Matlagning i vintertält

Jag ska skaffa ett kök för vintertältning och har dålig egen erfarenhet.
Tänker laga mat inne i GT-absid för två personer i fjällmiljö.
Vad ska jag välja för kök och brännare?
 
Ok, bara för att alla inte ska bli upprörda. Laga din mat utanför tältet när det går. Då med detta sagt, så skulle jag säga att ett gaskök är enklast och säkrast i tält. Det är enklare att reglera lågan. Dock är ju nackdelen att gas har sämre effekt i kyla än, t.ex. bensin. Problemet med bensin är den stora förvärmningslågan. Tältduken riskerar verkligen att antändas, och då har man ett verkligt problem. Jag har använt bensinkök inne i tältabsid, inte ens gt, men det är vid lägen då det verkligen inte funkat att sitta ute. Jag håller dock locket över förvärmningslågan som ett skydd.

Detta är inget jag rekommenderar, utan mer som ett utbyte av erfarenheter. Har du ett multifuel kan du ha både gas och bensin. Då kan du anpassa efter förutsättningarna.

Mvh /Joel
 
Jag kör ofta med fotogenkök i tält och förvärmer med sprit. Har inte varit i närheten av duken än och skulle man dra på för tidigt och få jättelågor, håll en stekpanna över.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
Har varit med och eldat tält, känner flera som lyckats även med gas. Mitt kök står utanför tältet. Du bestämmer givetvis själv. Uppeldat tält brukar betyda slutet på den turen, ibland värre än det.
 
Frågar du mig - ett kök som går på flytande bränsle, d.v.s. bensin eller fotogen. Något krångligare, handhavande än gas, men å andra sidan fungerar dessa bra när det är kallt.


Välj fritt bland de som finns på marknaden, de är i stort sett likvärdiga. Det finns dock vissa skillnader som t.ex. ljudnivå och reglerbarhet.

Jag skulle vilja rekommendera Optimus Nova. Går på både bensin och fotogen utan att du behöver byta munstycke. Enkelt handhavande, och lågan går att reglera extremt bra.
Ska du bara köra det i tält går det ju bra utan vindskydd, men för "utomhusbruk" rekommenderas montering i Trangia 25.


Angående säkerheten.
Det viktiga är att man känner sitt kök. Man ska inte köpa ett kök och sedan provtända det i tältet.
Det tar många timmar innan man kan sitt kök, och även efter tiotals timmars eldande kan man bli överaskad.
Kan man sitt kök blir det inte speciellt höga lågor under förvärmingen.
Fotogen (+sprit till förvärmning) är säkrare än bensin.

Vid all eldning i tält ska man se till att ha ordning och reda. Köket ska stå stadigt och man ska sitta still medan det brinner.
 
Om du har GT-absid kan du nästan använda vilket kök du vill bara du kan hantera det säkert. Jag använder bensinkök - MSR Whisperlite.

Tror nog att det i praktiken är rätt vanligt att man kör sitt kök i absiden vintertid...
 
"Jag skulle vilja rekommendera Optimus Nova. Går på både bensin och fotogen utan att du behöver byta munstycke. Enkelt handhavande, och lågan går att reglera extremt bra.
Ska du bara köra det i tält går det ju bra utan vindskydd, men för "utomhusbruk" rekommenderas montering i Trangia 25.
"

Hej Skogsbaronen,

Behöver du någon extra adapter för att montera Nova till Trangia?
Funkar de befintliga genomgångarna som finns i köket?
 
Hej Skogsbaronen,

Behöver du någon extra adapter för att montera Nova till Trangia?
Funkar de befintliga genomgångarna som finns i köket?

Jag har den här:
http://www.outnorth.se/optimus/trangia-adapter.php
Bänder man ut den litet sitter den som berget.

Då det är Optimus Nova (inte plus-modellen) behöver du två hål - ett för slangen och ett för reglernyckeln. Jag vet inte hur många genomföringar det finns på nya trangia, så det är möjligt att du måste göra ett litet hål extra.
I trangia 27 måste man göra ett ganska stort hål för att få ut reglernyckeln, men i 25 behövs bara ett litet.
 
Jag måste säga att det krävs mer än att man känner sitt kök för att tryggt ha det i absiden. Man måste tänka lite på riskscenario också.

T.ex. planera för den där gången när man av någon anledning glömt stänga reglerventilen och börjar pumpa tryck i tanken medans förvärmningen brinner...

Är man trött och lite frusen (vilket man kommer vara förr eller senare) kommer man också begå misstag förr eller senare. Då gäller det att man har en rutin som fångar upp det. Typ, förvärm utanför och bär in köket när det brinner stabilt. Annars sitter man snart i den situation som seobserver beskriver, i bästa fall utan tält. Är man då redan som sagt trött och frusen är det inte säkert att det slutar väl.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.