Nybörjare vad ska jag tänka på?

Hej! Jag har precis köpt min första kanot och ska i vår ge mig ut för att paddla en ganska lång sträcka. Naturvana har jag sen förut och har fjällvandrat en del så att sova ute har jag inga problem med och utrustning finns för att klara av kalla nätter utomhus.

Har en del sjövana och har rott mycket roddbåt i mina dagar men väldigt lite erfarenhet av att paddla. Sträckan jag ska paddla är ca 30 mil och jag undrar vad som är rimlig tid för en nybörjare.

Hur många mil om dagen är rimligt att räkna med?
Finns det något sätt att förbereda sig på under vintertid, vilken typ av träning osv för att inte armarna ska få en chock?

Hur lång tid tror ni mer erfarna att det kommer att ta och bör jag planera in en dags vila där jag kan ta det lugnt och vila upp mig?
 
Vad är viktigt, färden eller målet?

Jag är ganska färsk också men jag har gjort några långturer. Skulle gissa att du paddlar 20 till 40 km per dag. Jag körde 2 timmars pass (högst ungefärligt) och tog mat och badpauser. Jag rekommenderar att du lägger in några längre slö-pass, en heldag och kanske några halvdagar. Är vädret fint kan man sommartid paddla ganska stor del av dygnet (och komma betydligt längre än 40 km!). Men det är väldigt avstressande att bara slappa en dag. Gör man en A till B tripp är det (för mig) lätt att bli för fixerad vid att komma fram. Bättre att ordna någon som kan plocka upp dig när det inte är kul längre. Ihållande regn och motvind tröttnar jag fort på. Men det är ju jag...

Ta det lugnt och njut av färden, målet ligger nog kvar...

thomas
 
när jag köpte min första egna kajak hade jag ingen bil och 35km hem via vattenvägen. jag frågade säljaren om det var en bra ide att paddlar hem denna sträcka i ett sträck det första man gör i sin nya kajak. han sa väldigt bestämt att det inte var ngn bra ide...nåja jag gjorde det i alla fall och tyckte det var mkt roligt.

det jag vill uttrycka med den där anekdoten är att alla har olika uppfattningar och hur mkt du klarar av kan egentligen bara du veta.

men det jag i snittet ser är att folk gör 15-25km per dag. detta är dock väldigt beroende på var man paddlar. på en fin och trevligt å kan man lätt göra många mil utan att det känns jobbigt men på stökigt/blåsigt vatten kan det snabbt vara väldigt jobbigt att bara klarar 2km.
på det senare vattnet är det inte heller ovanligt att man spänner sig för mkt som nybörjare och bli väldigt trött i huvud som bidrar snabbt till att man gör små fel/miss som i det värsta även kan bli farligt.

träningsmässigt är det bästa att helt enkelt paddlar ngr gånger. som sagt på relativt lugnt vatten är det inga större problem att göra tex 2mil på en dag och även rätt otränad folk klarar av detta. det som dock är svårt för många ovana är att sitta så länge. ofta att folk klaga på att de få ont i ryggen eller bli helt slut i benen (har man suttit i många timmar sträck är det ibland svårt att kliva ur kajaken ;) )
 
det som dock är svårt för många ovana är att sitta så länge. ofta att folk klaga på att de få ont i ryggen eller bli helt slut i benen (har man suttit i många timmar sträck är det ibland svårt att kliva ur kajaken ;) )

Helt riktigt. Men man vänjer sig successivt . En annan sak som är mycket bra i det sammanhanget är ju att göra lite yoga när man kliver ur kajaken (om man kan) annars är ju vanlig stretsching riktigt bra också.
 
Funkar förtträffligt också att välta baklänges ur kajaken och simma ryggsim sista biten mot land, iaf. för mig som har torrdräkt och sit-on-topkajak. Jag simmar fö. sista biten in mot land i slutet av färden med kajaken på släp också, skulle jag inte bogsera med ryggsim så tar jag mig inte ur sängen dan efter.
 
Ja det är just det där med att sitta still så länge jag oroar mig mest för. Jag kommer få tillfälle att paddla några gånger innan jag sticker iväg på långturen så att jag vänjer mig.
Det är en vanlig kanadensare så inga komplicerade grejer och sällskap kommer jag ha så på den fronten är det också lugnt.
 
Jag tror att du har tidigare fått kajakpaddlingssvar.

Vart har du tänkt paddla, är det medströmt eller stilla vatten (eller kanske motströms)? Är det fors eller stilla.

