, utan att de för en gång skull mäter verkningsgraden och vilken inverkan vindskyddet hade på resultaten. Detta är mycket viktigare när du lagar mat länge och har hög bränsleförbrukning än ett kökets teoretiska max effekt. Om du ändrar/lägger till krav från de du anger i din inledande frågeställning hör det till god ton att meddela detta för de som varit vänliga nog att dela med sig av sina erfarenheter!
 
Tja, vad teoretisk maxeffekt beträffar, så är ju båda köken likvärdiga enligt Utemagasinets test. 2800 W för Simmerlite och 2850 W för Nova. Vad koktiderna beträffar, så skilde det ju markant till Simmerlites fördel (se mitt förra inlägg). Utifrån detta testfakta drar jag slutsatsen att Simmerlite är ett betydligt energieffektivare kök än Nova - oavsett om jag kör på maxeffekt eller låg effekt. Lägg därtill att Simmerlite har en betydligt bättre värmespridning (läs bredare låga) än Novan, varför risken för vidbränd mat borde bli mindre med Simmerlite än med Nova. Eller uttryckt på annat sätt: Med Nova borde matlagning kräva mer omrörning än med Simmerlite för att inte maten ska brännas vid.

Att vindskyddet är nödvändigt för varje friluftskök är ju närmast självklart. Annars hade det ju knappast följt med några vindskydd till köken... Dessutom lär de folieskydd som bl.a. medföljer MSR-köken bli mer effektiva ju knaggligare de blir, vilket f.ö. är tanken bakom MSR värmeväxlare http://cascadedesigns.com/msr/cookware/cookware-accessories/heat-exchanger/product och, förmodligen, även EtaPower grytorna.

Intressant att du inte längre anser att det danska testet är tillämpligt när det gäller vilka köksmodeller som är lämpligast. Tidigare i denna tråd har du ju flitigt hänvisat till det danska testet när du hävdat Novas förträfflighet.

PS! Jag hävdar inte att Nova skulle vara ett dåligt kök utan bara att det inte är rätt kök för mig och mina behov idag. I morgon kan jag ju få helt andra köksbehov...

Sedan är det ju tråkigt om du missuppfattat mina köks behov. Har jag varit otydlig i min beskrivning så ber jag om ursäkt för detta. Här kommer startinlägget:

Vad finns det för lämpliga bensin/fotogenkök som fungerar bra i kyla till mer seriös matlagning än att bara smälta snö och koka upp vatten på närmast nolltid så som mitt gamla MSR XGK II?

Idealet vore väl ett stabilt kök med en bred och tyst brännare med dubbla reglage (ett vid pumpen och ett reglage nära brännaren, så att lågan kan regleras lika snabbt och smidigt som i ett gasolkök (har MSR RapidFire). Finns det något sådant bensin/fotogen-kök på marknaden?

/Niklas
 
Senast ändrad:
Tillägg ang "shakerjet" rensning av whisperlight:

Jag har hittills aldrig behövt stänga av köket för att skaka det...det är i min värld bara att lyfta av kastrullen och vindskyddet, hålla fast flaskan mot marken och sen skaka på, lite meckigt men helt klart bättre än att stänga av köket.

Detta gäller såklart endast spindelvarianten...det whisperlight som jag har inbyggt i ett trangia är en annan femma.

Sen kommer man inte behöva skaka så länge man kör bra bränsle oavsett hur mycket man mjuk-kör det, sotningen är inte så farlig att det utgör ett problem och oftast är skaket under vandring och upp/ner-packningen fullt tillräcklig.

Om du gillar riktig matlagning så kan jag rekommendera trangias Duossal kärl...det kan finnsa några kvar nån stans om du söker lite och de är helt klart värda vikten!
 
Jodå, detta kök funkar fint i kyla med rätt gas.

Jag o chefen, (frugan alltså) köpte detta kök för 400 pix och det är deffinitivt konstruerat för seriös matlagning. Funkar klockrent vid camping, cykling och kanot/kajakturer. Kanske något tungt vid vandring men är man 3-4 st så går det på ett ut mot 2 kök.
Kör man med vintergas och värmer en lämplig sten i elden som man sedan lägger under gasflaskorna (säg för fan inte tub, det är en sådan man har tandkräm och räkost på) så är det inga problem. Man kan även ställa köket nära elden så värmer även den.

Detta kök kostade när det kom över 1000 kr vilket var på tok för mycket, när man sedan reade ut lagret några år senare gick de åt som smör i solsken. Har för mig de tillverkade nya i Baltikum och sålde för en billigare peng, tyvärr är vi Svenskar för dyra!

Stiffe

Coleman har flera tvålågiga och något trelågigt bensinkök, ifall du skulle bli besviken på Primuskökets vinteregenskaper http://www.coleman.com/coleman/ColemanCom/subcategory.asp?CategoryID=2020. Coleman har även ett spindelkök med dubbla brännare http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=9780-B25C&categoryid=2020&brand=. Några testresultat eller egna erfarenheter av de aktuella Coleman-köken har jag dock ej!

