Multifuelskök för seriös matlagning

Jag har inte testat Simmerlite, bara haft gasvarianten Windpro och Whisperlite såklart. Som du säger är det en nackdel att Simmerlite bara går på bensin. Fördelen med typen av brännaren är att den sprider lågan jämt och de är förhållandevis tysta. Bra är att alla MSR har inbyggd rensnål. Att RapidFire togs bort tror jag var för att det sålde dåligt då det inte var lika modernt som andra tillverkares. Whisperlite int. är en solidare konstruktion än Simmerlite tycker jag. Gör som jag... åtta kök är bra ;)

/Ingvar

Ok! Vilka åtta kök har du och vilket är din favorit?

Jag var och besökte Skövde Natur idag och tyvärr hade de bara några få multifuelkök hemma, nämligen Omnifuel och EtaPower Multifuel. Så det blev inget kök idag. De får först hem nya kök någon gång i april. :(
/Niklas
 
Senast ändrad:
Inläggen här har nästan övertygat mig att köpa Optimus Nova om jag skall köpa mig en bensinkök - men då är frågan Optimus Nova eller Optimus Nova+ - kravet är givetvis att det skall gå in i en tragia 27 med adapter om man känner för det
 
Inläggen här har nästan övertygat mig att köpa Optimus Nova om jag skall köpa mig en bensinkök - men då är frågan Optimus Nova eller Optimus Nova+ - kravet är givetvis att det skall gå in i en tragia 27 med adapter om man känner för det

Reglaget på Nova + är det sämsta jag har använt på något kök. Slangen som man vrider på för att reglera lågan är så styv att brännaren inte står still. Några finjusteringar är inte att tänka på. Trangias spritbrännare är ett mästerverk i jämnförelse med Nova +.
 
tack för infon! - bekräftade i stort sett vad jag kände när jag tittade på bilderna, det är alltså Optimus Nova utan plus som gäller här.
 
Ang Nova+

Nu har jag bara klämt på Nova Plus i butik men att köket skulle röra på sig är nog bara struligt när man skall förvärma och inte har en kastrull som tynger ner köket. Kan iofs bli svårt om man är lite förvirrad och tar av kastrullen och för att sedan stänga lågan med reglaget på slangen istället för att vända på flaskan och låta bränslet i slangen brinna ut.

Men jag håller med om att det är underligt att man kan kalla köket för "Plus" och indikerar att det är en uppgradering när man tagit bort marknaden bästa reglage. Det är även svårt att se plus och minus tecknen som indikerar bränsle tillförseln och det blir nog en del skruvande innan man lärt sig. Det blir nog lätt att man vrider åt fel håll när lågan brunnit ut och man skall stänga ventilen innan man packa ner det. Mindre kul med ventilen på vid gavel nästa gång man kopplar på bränslet! Tanken var nog att slippa den utstickande reglagedelen så att det bättre passar alla dom som köpt de där smala och o-stabila kastrullerna som är så poppis numera.
Är man osäker tycker jag att man skall ta sig till en butik där man kan prova.

Finns även en del intressant på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=5HIuMaiW8dg
http://www.youtube.com/results?search_query=Optimus+Nova&search_type=&aq=f
http://www.youtube.com/watch?v=l-lb2WUvHeo
 
Ok! Vilka åtta kök har du och vilket är din favorit?

Jag var och besökte Skövde Natur idag och tyvärr hade de bara några få multifuelkök hemma, nämligen Omnifuel och EtaPower Multifuel. Så det blev inget kök idag. De får först hem nya kök någon gång i april. :(
/Niklas

Skulle jag ha endast ett kök skulle det bli ett MSR Whisperlite int. Regleringen av lågan är inte 100% men den duger för det mesta. Sen är det ett mycket problemfritt kök, för den som vill så går det att bygga in i Trangias vindskydd men då sprninger vikten iväg. Bra spridning av lågan och relativt tyst.

/Ingvar
 
Reglaget på Nova + är det sämsta jag har använt på något kök. Slangen som man vrider på för att reglera lågan är så styv att brännaren inte står still. Några finjusteringar är inte att tänka på. Trangias spritbrännare är ett mästerverk i jämnförelse med Nova +.

