Lagning av GELCOAT

Hur lagar jag småskador i gelcoat bäst.
Jag har försökt med GELCOATFILLER från PLASTIC PADDING men upplever att det är svårt att få en genomhärdning så att det går att slipa/putsa till en blank yta.
Funkar det med emaljfärg??
Tacksam för tips!
Hur skyddar jag kölen bäst mot skador/repor??
 
Gelcoat Filler fungerar bra. Har själv haft problem ett par gånger med genomhärdnignen men det har antingen berott på att jag slarvade med att blanda fillern med härdaren i rätt mängd och tillräckligt noggrannt eller att temperaturen var för låg (för ivrig tidigt på våren). Med nogrann blandning och inte för kallt så härdar även ganska tjocka lager på någon timme (ofta fortare). Vad har du slipat med? Bäst resultat har jag fått med ett nr 1000 eller 1200 våtslip-papper (med mycket vatten) och därefter polera med Autosol kromglans.
 
Skydda kölen!

Angående att skydda sin köl från slitage:

När jag drar upp min ögonsten på en stenig strand eller på en klippa, lägger jag min barlast under kölen (om jag inte är på långtur). Den består av en blyplatta inslagen i plast/gummiremsor, något som liknar bred tejp. Det var inte jag som gjorde den, utan en tidigare ägare, så jag vet tyvärr inte var han fick tag på sakerna. Men vad som helst som är lite gummi- eller plastartat borde funka bra.

Trä är väl också rekommendabelt - det finns ju gratis på stranden om man har tur. Eller gräs förstås... men nu är vi ju inne på de självklara sakerna.

Angående att skydda kölen vid landstigning, startade Kalle Esbo en tråd här på forumet: "Skydda skyddslingen", för ett tag sedan. En ytterst kreativ diskussion... :)

/Micke
 
Be en som arbetar med fritidsbåtar titta på din kajak och bedömma vilken färgnyans den har. Sedan kan han blanda ett spackel som bäst stämmer nyansen på kajaken.
Lagningen blir inte osynlig men så bra det kan bli.



JL
 
Jag använda gelcoatspackel från biltema. Spackalde tunt, lät torka över natten och slipade ner till 1500 våtpapper. Inga problem, det blev ju inte som nytt men ganska bra.

Nu undrar jag om nån vet hur man på ett smart sätt lägga ett lite tjockare lager gelcoat på själva kölen? Jag har slitit bort nästan all min gelcoat där och är och näter på plasten.
 
Top-coat

Egel; sa:
Nu undrar jag om nån vet hur man på ett smart sätt lägga ett lite tjockare lager gelcoat på själva kölen? Jag har slitit bort nästan all min gelcoat där och är och näter på plasten.

Blanda till sk Top-coat och måla på längs köllinjen. Det blir en bra slityta som kan bättras på inför varje säsong. Top-coat är en blandning av Gel-coat och lite paraffin samt härdare. Finns att köpa i båtbutiker. Jag tillhör den kategori paddlare som helt enkelt accepterar repor i skrovet. Det är liksom oundvikligt om man paddlar! Målar man på med Top-coat får man en bra slityta utan alltför stor ansträngning. Se även tidigare diskussionstrådar.
Cheers/Hans
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.