Goda råd för nybörjare önskas

Hej ! Står i begrepp att skaffa en kajak och har tyvärr inte möjligheten att prova en massa olika modeller på grund av det bristande utbudet i mitt närområde.
Så därför behöver jag lite hjälp med att hitta tänkbara modeller som borde passa mig och mitt tänkta användningsområde.
Om mig: 80 kg 177 lång, bor i härnösand och har möjligheten att paddla i havet samt paddla nerför ångermanälven, indalsälven, vilka kan bli ganska så skvalpiga.
Vill kunna lasta på biltaket ensam och vara ute max 5 dagar. Tänkte ta med tält, sovsäck och mat.
Värdesätter hellre stabilitet än fart, dock inte lika stabil som en eka
Jag har letat på forumen men blir bara mer villrådig.
Maxpris 15000 kr.

Jag vet att frågan säkert förekommit tidigare men era tankar och tips värdesätts högt.
 
Prijon kodiak /seayak borde passa dina mått och finns hos väldigt många återförsäljare.
Den tål att släpas runt på stenar och sväljer mycket packning. (Kodiak är något större) Ryggstödet kan justeras enkelt och kajaken är stabil och bra.

Passar mig utmärkt, kanske inte alls gillas av dig. Jag har bara provat en handfull kajaker så lita inte för mycket på mina åsikter.
 
Eftersom dina mått är så "normala" styr de inte på något sätt valet av kajak. I princip alla havskajaker skulle fungera.

Det är i princip samma packning som ska med om du är ute 5 dar eller 50. Även här duger de flesta havskajaker. Tänk på det finns fortfarande vissa havskajaker med små runda luckor, som gör det opraktiskt att lasta tält, kök etc. Här gäller ju större desto enklare.

Där du emellertid ska se upp gäller ditt önskemål om att själv kunna lasta kajaken på biltaket. Är du jättestark kan du säkert välja fritt, men tänk på att vikten skiljer mycket mellan modellerna. De lättaste havskajakerna i kolfiber väger kanske bara kring 20 kg, medan normalvikten för en glasfiberkajak kan vara kring 24-25 kg. Plastkajakerna väger ofta uppåt 28-29 kg. När man ska lyfta högt känns skillnaderna tydligt. Tyvärr är oftast lättast = dyrast.

Sen kommer frågan om du vill ha roder eller skädda, stor eller liten sittbrunn. Även om jag har min uppfattning klar överlåter jag gärna den diskussion till andra.

Sök gärna efter en begagnad kvalitetskajak - där bör 15000 räcka bra.
 
Eftersom dina mått är så "normala" styr de inte på något sätt valet av kajak. I princip alla havskajaker skulle fungera.

Det är i princip samma packning som ska med om du är ute 5 dar eller 50. Även här duger de flesta havskajaker. Tänk på det finns fortfarande vissa havskajaker med små runda luckor, som gör det opraktiskt att lasta tält, kök etc. Här gäller ju större desto enklare.

Där du emellertid ska se upp gäller ditt önskemål om att själv kunna lasta kajaken på biltaket. Är du jättestark kan du säkert välja fritt, men tänk på att vikten skiljer mycket mellan modellerna. De lättaste havskajakerna i kolfiber väger kanske bara kring 20 kg, medan normalvikten för en glasfiberkajak kan vara kring 24-25 kg. Plastkajakerna väger ofta uppåt 28-29 kg. När man ska lyfta högt känns skillnaderna tydligt. Tyvärr är oftast lättast = dyrast.

Sen kommer frågan om du vill ha roder eller skädda, stor eller liten sittbrunn. Även om jag har min uppfattning klar överlåter jag gärna den diskussion till andra.

Sök gärna efter en begagnad kvalitetskajak - där bör 15000 räcka bra.

Skall du paddla i skvalpiga älvar kanske du dessutom skall undvika de längsta kajakerna. Jag har en 4.9 meters i glasfiber, lättsvängd och lätt nog att kunna lyftas på och av bilen när jag är själv, men mycket tyngre hade blivit jobbigt. Frugans är 5.2 men mycket böjd, så även den lättsvängd.

--- Mats ---
 
Bor du i Härnösand har du ju möjlighet att provpaddla en hel del kajaker.
I Sundsvall har du wått och torrt.
www.wattochtarrt.se/
Dom säljer hela kajaktivs sortiment, med bland annat Prijon och Hurricane kayaks.
Övriga märken är Point och Skim.
Dom brukar även ha en del av Valleys plastkajaker hemma.

Annars har du Bönhamns kajak.
www.bonhamnkajak.se/
Dom säljer också Point och Prijon.
Verkar dessutom ha en hel del demo och uthyrningskajaker till salu just nu.

// Kristoffer
 
Perfekt, tack för råden och för tipsen om de närliggande affärerna. Nu har jag åtminstående någonstans att börja. En gammal bekant menade att hans förra Dagger Charleston var helt ok som instegsmodell, stabil även i lite gropigare sjö och bekväm, någon som har erfarenhet av denna. Verkar vara en billigare modell, stämmer viktuppgifterna tror ni, den är ju av plast men ganska kort dock. När priset är lågt torde inte alla kvaliteer/egenskaper vara på topp?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
North shore Några goda råd tack Paddling allmänt 5
kajaken_yahoo.com Goda nyheter från Kosters nationalpark Paddling allmänt 7
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Furland Långfärd från Kalmar till Tjärö, tips och råd? Paddling allmänt 0
ski3r Råd för lagning av skador Paddling allmänt 5
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
jpk Råd kring Fjällbacka paddling Paddling allmänt 5
jpk Råd ang beg kajak! Paddling allmänt 15
Spinspider Turer och råd för paddling Paddling allmänt 5
Öresundaren Råd sökes Paddling allmänt 17
esegerod Råd vid Kajakköp Paddling allmänt 4
fernvik Kajakköpar råd Paddling allmänt 4
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
kjerfve Råd önskas ang. Paddel handskar Paddling allmänt 4
Paltmannen Råd angående kanadensar inköp Paddling allmänt 0
vargen Tips och råd om Fjällbacka skärgård Paddling allmänt 5
wikman Råd vid köp av paddel? Paddling allmänt 3
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
7662 råd om kajak köp Paddling allmänt 0
sennen Råd vid kajakköp - nybörjare Paddling allmänt 7
morre JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD Paddling allmänt 6
Råd om Kajak-sits Paddling allmänt 1
Ønsker råd før kjøp av kajak Paddling allmänt 2
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.