Råd för lagning av skador

Hej!
Har lyckats byta till mig en kajak nr två som är tänkt att användas till lek samt för sambon att använda. Dock så är denna i behov av lite kärlek först och eftersom jag aldrig lagat en glasfiberkajak själv så skulle jag behöva lite råd. Nedan är det som behöver fixas. Smårepor som inte är djupa bryr jag mig inte om.

Bild 1: har jag tänkt laga med Gelcoat filler enligt följande guide

Bild 2: på samma sätt även om den är lite djupare.

Bild 3: Här behöver jag lite råd, funkar det med gelcoat filler eller behöver jag någonting annat med tanke på hur stor(djup) skadan är.

Bild 4: Skada vid skeddan. Vet inte om jag behöver laga detta, det som är lite oroväckande är att sprickan ser ut att vara genomgående. Vad tror ni, skulle ni bry er om att laga detta?







 
Har du hittat läckage?

Gelcoat är mest kosmetiskt vid lagningar men ger ett visst skydd mot inträngade av vatten ned i laminatet. Styrka för att tåla framtida slitage i lagningar får du om du har glasfiber eller kolfiber och styren eller epoxiplast. Nackdelen med exponerat laminat som på bild 1 och 2 är att det kan komma in fukt som kan åstadkomma frostsprängning och större skador läckage på sikt. Kan du beskriva var skadorna sitter dvs nära kölen in eller utsida etc. Bild 3 är lite svår att värdera ser du glasfiber nere i botten? Skada 4 måste åtgärdas om det kommer in vatten i kajaken respektive in i laminatet. Bild 4 behöver inte vara allvarlig jag kan inte avgära det genom att bara titta på bilden.

Thure
 
Tack för svar Thure!
Alla skadorna sitter på kölen, de ser nog större ut än vad de är i verkligheten också. På bild tre, som sitter längst bak på kajaken och är den klar största skadan, ser jag någonting som ser ut som rent glas. Ser dock inget fiber som på bild 1.
Skadan på Bild 4 har jag svårt att tro att det kommer in vatten i de fina sprickorna. Låter det nog vara tillsvidare.
 
Kajakskador.

Hej!
För min del så hade jag nog reparerat med ett PP glasfiberspackel och sedan sprayat på färg. Glasfiberspackel härdar på ca 10 min. och finns både grovt och fint. Eventuellt så går det att lägga på Keel Easy för den kosmetiska delen.
Slipa ner ordentligt så att du har bra och fin glasfiber att spackla på, var på gränsen till drastisk när du slipar.

Lycka till ! Ha det bra!

Dr Kajak / Göran Petersson
 
Hej!
För min del så hade jag nog reparerat med ett PP glasfiberspackel och sedan sprayat på färg. Glasfiberspackel härdar på ca 10 min. och finns både grovt och fint. Eventuellt så går det att lägga på Keel Easy för den kosmetiska delen.
Slipa ner ordentligt så att du har bra och fin glasfiber att spackla på, var på gränsen till drastisk när du slipar.

Lycka till ! Ha det bra!

Dr Kajak / Göran Petersson

Kanon! Jag har lagat de två första skadorna med gelcoat filler nu och det blev helt ok. Ska satsa på glasfiberspackel på den större skadan som du tipsade om. Har du någon erfarenhet av Keel Easy? Känns som att det vore en rätt bra lösning då kölen fått sig ett par smällar redan =)
 
Keel Easy.

Hej!

Jag har använt Keel Easy en del och det är OK att använda. Det finns en demofilm att kika på.
Är ett bra alternativ där det går att skydda mest utsatta partier och det är lätt att byta ut den delen av det du lägger på genom att värma och dra bort och ersätta med en ny remsa.
http://www.kajaksaker.se/verkstan/keel-eazy, http://www.svima.se/sv/product/1152/Keel-Eazy-Kolforstarkning, är två ställen där du kan hitta detta.
Du får gärna maila mig direkt om det är något speciellt. mohedakajak@hotmail.com.

Lycka till! Ha det bra!

Dr Kajak / Göran Petersson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Furland Långfärd från Kalmar till Tjärö, tips och råd? Paddling allmänt 0
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
jpk Råd kring Fjällbacka paddling Paddling allmänt 5
jpk Råd ang beg kajak! Paddling allmänt 15
Spinspider Turer och råd för paddling Paddling allmänt 5
North shore Några goda råd tack Paddling allmänt 5
Öresundaren Råd sökes Paddling allmänt 17
esegerod Råd vid Kajakköp Paddling allmänt 4
fernvik Kajakköpar råd Paddling allmänt 4
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
kjerfve Råd önskas ang. Paddel handskar Paddling allmänt 4
Paltmannen Råd angående kanadensar inköp Paddling allmänt 0
vargen Tips och råd om Fjällbacka skärgård Paddling allmänt 5
wikman Råd vid köp av paddel? Paddling allmänt 3
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
7662 råd om kajak köp Paddling allmänt 0
sennen Råd vid kajakköp - nybörjare Paddling allmänt 7
morre JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD Paddling allmänt 6
Råd om Kajak-sits Paddling allmänt 1
Ønsker råd før kjøp av kajak Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
kacka Lagning av kajak Paddling allmänt 11
kuah Lagning av GELCOAT Paddling allmänt 5
8800 Lagning av gummikajak Paddling allmänt 0
marjo Lagning av glasfiberksjak? Paddling allmänt 1
Grotte lagning av kolfiberkajaker Paddling allmänt 1
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
jjjjy66 Små skador på glasfiberpaddel Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.