Råd ang beg kajak!

Jag står i begrepp att genomföra mitt första kajak köp. Jag har hittat en Prijon seayak för en hyfsad peng men den har ca 10 år på nacken. Vad tror ni mer rutinerade kajakrävar (eller säger man kajaksälar kanske ... :) ) om detta ? Skulle vara mkt tacksam för synpunkter och råd!
 
Slitstark

10 år inget för en Seayak. Har den bara inte aktivt misshandlats, så är den säkert OK.
Slitdelar är roder, pedaler och framför allt drilltågen, alltså roderlinorna. Dessa är emellertid vare sig dyra eller svåra att byta ut.

Detsamma gäller neoprenluckorna, som ofta är nötta eller rent av trasiga på gamla kajaker.

Genomföringarna för drilltågen/roderlinorna läcker ibland på äldre Prijonbåtar. Om så är fallet, lossa den trekantiga plattan, lägg kitt typ Sikaflex under och återmontera.

Sen är det bara att paddla!

hälsningar
Jens
 
som Jens skrev, förutom rena slitdelar så borde inte 10 år vara något problem. Det du dock bör kolla upp när det gäller själva skrovet är dels hur den har förvarats, direkt solljus bryter så småningom ner plasten. Dessutom kan hettan i solen göra skrovet mjukare och det kan få inbuktningar och "bulor" från stöttor etc. D.v.s. kolla skrovets symmetri, kolla efter bulor etc. Repor är inga problem om den som Jens skriver inte blivit aktivit misshandlad.


Lycka till!
/Rickard
 
Kanon!Tack för era inlägg . Jag kommer att kolla upp denna kajaken ytterligare och återkommer med hur det blev! :)

//Peter
 
Självklart var den redan såld och annonsen borta :(! Jag såg den igår och idag var den borta det är ju så man blir skogstokig. Jag som till hade bestämt mig för en prijon, till slut... Jag får väl vänta ut nästa tillfälle helt enkelt! Återigen tack för era snabba inlägg!

Vi hörs /Peter
 
Håller med tidigare talare, åldern bör inte vara något problem.....såvida den inte förvarats i solljus.

Har själv en 5 år gammal Barracuda som har gjort många sjömil. Lite repor i botten givetvis, men inget stort slitage.

Viserligen ingen Seayak, men den är till salu......!
 
kolla upp det tipset! Barracudan är enligt min mening den roligaste av Prijonkajakerna!

/Rickard
 
Men prova gärna först! Barracudan är betydligt rankare än Seayaken! Håller även med nån tidigare här på tråden plastkajaker kan med tiden försvagas av vår härliga sol(var den nu är) Så varför inte kolla på nån lite styvare kajak typ glasfiber oxå :)

/Janne
 
Solförsvagning delvis en myt

Du behöver inte vara så orolig för det där med polyetenets försvagning av solljus. Det är delvis en myt. Sant i så måtto att polyeten åldras i UV, men osant därför att de moderna havskajakerna tillverkas med tillräckligt mycket UV-stabilisator för att hålla i decennier.

Jag har sett flera kajaker som legat ute i 10 år, de har inte uppvisat någon annan förändring än blekta färger.

Det var annat med t.ex. de norska roddbåtar som gjordes i polyeten på 70-talet! De vittrade sönder på 15 år. Även den tillverkaren gör idag båtar som håller bättre, har just varit och sparkat på ett ex som legat ute sen 1982 - helt OK om än ful i färgen.

Glasfiberarmerade polyester (som också är en plast, envisas Språkpolisen) försvagas också av solljus. Men det tar ett par 10.000 år... I detta avseende är de förstås överlägsna.

Jens
 
Du behöver inte vara så orolig för det där med polyetenets försvagning av solljus. Det är delvis en myt. Sant i så måtto att polyeten åldras i UV, men osant därför att de moderna havskajakerna tillverkas med tillräckligt mycket UV-stabilisator för att hålla i decennier.

