Multifuelskök för seriös matlagning

Öva mera!

Seriös matlagning ute, tja fotogenköket är ju bara halva sanningen, kokgrop med gryta i är ju minst lika viktig. Konservburkslock och laboratoieasbestnät samt fler kokkärl brukar behövas oxså.....
Men döm inte ut ljudligans ledare.....för visst går det bra bara lusten och inkörningen är med. Träna mera!
 
Ja ja..

Brenneren er en ting panner og kjeler en annen.
Støpejerns gryter og panner er nok best 10-12 kg?

Tilbake til det praktiske.

God regulerbarhet, ikke for konsentrert varme i midten, men ikke for vid brenner.

Jeg exkluderte yndlingsbrenneren Optimus nova:(

En brenner som ligner den som ble brukt i KAP må være nær ideell.
Da er vi tilbake til starten.

Multifuel, vanskelig å få bra, her er jo satsingen at det skal finke på allt....

Nei det finns ikke lenger på markedet. Finn en brenner du har tro på, og tilpass trangiasettet til den.

dsk
 
Optimus Hiker + (tidigare 111). Är i stort sett samma brännare som KAP, men den sitter i en låda. Tungt, men bra.

I Hiker + sitter det samma brännare som i Novat om jag inte minns helt fel. Ska du ha liknande brännare som KAP är det Optimus 111 C eller 111 T som gäller, dvs. gamla kök som inte produceras längre. Alternativt Optimus Explorer också det ett gammalt kök.

/ Morgan
 
Jag skulle föreslå ett MSR-kök. Jag tycker att whisperlite int. är effektivare när det gäller smälta snö och få saker varmt snabbare än dragonfly. En stor fördel med MSR jämfört med KAP och Hiker är att det inte är så många delar. Optimus Hiker och explorer funkar självklart bra men inger inte lika stort förtroende som MSR och tex nyare Optimus. Sen har MSR inbyggd rensnål. Jag upplever inte att Whisperlite sotar något nämnvärt, inget som inte den inbyggda rensnålen klarar av. Att köpa ett hemmabygge som KAP fattar jag inte riktigt och dessutom vara tvingad till Trangia är inte bra.

Mitt förslag är en Wisperlite int. samt en värmeväxlare från MSR eller ett primuskärl med inbyggd värmeväxlare. Att finjustera funkar ok.

/Ingvar
 
Senast ändrad:
Gourmander väljer Optimus Nova!

Av de multiful, sprit, bensin, fotogen, ved och spritkök jag äger eller har provat är Optimus Nova IMHO oöverträffat för matlagning. Låter lite mer men å andra sidan hör man vilken effekt man jobbar med och jag tycker även det drar mindre bränsle än MSR. Lågan är lätt att reglera om man vill småputtra och möjligheten att med adapter montera in det i Trangias vindskydd gör det stabilare än allt annat. Dagens kök har inte heller de barnsjukdomar som 1:a generationen hade.
 
Senast ändrad:
Av de multiful, sprit, bensin, fotogen, ved och spritkök jag äger eller har provat är Optimus Nova IMHO oöverträffat för matlagning. Låter lite mer men å andra sidan hör man vilken effekt man jobbar med och jag tycker även det drar mindre bränsle än MSR. Lågan är lätt att reglera om man vill småputtra och möjligheten att med adapter montera in det i Trangias vindskydd gör det stabilare än allt annat. Dagens kök har inte heller de barnsjukdomar som 1:a generationen hade.

Vilka andra bensin/fotogen-kök har du testat?

Beträffande trangia-adaptrar, så finns det hemmagjorda till de flesta bensin/fotogenkök. Fast själv gillar jag inte riktigt Trangias lösning utan lutar nog åt ett kök som s.a.s.står på sina egna ben.