/Niklas
 
Har tittat lite på dessa 'plåtlådor' i verkligheten, men ärligt så ser brännardelen ut som något som man snickrat ihop garaget med delar från en gammal cykel ungefär - det fungerar säkert men jag är inte beredd att betala priset som begärs.

sedan har jag ingen koll på om det är ON/OFF-kök eller något som an kan regler lite mjukt när det gäller pådrag - kranarna ser ut som som något man hittar från gamla mjölkanläggning från 1950-talet ungefär...

primus och optimus äldre olika kök och gasbrännare är industridesign på hög nivå i jämförelse med det här...
 
Har tittat lite på dessa 'plåtlådor' i verkligheten, men ärligt så ser brännardelen ut som något som man snickrat ihop garaget med delar från en gammal cykel ungefär - det fungerar säkert men jag är inte beredd att betala priset som begärs.

sedan har jag ingen koll på om det är ON/OFF-kök eller något som an kan regler lite mjukt när det gäller pådrag - kranarna ser ut som som något man hittar från gamla mjölkanläggning från 1950-talet ungefär...

primus och optimus äldre olika kök och gasbrännare är industridesign på hög nivå i jämförelse med det här...

"dessa 'plåtlådor' " har blitt produsert i rundt 50 år, med små forandringer. Ganske driftsikre, og justerbare, ekstremt tunge, og bare for bensin.

Coleman har noen "multifuel" som også kan gå på fotogen, men det er med strek under kan. Jeg har flere coleman, og av de som produseres i dag er 550B favorit. Et bensin apparat som er nesten like enkelt ofg anvendelig som et butankøk, men det funker om vinteren også. Jeg har et Fyrestorm SS, og det er helt topp på butan, og fullstendig livsfarlig på bensin, en liten unøyaktighet ved opptenning og ....
Forøvrig har Coleman egen standard på pumper, koblinger og flasker.

550B kan rekomanderas og finnes på Ebay for ca $50 http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=550B725&categoryid=2020&brand=
og
http://cgi.ebay.com/NEW-IN-BOX-COLE...emQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3caa3f2b35

Kjøp det, (kast fotogen delene), og ha et trygt og bra køk!

dsk
 
Senast ändrad:
Disk! Det var synd att du tycker att Fyrestorm SS är så farlig vid förvärmning med bensin. Annars ser det ut som ett mycket intressant spindelkök med både dubbla reglage och en bred brännare. Nåja, nu har jag redan köpt mitt kök.

Här kommer en asiatisk youtube-film om Fyrestorm Ti http://www.youtube.com/watch?v=Y71UTDG7hjw

Det finns även några filmer om Colemans andra bensinkök, så som http://www.youtube.com/watch?v=87MSbBpDSiM&feature=related och http://www.youtube.com/watch?v=8tqx-Cnqhmo&NR=1
/Niklas
 
optimus nova?

såg på optimus hemsida att dom verkar ha gjort om snabbkopplingen till en bajonettkoppling...
vad tror ni om den? någon som har kikat eller kanske tom testat?



känns som dom i filmen på fyrestorm inte riktigt fattat vitsen med dubbla reglage...
 
såg på optimus hemsida att dom verkar ha gjort om snabbkopplingen till en bajonettkoppling...
vad tror ni om den? någon som har kikat eller kanske tom testat?



känns som dom i filmen på fyrestorm inte riktigt fattat vitsen med dubbla reglage...


Om forholdene er idielle og du følger anvisningene så blir det slik som på filmen, alt annet blir mer sot og ild. På gass derimot er det et topp køk.

Jeg har Optimus Nova, og har byggd om, litt mindre risk for lekasje, avstengningsventil på flasken er gode ting, men større og tyngre er ikke så bra.

Nova er mitt vinterkøk! om jeg bare skulle hatt ett:)

dsk
 
Simmerlite recension nr1

Nu har jag haft mitt Simmerlite i några månader och är överlag mycket nöjd med det. Jämfört med mitt gamla XGKII, så är Simmerlite ett rejält lyft. Nu känns inte längre seriös matlagning med bensinkök som en utopi.

Koktider: Simmerlite känns betydligt snabbare än både min spisplatta och min XGKII. Simmerlite är nog t.o.m. snabbare än min vattenkokare. Några vetenskapliga tester med tidtagarur jag dock inte gjort, men i Utemagasinets test (Jubileumsnumret, 6/2005) var Simmerlite det klart snabbaster köket.

Lågans reglerbarhet: Simmerlite har en ganska kort bränsleslang, vilket gör att lågan svarar relativt snabbt på pumpens vridreglage. Visserligen torde alla kök med dubbla reglage reagera ännu snabbare, men det är nog inte många enkelreglage-kök som reagerar snabbare än Simmerlite.

Stabilitet: Köket i sig är klart rangligt i sig, vilket åtgärdas effektivt genom att montera på en hopfällbar Trillium basplatta (ca 80 gram) för ca 400 kr. Då blir köket mycket stabilt. (Egentligen är det mycket märkligt att MSR inte inkluderar Trillium basplatta, när man köper ett Simmerlite).

Ljudnivå: Simmerlite är mycket tyst jämfört med mitt XGK II. Simmerlite väser lite, medan XGKIi låter som en motor

Lågans spridning: Simmerlite ger en mycket bra spridning av lågan, vilket minskar risken för bränna vid maten.

Sammataget är jag än så länge mycket nöjd med mitt Simmerlite och funderar faktiskt på att köpa ytterligare ett exemplar, så att jag kan ha två jämngoda "kokplattor" i fält. Jag ger köket fem stjärnor av fem möjliga.
/Niklas
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.