Råd önskas ang. Paddel handskar

inte neopren i alla fall

Tja... neopren kanske är bra på många sätt men i det här fallet tycker inte jag det är någon hitt.
Nu menar jag en neoprenfingerhandske.
Jag får inte den närheten till paddeln jag vill ha. Köp en sån där som man sätter fast på paddeln och sticker in handen i. så du får direkt kontakt med paddeln. Vet inte vad de heter men modellen har säkert något flashigt namn.
Tror den kostar ungerfär 250 kronor och uppåt...
Vissa sluter väldigt tätt kring paddeln men det jag vill åt är vindskyddet så om det kommer inte lite vatten då och då spelar ingen större roll. Blir glipan så stor att det blåser in är det kanske inte ett optimalt köp, men så noga är det inte.
Lycka till / H
 
Paddelhandskar!

Efter att ha varit halvnöjd med både separata neoprenhandskar samt de klassiska paddelhandskar som fästes på paddeln, har jag nu hittat mina favorithandskar.

Problemet med "vanliga" paddelhandskar är att det är svårt att få riktigt tätt mellan paddeln och handsken, detta kan ju förstås undhjälpas med diverse tejp och lim, men detta medför att handsken sitter fast på paddeln och tas inte gärna bort, detta fungerar förstås bra ända tills man vill paddla utan handskar i någon timme.

Jag köpte därför ett par vattentäta, vinterfodrade Goretex-vantar från Extremities clothing. Det fina med dessa vantar är att fodret är löstagbart och att den vanligtvis friktionsfria väven är laminerad med en tunn gummifilm i handflatan. Detta medför att handsken kan användas såväl under vinter som sommarhalvåret, och greppet är förstås tiptop. Att vanten nästan når upp till armbågarna är ett plus under vinterhalvåret, men under sommarn kan det, trots andningen, bli rätt svettigt och inte minst ge upphov till en ganska udda solbränna.

På minuskontot finns förstås priset, som idag ligger på strax under 900 kronor.

Rekommenderas!

Pontus Lundberg
 
"Vanlig" paddelhandske i neopren

som sätts fast med kardborre funkar utmärkt för mig. Precis som Balk är jag ute efter vind- och stänk-skydd.

Något tätt slutande vill jag absolut inte ha. Jag blir nämligen så varm i de här att jag brukar få kyla av händerna i vattnet allt som oftast om det inte är flera minusgrader ute.
 
"Vanliga" paddelhandskar s.k. poggies som du fäster på paddeln är det enda alternativet om du vill behålla känslan i paddelsn. Det finns en rad olika modeller, material och självfallet priser. Själv tycker jag att en enklare i nylon är tillräckligt bra för mig och jag har ännu inte råkat ut för att de har blivit för kalla. Men när jag paddlar då vattnet fortfarande/redan är kallt så har jag dessutom alltid med mig ett par neopen fingerhandskar lättillgängligt. Dels är de bra när man lämnar paddlandet och dels, kanske viktigast, så är de en säkerhet om olyckan är skulle vara framme och jag ska komma upp igen. Det tar inte lång tid i kallt vatten innan händerna inte fungerar längre. Prova gärna att stopp ner dem i standkanten när isen gått, det är skrämmande hur fort det går innan de blir obrukbara. Att ta sig tillbaka upp i en hal våt kajak med händer som inte fungerar är inget som jag vill vara med om. Köpte ett par s.k. fiskehandskar i neopren för 119 kr på Biltema. Fungerar bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Furland Långfärd från Kalmar till Tjärö, tips och råd? Paddling allmänt 0
ski3r Råd för lagning av skador Paddling allmänt 5
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
jpk Råd kring Fjällbacka paddling Paddling allmänt 5
jpk Råd ang beg kajak! Paddling allmänt 15
Spinspider Turer och råd för paddling Paddling allmänt 5
North shore Några goda råd tack Paddling allmänt 5
Öresundaren Råd sökes Paddling allmänt 17
esegerod Råd vid Kajakköp Paddling allmänt 4
fernvik Kajakköpar råd Paddling allmänt 4
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
Paltmannen Råd angående kanadensar inköp Paddling allmänt 0
vargen Tips och råd om Fjällbacka skärgård Paddling allmänt 5
wikman Råd vid köp av paddel? Paddling allmänt 3
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
7662 råd om kajak köp Paddling allmänt 0
sennen Råd vid kajakköp - nybörjare Paddling allmänt 7
morre JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD Paddling allmänt 6
Råd om Kajak-sits Paddling allmänt 1
Ønsker råd før kjøp av kajak Paddling allmänt 2
Lenamedhund Paddlingstips önskas Paddling allmänt 2
lochraceness Information och svar på frågor om Piraya Kajak önskas Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
knen Forskajak önskas köpas, Tips? Paddling allmänt 3
ljaw Tips önskas på liknande kajak Paddling allmänt 3
Nordmans Forskajak önskas hyra Paddling allmänt 3
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Iron Abe Köphjälp önskas Paddling allmänt 18
bluewing Tips om flytväst önskas! Paddling allmänt 1
salgo60 Paddla Røst Lofoten till sommaren tips önskas Paddling allmänt 2
Anette Grinde Cykelkärra önskas.... Paddling allmänt 1
mielo Tips om styrteknik i motions-/tävlingskajak önskas... Paddling allmänt 2
Paddling i mellansverige(Tips önskas) Paddling allmänt 1
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
pus Ang kajak och märket Paddling allmänt 0
blötdjur Tips ang Trapper Baltic Paddling allmänt 17
MattiasIHelsingborg Några tips ang kajak?? Paddling allmänt 18
Kloten ang. Kajakrenovering! Paddling allmänt 0
1145 ang. regler för "Blå bandet" Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.