Vad ljudligheten hos Nova beträffar, så är det väl knappast värre än XGK och Dragonfly (men kanske inte så mycket tystare heller).
/Niklas
 
Jag skulle föreslå ett MSR-kök. Jag tycker att whisperlite int. är effektivare när det gäller smälta snö och få saker varmt snabbare än dragonfly. En stor fördel med MSR jämfört med KAP och Hiker är att det inte är så många delar. Optimus Hiker och explorer funkar självklart bra men inger inte lika stort förtroende som MSR och tex nyare Optimus. Sen har MSR inbyggd rensnål. Jag upplever inte att Whisperlite sotar något nämnvärt, inget som inte den inbyggda rensnålen klarar av. Att köpa ett hemmabygge som KAP fattar jag inte riktigt och dessutom vara tvingad till Trangia är inte bra.

Mitt förslag är en Wisperlite int. samt en värmeväxlare från MSR eller ett primuskärl med inbyggd värmeväxlare. Att finjustera funkar ok.

/Ingvar

Vad tror du om Simmerlite vs Whisperlite? Visserligen bara bensin (det kommer kanske en Simmerlite international så småningom), men det finns väl någon anledning varför MSR har skrotat Rapid Fire (gasvarianten av Whisperlite) till förmån för WindPro (gasvarianten av Simmerlite). Fast den optimala brännardesignen för gas är kanske inte alltid tillämpbart på bensinkök?
/Niklas
 
Primus Omnifuel

Jag vill slå ett slag för Primus Omnifuel. Tycker det funkar fint även på lägre effekt. Har reglering på brännaren.
/fremag
 
Vad tror du om Simmerlite vs Whisperlite? Visserligen bara bensin (det kommer kanske en Simmerlite international så småningom), men det finns väl någon anledning varför MSR har skrotat Rapid Fire (gasvarianten av Whisperlite) till förmån för WindPro (gasvarianten av Simmerlite). Fast den optimala brännardesignen för gas är kanske inte alltid tillämpbart på bensinkök?
/Niklas

Jag har inte testat Simmerlite, bara haft gasvarianten Windpro och Whisperlite såklart. Som du säger är det en nackdel att Simmerlite bara går på bensin. Fördelen med typen av brännaren är att den sprider lågan jämt och de är förhållandevis tysta. Bra är att alla MSR har inbyggd rensnål. Att RapidFire togs bort tror jag var för att det sålde dåligt då det inte var lika modernt som andra tillverkares. Whisperlite int. är en solidare konstruktion än Simmerlite tycker jag. Gör som jag... åtta kök är bra ;)

/Ingvar
 
Senast ändrad:
Jag vill slå ett slag för Primus Omnifuel. Tycker det funkar fint även på lägre effekt. Har reglering på brännaren.
/fremag

Har också ett Omni-fuel, har aldrig fått det att gå bra på log effekt, möjligtvis när jag kört det med gas men aldrig med bensin. Men jag läste ett tips här på forumet om att köra med riktigt lågt tryck i flaskan. Tenderar att alltid pumpa upp högt tryck för att smälta eller koka vatten snabbare så jag har aldrig reflekterat över det innan. Nått du provat?
 
Varför Nova...?

Vilka andra bensin/fotogen-kök har du testat?

Beträffande trangia-adaptrar, så finns det hemmagjorda till de flesta bensin/fotogenkök. Fast själv gillar jag inte riktigt Trangias lösning utan lutar nog åt ett kök som s.a.s.står på sina egna ben.

Vad ljudligheten hos Nova beträffar, så är det väl knappast värre än XGK och Dragonfly (men kanske inte så mycket tystare heller).
/Niklas

