Några tips ang kajak??

Bor i Helsingborg och funderar på att köpa mig en havskajak. Skall använda den i Öresund och framförallt på Östkusten då i Blekingeskärgård. Det skall gå att packa med sig lite mtrl. Är det någon som kan tipsa mig om någon lämplig modell, märke och lämpligt pris..nytt eller begagnat. MVH Mattias
 
HYRA!

Det Jag tycker det är ganska dyrt med kajaker och om du precis börjat paddla kan det vara en grej att testa omkring lite.
Om pengar inte är något problem kan du ju köpa vad som helst.
Det finns dock lite Köp/sälj "siter" på internet man kan använda sig av.

http://www.marstrandskajaker.se/
http://www.kajaktiv.se tel: 024122361
Det finns fler... sök på nätet

du får räkna med mellan 6 och 25 tusen kronor för begagnad plast till en ny Engelsk glasfiber.

Mvh Henrik
 
Det är omöjligt att ge dig en bra förteckning över kajaker som är bra ... för just dig! Samtidigt känner jag igen frågan. Jag är själv ganska ny som paddlare och har har just nyligen gått igenom samma frågeställning som du. Det råd du får av de allra flesta är att hyra och prova så många kajaker du kan. Och ingen kan säga emot det. Men rent praktiskt så är det inte alltid så lätt att kunna prova på ett stort utbud av kajaker utan långa eller mycket långa resor till olika uthyrare. Ett sätt som dock är lättare är att fråga, läs, fråga läs ... Och även om du inte har möjlighet att provpaddla så försök åtminstone att få provsitta några stycken. Även om det inte är detsamma som att sitta och paddla i flera timmar så ger det ändå en känsla av vad som troligen känns bra för dig. Själv har jag försökt mig på en rimlig kombination med att hyra någon gång och sett till att läsa in mig på mycket (det finns massor med information på nätet och i böcker) och fråga många olika uthyrare, försäljare och paddlare. Debatten på utsidan är också mycket intressant. De som jag har pratat med har varit mycket (!!) hjälpsamma (tack!). Givetvis måste man ta andras omdömen om kajaker med ett par nypor salt, och tänka alltid igenom hur stor/lång och tung vederbörande är i förhållande till dig och hur han eller hon använder sin kajak. Men det ger ändå en vägledning om vad man ska leta efter (och samtidigt får du en hel del matnyttiga tips om annat när det gäller paddling). Jag gjorde själv upp en lista med saker/egenskaper att ta ställning till:
- Mig själv - hur stor behöver jag för min egen storlek, vikt och längd?
- Användning - hur tror jag att jag kommer att använda den (dagsturer, sjö/hav, veckoslut, långfärd?) och hur mycket behöver jag packa?
- Egenskaper - vad är viktigast lättsvängd ellre kursstabil?
- "Cockpit" - hur stor sittbrunn vill jag ha/behöver jag och hur hög känns bra framför sittbrunn?
- Styrning - vill jag ha skädda eller roder (den eviga frågan)eller eller en som är förberedd för roder?
- Slantar - hur mycket är jag vilig att betala?
- Ny/Beg. - är det bättre med en lite billigare ny eller en begagnad av (förhoppningsvis) högre kvalité?
De som är mer erfarna paddlare kan säkert göra listan längre och mer detaljerad.
Jag bestämde mig trots viss vånda att köpa trots att jag har en ganska begränsad praktisk erfarenhet av olika modeller. Själv gjorde jag bedömningen att det var bättre att satsa på en bättre begagnad i bra skick. Lite snål är man väl men den kalkyl som jag gjorde var att då jag flyttat till ett ställe nära vattnet så ville jag nog paddla mer än tidigare. Att hyra varje gång jag ska ut kostar en del förutom att det innebar att det var svårare att sticka ut och paddla spontant utan för mycket planerande (bokning, hämtning, transport m.m.). När jag tittade närmare på priset på andrahand så gjorde jag bedömningen att även om den kajak jag slutligen köpte mot all förmodan inte skulle vara det jag trodde efter några längre turer så kan jag i vart fall få tillbaka det mesta av pengarna och det som jag eventuellt förlorar skulle förmodligen inte vara mycket mer än vad motsvarande hyra skulle kostat mig.
Det här var lite av mina alldeles egna erfarenheter som ganska ny paddlare. Hoppas att det kan hjälpa dig något!
Lycka till!
Lennart
 
Vilken Kajak?

