Multifuelskök för seriös matlagning

Vad finns det för lämpliga bensin/fotogenkök som fungerar bra i kyla till mer seriös matlagning än att bara smälta snö och koka upp vatten på närmast nolltid så som mitt gamla MSR XGK II?

Idealet vore väl ett stabilt kök med en bred och tyst brännare med dubbla reglage (ett vid pumpen och ett reglage nära brännaren, så att lågan kan regleras lika snabbt och smidigt som i ett gasolkök (har MSR RapidFire). Finns det något sådant bensin/fotogen-kök på marknaden?
/Niklas
 
Jo, men det vore ju trevligt om det finns reservdelar i framtiden också. Dessutom vet jag inte om jag vill begränsa mig till enbart Trangias kokkärl.
/Niklas
 
Helst skulle jag vilja ha en Whisperlite eller möjligtvis en multifuel variant av Simmerlite med två reglage ála Dragonfly. Ett sådant multifluelkök borde bli en storsäljare. Vilka multifuelkök på marknaden kommer närmast detta drömkök?
/Niklas
 
Optimus Hiker

Optimus Hiker + (tidigare 111). Är i stort sett samma brännare som KAP, men den sitter i en låda. Tungt, men bra.

Efter lite övning funkar faktiskt även Primus MFS att skjuda sås på, men vintertid vill du nog gärna spänna faste det på en plywoodskiva om du ska röra i bearnaisen. Tänk också på att det är skillnad på att laga sås i -35 och i ett varmt kök, grytorna kyls oerhört snabbt, skilnaden mellan kant och botten på grytan är enorm.

Whisperlite är jättebra men har två nackdelar, det är svårt att reglera och det sotar gärna om man försöker. Inte jättebra till avancerad matlagning altså.
 
Jo, jag kollade in Hiker+ på youtube. Det känns som det borde behövas lite vindskydd på sidorna. Kanske MSR:s vinskydd kan funka.

Angående sotning av Whisperlite, menar du att den sotar lättare än XGK vid långvarig sjudning?

Förövrigt borde många fler Multifuel-kökutrustas med två reglage a´la Dragonfly, Omnifuel, Nova m.fl. för att snabbare kunna reglera lågan. Märkligt att inte tillverkarna satsar mer på detta eller åtminstone tar fram en bränsleslang med en extra kran som ett tillbehör.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Angående sotning av Whisperlite, menar du att den sotar lättare än XGK vid långvarig sjudning?
Brännarens konstruktion gör att den inte blir speciellt varm. Detta leder till att den gärna blir sotig och måste rengöras. En trattbrännare som t.ex. MFS blir glödröd och bränner då bort sitt eget sot.
 
Brännarens konstruktion gör att den inte blir speciellt varm. Detta leder till att den gärna blir sotig och måste rengöras. En trattbrännare som t.ex. MFS blir glödröd och bränner då bort sitt eget sot.

OK! Men är sotigheten ett reellt problem på Whisperlite om man konsekvent kör med kemisk ren bensin (heptan) eller med statoil blå? Att envisas med mackbensin och lysfotogen är ju givetvis en helt annan femma.

Jag kan också tillägga att genom åren har jag haft stor glädje av gasvarianter av Whisperlite (Rapid Fire) och trott att Whisperlite var ungefär lika trevligt när väl förvärmningen är avklarad. Men så är det ju uppenbart inte om Whisperlite måste sotas i tid och otid.
/Niklas
 
Jag lägger min röst på att du tränar lite mer med ditt kök. Jag har inga problem att laga tex sockerkaka på mitt XGK II. Inte heller kräver det en simmerplate. Visst är det lite fördröjning i regleringen men inget konstigare än att det går att lära sig. Vrid på reglaget > vänta/lyssna > justera. Att inte pumpa fullt tryck gör det lite lättare att sjuda.

Kanske inte så lätt första gången men ingen magi.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.