Av det lilla jag provat kanadensarpaddling tycker jag att det har varit lättare att byta sittställning o jag inbillar mig att jag orkar sitta längre än en tajt kajak.
 
okej kanadensare (kanot är en allmän begrepp som även menar kajak varav nog en liten förvirring här)

i en sån sitter man lite "lösare" och kan röra sig mkt bättre. har själv varit på en del turer både ensam och med folk (dels nybörjare) och inte upplevt samma sittproblem som i en kajak.
vill säger att jag inte har träffat på ngn som har haft smärtor eller andra problem fast man har suttit rätt länge (såvida man inte har generella problem såklart)
man klarar rätt långa dagsetapper även med en kanadensare om man så vill - dock är det än viktigare att lära sig paddletekniken från grunden för att det hela ska vara behagligt och dessutom fungerar bra när man är själv utan att behöver byta paddlesida.
men i snitt håller sig folk under 20km per dag om det fortfarande ska kännas kul och en semesterkänsla ska infinner sig.
 
Hej! Jag har precis köpt min första kanot och ska i vår ge mig ut för att paddla en ganska lång sträcka. Naturvana har jag sen förut och har fjällvandrat en del så att sova ute har jag inga problem med och utrustning finns för att klara av kalla nätter utomhus. (1)

Har en del sjövana och har rott mycket roddbåt i mina dagar men väldigt lite erfarenhet av att paddla. Sträckan jag ska paddla är ca 30 mil och jag undrar vad som är rimlig tid för en nybörjare. [(2)

Hur många mil om dagen är rimligt att räkna med?
Finns det något sätt att förbereda sig på under vintertid, vilken typ av träning osv för att inte armarna ska få en chock?(3)

Hur lång tid tror ni mer erfarna att det kommer att ta och bör jag planera in en dags vila där jag kan ta det lugnt och vila upp mig?(4)

För att kunna ge vettiga råd och bedöma hur långt måste vi ha lite mer data.

1. Kanadensare eller kajak? Plattbottnad-rundbottnad? Att ha en "kanot" kan betyda i princip vad som helst. Mycket skulle inte alls lämpa sig till långturer med packning.

2. 30 mil var? Längs ett slingrande vattendrag? Längs göta kanal? Utomskärs och stora överfarter? Fors? 30 mil kan vara en härlig tvåveckorstur längs Klarälven eller en expedition på Grönland. Många lyft?

3. Kanadensare ca 5 km/timme men räkna inte med mer än 20 mil om dagen. Kajak max tre mil/dag som nybörjare. Räkna kanske med hälften.

4. Alltid extra tid till vila, vänta ut dåligt väder, byta rutt, utforska något du hittat på vägen. Är det prestationen eller upplevelse som räknas? Varför just den sträckan?
 
Tänk på vattentemperaturen, det kan se fint ut tidigt på våren. Men hamnar man i kallt vatten så har man inte många minuter på sig att ta sig upp.
 
Förtydligande av mitt tidigare inlägg i tråden.

Jag skrev att jag trodde du klarade 20 - 40 km på en dag.
Det gäller kajak och på platt vatten, varken med eller motvind. Kanadensare vet jag inget om alls och vädret brukar ju inte ens skolade metrologer kunna förutsäga.
Däremot är det allmänt känt att i juli brukar vindarna oftare vara sydliga på Sveriges östkust. Vilket givetvis inte jag kände till då jag gjorde en juli-paddling söderut. Nu känner jag också till det...

I övrigt står jag nog för vad jag skrev.

OBS! Som KLAGER skrev så är vattnet ganska kallt på våren och jag inbillar mig att det är svårare att ta sig ombord i en kanadensare än en kajak, så man ska nog planera färdvägen så nära land som det går. Men jag vet som sagt inget om kanadensare.

Lycka till
thomas
 
Färden går längs Dalälven mellan Idre och Borlänge.
Nära land kommer jag absolut att hålla mig och så många strömmar är det inte heller i älven av vad jag kan se på google earth och vad folk har sagt till mig som bor längs älven.

Det blir 6 lyft innan Siljan förbi några dammar och kraftverk.
I övrigt hoppas vi på en lugn tur och filmkamera har vi med oss för att dokumentera färden. Som det ser ut nu så är vi två man i en kanadensare men hoppas kunna få med oss två till om det är möjligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
SWNZ Nybörjare Paddling allmänt 7
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.