Jag har sett flera kajaker som legat ute i 10 år, de har inte uppvisat någon annan förändring än blekta färger.

Det var annat med t.ex. de norska roddbåtar som gjordes i polyeten på 70-talet! De vittrade sönder på 15 år. Även den tillverkaren gör idag båtar som håller bättre, har just varit och sparkat på ett ex som legat ute sen 1982 - helt OK om än ful i färgen.

Glasfiberarmerade polyester (som också är en plast, envisas Språkpolisen) försvagas också av solljus. Men det tar ett par 10.000 år... I detta avseende är de förstås överlägsna.

Jens

Njjjaaaaeeee.....skulle tro att dom uppvisar lite mer förändring än blekta färger, men övriga förändringar kan du inte se.

Jag jobbar på utvecklingsavdelningen på ett företag som gör plast/gummi-mtrl, och pysslar alltså dagligen med tester som innefattar bland annat polyeten, UV-stabilisatorer och UV-ljus.
Håller med om att UV-stabbarna har blivit bättre med åren, men det innebär inte att plasten har ett fullständigt UV-skydd.
Alla plaster blir sprödare av UV-strålning, trots UV-stabbar. Det resultatet får jag varje gång jag gör tester i jobbets UV-skåp. Vissa drabbas mer, andra mindre, men ALLA testbitar påverkas på något vis. Alltså är solåldringen ingen myt.
Kan däremot tänka mig att kajakerna fortfarande duger att paddla i efter 10 år i solen, men jag skulle inte testa "rockhopping" med en solåldrad kajak....speciellt inte vid kalla vattentemperaturer, då kyla är ett annat bra sätt att göra plast sprödare.
 
Men prova gärna först! Barracudan är betydligt rankare än Seayaken! Håller även med nån tidigare här på tråden plastkajaker kan med tiden försvagas av vår härliga sol(var den nu är) Så varför inte kolla på nån lite styvare kajak typ glasfiber oxå :)

/Janne

Aningen rankare, men inte mycket. Detta var min "nybörjar-kajak", och jag har aldrig upplevt den som rank.
 
Inte jag heller upplever Barracudan som rank :) Men många gör det! Å då det var en 1:a ggr köpare tycker jag man kan påpeka det!
Sen tror jag att kvinnor överlag har mkt lättare än män hantera rankare kajaker!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
kjerfve Råd önskas ang. Paddel handskar Paddling allmänt 4
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Furland Långfärd från Kalmar till Tjärö, tips och råd? Paddling allmänt 0
ski3r Råd för lagning av skador Paddling allmänt 5
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
jpk Råd kring Fjällbacka paddling Paddling allmänt 5
Spinspider Turer och råd för paddling Paddling allmänt 5
North shore Några goda råd tack Paddling allmänt 5
Öresundaren Råd sökes Paddling allmänt 17
esegerod Råd vid Kajakköp Paddling allmänt 4
fernvik Kajakköpar råd Paddling allmänt 4
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
Paltmannen Råd angående kanadensar inköp Paddling allmänt 0
vargen Tips och råd om Fjällbacka skärgård Paddling allmänt 5
wikman Råd vid köp av paddel? Paddling allmänt 3
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
7662 råd om kajak köp Paddling allmänt 0
sennen Råd vid kajakköp - nybörjare Paddling allmänt 7
morre JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD Paddling allmänt 6
Råd om Kajak-sits Paddling allmänt 1
Ønsker råd før kjøp av kajak Paddling allmänt 2
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
pus Ang kajak och märket Paddling allmänt 0
blötdjur Tips ang Trapper Baltic Paddling allmänt 17
MattiasIHelsingborg Några tips ang kajak?? Paddling allmänt 18
Kloten ang. Kajakrenovering! Paddling allmänt 0
1145 ang. regler för "Blå bandet" Paddling allmänt 1
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
kuah marknad för beg kajaker Paddling allmänt 17
fiddeliten pris på beg. kajak! Paddling allmänt 1
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.