Då borde kanske Nova + döpas om till Nova - :)
/Niklas
 
Skulle jag ha endast ett kök skulle det bli ett MSR Whisperlite int. Regleringen av lågan är inte 100% men den duger för det mesta. Sen är det ett mycket problemfritt kök, för den som vill så går det att bygga in i Trangias vindskydd men då sprninger vikten iväg. Bra spridning av lågan och relativt tyst.

/Ingvar

Jo, funnes det dubbla reglage på Whisperlite Int. så vore nog det köket närmast perfekt ihop med trifolium basplattan. Nu får jag ta mig en funderare till.
/Niklas
 
OK Optimus Nova köptes - har bara provat ytterst lite, men som andra skrev här så går den verkligen att reglera ned till väldigt liten lågstorlek utan problem.

Det är nästan som gas i regleringen även om den inte brinner lika tyst och lugnt som gasolkök.

---

Förstår inte varför alla klagar på att trangia skulle vara så enormt tung

Att använda novan som det är med medföljande folie som vindskydd eller att använda den i trangia 27 uppe och nederdel som vindskydd och grythållare så skiljer det 'bara' 183 gram i vikt.

skillnaden är större om man skall välja mellan gasol eller bensin/fotogendrift i sin trangia då det är 290 gram tyngre med bensinkökslösning än gasollösning med samma mängd bränsle. (365 gram totalt för tub/flaska med bränsle)
 
OK Optimus Nova köptes - har bara provat ytterst lite, men som andra skrev här så går den verkligen att reglera ned till väldigt liten lågstorlek utan problem.

Det är nästan som gas i regleringen även om den inte brinner lika tyst och lugnt som gasolkök.

---

Förstår inte varför alla klagar på att trangia skulle vara så enormt tung

Att använda novan som det är med medföljande folie som vindskydd eller att använda den i trangia 27 uppe och nederdel som vindskydd och grythållare så skiljer det 'bara' 183 gram i vikt.

skillnaden är större om man skall välja mellan gasol eller bensin/fotogendrift i sin trangia då det är 290 gram tyngre med bensinkökslösning än gasollösning med samma mängd bränsle. (365 gram totalt för tub/flaska med bränsle)

Instämmer, när man fått upp temperaturen är det ett rent nöje att laga mat. Önskar ofta att min sega elspis hemma hade lika mycket reglerbar "umpf"! Ang. vikt så finns det iofs lättare mf-kök än Nova och jämför man då med ett Nova/Trangia och struntar i andra fördelar blir viktskillnaderna betydande.

Men skall jag bara ut och vandra eller trampa över helgen och kanske vill känna att jag rört på mig väljer jag ofta ett högre tempo än normalt. Då prioriterar jag oftast låg vikt/volym och väljer en enklare diet med delvis färdiglagade rätter.
Ett mf-kök, speciellt de med bara "på & av" läge, i ett Trangia är då väldigt onödigt när det mest är vatten som skall värmas. Då duger mitt bensin, gas eller DIY sprit / ved kök lika bra för att värma vatten mm. ;)
 
Skulle jag ha endast ett kök skulle det bli ett MSR Whisperlite int. Regleringen av lågan är inte 100% men den duger för det mesta. Sen är det ett mycket problemfritt kök, för den som vill så går det att bygga in i Trangias vindskydd men då sprninger vikten iväg. Bra spridning av lågan och relativt tyst.

/Ingvar

Sen skulle jag välja ett kastrullset som är bra. Det finns flera alternativ idag för att ta vara på effekten. Själv använder jag en MSR kastrull på två liter som passar perfekt i kastrullen till mitt Jetboil Helios. När man ska värma saker fort eller smälta snö så går det ca 25% snabbare Helioskastrullen än med MSR-kastrullen. Primus har kastruller med värmeväxlare, MSR har en lös man spänner runt kastruller.

/Ingvar
 
Sen skulle jag välja ett kastrullset som är bra. Det finns flera alternativ idag för att ta vara på effekten. Själv använder jag en MSR kastrull på två liter som passar perfekt i kastrullen till mitt Jetboil Helios. När man ska värma saker fort eller smälta snö så går det ca 25% snabbare Helioskastrullen än med MSR-kastrullen. Primus har kastruller med värmeväxlare, MSR har en lös man spänner runt kastruller.

/Ingvar

Jodå, jag har sen gammalt MSR Alpine pots med lös värmeväxlare. Rekommenderas även en nyinvestering i kastruller också och i så fall Helios eller Primus med värmeväxlare?
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.