Vilken Kajak valde du till slut Lennart??
Lite nyfiken, går själv i Kajak-köpartankar och har väldigt svårt att bestämma mig!
 
Packluckor

Något som vi faktiskt glömt att nämna men som varje paddlare någon gång blir varse...
Köp en kajak med enkla och täta packluckor... Prion är riktigt bra men det finns säkert andra som har liknande system
Packluckorna bör vara så stora som möjligt så att du slipper sitta i 5 minuter för att få ner liggunderlaget.
/ H
 
sv. vilken kajak?

Som svar på din fråga Anders. Jag valde till slut en begagnad Pideraq från finska Welho. Den är kanske inte så känd men de som tillverkar den har enligt uppgift tidigare jobbat på Kajak Sport. Så vitt jag kan se är det bra kvalité och framför allt bra "tänk" (tankarna med varför den är designad som den är). Efter att ha gått igenom min "lista" så var det den som jag tror är bäst för mig. Men det är så individuellt. Jag är ganska liten och kort (173) och detta tillsammans med en hel del annat (använding, kvalité, storlek, pris m.m.) avgjorde mitt val. Jag tror att det är viktigt att var och en går igenom de egna förutsättningarna och "lista" för att förhoppningsvis hamna rätt. Jag känner mig väldigt nöjd och ser fram emot våren!!

Lennart
 
VKV OFF-SHORE

Hej Mattias!

OJ,OJ,OJ..... vad jag fick prova och fundera innan jag hittade en kajak som passade mig.
Jag kom fram till att VKV OFF-SHORE passade mig som handsken, mycket för sin säkerhet, stora sittbrun och att det går att packa den rejält, den är en mycket ärlig kajak i alla väder,om du vill ha mera fakta och råd om denna snygga kajak,hänvisar jag till att läsa om KAJAK RUNT SKANDINAVIEN
där lämnar Magnus Fischer sina synpunkter om måsen.

Lycka till med sökandet av en trogen och pålitlig kamrat.
 
Hmmm...

Clifford har mycket erfarenhet, men man skall vara medveten om att han har mycket "rigida" åsikter om saker och ting. Pratar man med honom får man oftast en rejäl föreläsning om exakt hur man skall paddla, packa, vara klädd mm. De kajaker han säljer är (enligt honom) de enda som är något att ha. Alla andra är värdelösa eller rent av livsfarliga.

För er som ev är nya i kajakbranchen kan man väl tillägga att bestämda åsikter finns det gott om, inte bara i Jonstorp...

Peter
 
Jo... jag vet..

Jooo... Jag kan hålla med om att Clifford har en del åsikter han gärna vill dela med sig av, som han egentligen borde hålla för sig själv, men som ny kanotist ska man ju lyssna på erfarenhet, och Clifford har ju onekligen erfarenhet.
Vad jag vet så finns det ingen liknande i H-Borgområdet, men kanhända att jag har fel(jag bor i malmö)
MVH
Thomas
 
Köp danskt!!

Åk till Peter Lillelund på Kano & Kajak Butikken i Klampenborg och kolla.
Bra sortiment och framför allt bra priser.
Tidigare 10-15% billigare än i Sverige.... (trots usel kurs).

/Mats
 
Hvilken Kajakk ?

Hei !

Har selv padlet Seagull Elite en del år før jeg gikk over til Seagull Offshore. Offshore er for meg en betydelig behageligere kajakk, og føles umiddelbart tryggere under alle forhold. Særlig setter jeg pris på de store, tette pakklukene, den utrolig fine finishen på båten og båtens raskhet. Til vanlig bruk er fartspotensialet mellom Offshore og Elite ubetydelig. Jeg anbefaler likevel at du bruker tid på å teste / tenke gjennom ditt behov før du graver dypt i lommeboken ! Brukt kajakk er trolig et smart valg.

Lykke til !


Johan Chr. Bernhoft
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
blötdjur Tips ang Trapper Baltic Paddling allmänt 17
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.