Brukar låna kompisars prylar när vi är på tur och har betat av ganska många kök nu. En god vän byte upp sig från ett strulande 1:a gen Primus MFS Himalaya (inbyggt i Trangia med diy adapter) till Omnifuel men de har som sagts tidigare inte alls så reglerbar effekt som Nova och verkade dra mer bränsle. En annan svär vid sitt XGK och jag håller med om att det nog är det kök som klarar orena bränslen bäst. Simmerlight var det en kille som hade men jag har bara klämt lite på detta. Är dock ökänt för sina veka och hala kastrullstöd så det tycker jag var ett klart sämre kök. Svårt att mätta hur mycket men polarns XGK drog klart mer under den veckotur vi gjorde -07. Då lagade jag även mer mat från grunden och steka pannbröd/bannock, fritera bananer eller bullbröd var bara och glömma så det gjorde vi på mitt kök. Så trots att jag skickat in mitt på reparation två ggr, en gång cyklade jag bara över och den andra skickade jag det på posten, gick väldigt fort då de gör reparationerna i Stockholm, så har jag valt behålla mitt 1:a generationens Nova. Andra fördelar är den låga vikten, bra packmått, bra stabilitet även i standard utförande, väldigt bra/snabb kundtjänst och så är det så lätt att använda när man väl vant sig.

Ang. rensnålar så sitter det en inbyggd sådan i alla Optimus kök för flytande bränsle men vad jag sett är det bara Nova som har en rensnål med magnet. Den kan därför aktiveras utan att man behöver stänga av och plocka bort allt från köket.
Om brännaren inte går rent eller når full effekt för man bara nyckeln, som också har en magnet, under brännaren så hoppar nålen till liv! Funkat mycket bra de ca 1-2 ggr per år jag behövt använt denna funktion. Har bara haft isär reglaget en gång under de sex år jag haft köket men pumplädret får man smörja in ofta om man förvarar det i bränsleflaskan.
Minns jag rätt så är Primus rena stenåldern och skickar med en lös rensnål. Köket måste därför stängas av och helst svalna, kastrull, vindskydd och bränsleflaska/gasbehållare plockas av innan man kan rensa! På äldre modeller måste man även demontera brännarhatten för att komma åt munstycket. MSR:s shakerjet är lite enklare men man måste fortfarande avbryta matlagningen, lyfta bort gryta och vindskydd, helst låta det svalna och koppla bort pumpen innan man kan skaka det.

Paddlar eller långfärdscyklar oftast och då behöver jag inte inskränka mig till tråkig och dyr burk, pulver eller frystorkad mat. Har det ibland då monterat i ett Trangia 27 eller 25 vindskydd med Optimus adapter. Funkar utmärkt men man får se till att böjt till det lite och dra åt muttrarna så det sitter ordentligt fast skruvat annars kan det inte kommer på glid när man skruvar på reglaget. Kokar oftast potatis, pasta ris, gör riktiga såser och grytor från grunden, korkar upp någon god bag-in-box och lever i stort sätt som jag gör hemma! Även om man lättare kan hitta bränslen med ett MF-kök är det inte kul att behöva släpa hem skrymmande engångsplastflaskor eller gasbehållare med oanvänt överskott. Köket skall även klara att står på långa tider så bränsle effektiviteten/pris/tillgång ganska viktigt. Dessutom skall köket tåla att man kör det länge utan att pietzo tändningen eller packningar börjar ryka eller ha plastpumpar som spricker av trycket.

Som jag skrivit i flera trådar redan så är avsaknaden av gasadapter på Nova inget problem. Iofs använder Optimus själva gasol när de provkör köken, och jag har för mig att det var en tråd tidigare som visade att det går att enkelt att bygga en adapter och använda utan fler mods av brännaren. Men som konstruktören av Nova själv sade när jag frågade om detta; Det blir fler delar att tappa bort och måste man ha gas som alternativ är det nästan lika tungt, betydligt mer praktiskt och säkrare att släpa med ett extra topmonterat gaskök! Har man sitt Nova monterat i Trangia väljer man givetvis deras spritbrännare istället! ;)
 
Kort rensnålskommentar

Den rensnål som sitter i Optimus hattbrännare för fotogen kan man använda utan att brännaren slocknar. Man vrider reglageratten till ändläget någon sekund och så tillbaka och då hinner inte bränslet (i gasform när brännaren är varm) minska sin koncentration inne i brännaren så mycket att köket slocknar.

Alternativt är brännaren så varm att gasen antänds när bränsletillförseln återkommer.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.