Råd vid Kajakköp

Jag är i samma situation som en tidigare frågeställare. Funderar på att köpa kajak och bor på västkusten, är nybörjare men har provat.

Vill komplettera hans fågor med , hur är stabliliteten på V-bottnade och rundbottnade.

Kanotbutiken verkar ha mycket prisvärda kajaker. Finns det någon med erfareneht av deras kajaker ?

/ Mvh Eske
 
Det är nog så att V-bottnade håller bättre riktning och rundbottnade svänger bättre, men det går inte att säga att en är mer stabil än den andra.
Vad har kanotbutiken för kajaker? Menar du inte Kanotcentrum i Göteborg?
 
Prova, prova, prova

esegerod; sa:
Jag är i samma situation som en tidigare frågeställare. Funderar på att köpa kajak och bor på västkusten, är nybörjare men har provat.

Vill komplettera hans fågor med , hur är stabliliteten på V-bottnade och rundbottnade.

Tycker inte du ska fundera på v- kontra rundbottnad. Att säga att den ena är rankare eller mer kursstabil än den andra är omöjligt. Det finns många betydligt viktigare faktorer som påverkar hur en kajak uppför sig på sjön. Välj en kajak som passar din vikt och som du sitter bra i. Fundera på om du vill ha skedda eller roder (smaksak). Prova så många kajaker du kan.

Kanotbutiken verkar ha mycket prisvärda kajaker. Finns det någon med erfareneht av deras kajaker ?

/ Mvh Eske

Spontant, efter att ha sett kajakerna på deras hemsida är mitt råd att leta vidare. Begagnat eller estländskt är nog ett bättre tips om prislappen ska vara låg.

Mitt förslag innan du slår till är ta en provtur hos orustkajak, escape eller ännu bättre gå med i en klubb för att få en bättre bild av vilken kajak som passar dig.
 
Re: Prova, prova, prova

Anders262; sa:
esegerod; sa:
Jag är i samma situation som en tidigare frågeställare. Funderar på att köpa kajak och bor på västkusten, är nybörjare men har provat.

Vill komplettera hans fågor med , hur är stabliliteten på V-bottnade och rundbottnade.

Tycker inte du ska fundera på v- kontra rundbottnad. Att säga att den ena är rankare eller mer kursstabil än den andra är omöjligt. Det finns många betydligt viktigare faktorer som påverkar hur en kajak uppför sig på sjön. Välj en kajak som passar din vikt och som du sitter bra i. Fundera på om du vill ha skedda eller roder (smaksak). Prova så många kajaker du kan.

Kanotbutiken verkar ha mycket prisvärda kajaker. Finns det någon med erfareneht av deras kajaker ?

/ Mvh Eske

Spontant, efter att ha sett kajakerna på deras hemsida är mitt råd att leta vidare. Begagnat eller estländskt är nog ett bättre tips om prislappen ska vara låg.

Mitt förslag innan du slår till är ta en provtur hos orustkajak, escape eller ännu bättre gå med i en klubb för att få en bättre bild av vilken kajak som passar dig.

Jag kan bara hålla med mina "kolleger". Under min tid som kajaknörd (streber enligt vissa) så har jag testat o ägt ett antal kajaker och precis som Ander nämde är min slutsats den att det är omöjligt att "ta" reda på en kajaks egenskaper genom att bara titta på skrovformen. Jag har tex en rundbottnad Inuk som är betydligt mer kursstabil än min Point XP som har ett "starkt" V-format skrov..Nu är det iofs kanske inte de två bästa kajakerna att jämnföra..men..

Mitt råd är däför... Prova, prova och prova!! Tro mig, det är riktigt kul :)
[Ändrat av Roberth 2007-03-30 kl 22:01]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sennen Råd vid kajakköp - nybörjare Paddling allmänt 7
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
wikman Råd vid köp av paddel? Paddling allmänt 3
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Furland Långfärd från Kalmar till Tjärö, tips och råd? Paddling allmänt 0
ski3r Råd för lagning av skador Paddling allmänt 5
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
jpk Råd kring Fjällbacka paddling Paddling allmänt 5
jpk Råd ang beg kajak! Paddling allmänt 15
Spinspider Turer och råd för paddling Paddling allmänt 5
North shore Några goda råd tack Paddling allmänt 5
Öresundaren Råd sökes Paddling allmänt 17
fernvik Kajakköpar råd Paddling allmänt 4
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
kjerfve Råd önskas ang. Paddel handskar Paddling allmänt 4
Paltmannen Råd angående kanadensar inköp Paddling allmänt 0
vargen Tips och råd om Fjällbacka skärgård Paddling allmänt 5
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
7662 råd om kajak köp Paddling allmänt 0
morre JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD Paddling allmänt 6
Råd om Kajak-sits Paddling allmänt 1
Ønsker råd før kjøp av kajak Paddling allmänt 2
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.