Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur lagar jag småskador i gelcoat bäst.
Jag har försökt med GELCOATFILLER från PLASTIC PADDING men upplever att det är svårt att få en genomhärdning så att det går att slipa/putsa till en blank yta.
Funkar det med emaljfärg??
Tacksam för tips!
Hur skyddar jag kölen bäst mot skador/repor??
Gelcoat Filler fungerar bra. Har själv haft problem ett par gånger med genomhärdnignen men det har antingen berott på att jag slarvade med att blanda fillern med härdaren i rätt mängd och tillräckligt noggrannt eller att temperaturen var för låg (för ivrig tidigt på våren). Med nogrann blandning och inte för kallt så härdar även ganska tjocka lager på någon timme (ofta fortare). Vad har du slipat med? Bäst resultat har jag fått med ett nr 1000 eller 1200 våtslip-papper (med mycket vatten) och därefter polera med Autosol kromglans.
När jag drar upp min ögonsten på en stenig strand eller på en klippa, lägger jag min barlast under kölen (om jag inte är på långtur). Den består av en blyplatta inslagen i plast/gummiremsor, något som liknar bred tejp. Det var inte jag som gjorde den, utan en tidigare ägare, så jag vet tyvärr inte var han fick tag på sakerna. Men vad som helst som är lite gummi- eller plastartat borde funka bra.
Trä är väl också rekommendabelt - det finns ju gratis på stranden om man har tur. Eller gräs förstås... men nu är vi ju inne på de självklara sakerna.
Angående att skydda kölen vid landstigning, startade Kalle Esbo en tråd här på forumet: "Skydda skyddslingen", för ett tag sedan. En ytterst kreativ diskussion...
Be en som arbetar med fritidsbåtar titta på din kajak och bedömma vilken färgnyans den har. Sedan kan han blanda ett spackel som bäst stämmer nyansen på kajaken.
Lagningen blir inte osynlig men så bra det kan bli.
Jag använda gelcoatspackel från biltema. Spackalde tunt, lät torka över natten och slipade ner till 1500 våtpapper. Inga problem, det blev ju inte som nytt men ganska bra.
Nu undrar jag om nån vet hur man på ett smart sätt lägga ett lite tjockare lager gelcoat på själva kölen? Jag har slitit bort nästan all min gelcoat där och är och näter på plasten.
Nu undrar jag om nån vet hur man på ett smart sätt lägga ett lite tjockare lager gelcoat på själva kölen? Jag har slitit bort nästan all min gelcoat där och är och näter på plasten.
Blanda till sk Top-coat och måla på längs köllinjen. Det blir en bra slityta som kan bättras på inför varje säsong. Top-coat är en blandning av Gel-coat och lite paraffin samt härdare. Finns att köpa i båtbutiker. Jag tillhör den kategori paddlare som helt enkelt accepterar repor i skrovet. Det är liksom oundvikligt om man paddlar! Målar man på med Top-coat får man en bra slityta utan alltför stor ansträngning. Se även tidigare diskussionstrådar.
Cheers/Hans
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...