Råd sökes

Hej alla glada

Då så, då var det dags för mig att titta efter en kajak på allvar! Jag har inte mycket erfarenhet inom området men har testat ett par gånger och vet att detta är något för mig. Så jag skall köpa mig en egen nu hade jag tänkt. Jag har kikat runt på alla, och några till känns det som, modeller som jag har sett i disskusionsforumen och fastnat för den där estländska modellen Reval. Priset är tilltalande, och den positiva responsen är det jag bygger mitt beslut på. Jag har dock aldrig testat en sådan.
Och det är därför jag funderar lite. Jag undrar hur det kommer gå när jag skall sätta mina 100 kg och 184 centimeter i den? På hemsidan stod det "cockpit: 40 x 72 cm" och helt ärligt känns det litta lite? eller? Beväpnad med tumstocken ställde jag mig framför spegeln och såg att det var typ vad bredden över mina höfter är.

Vad säger ni? Skall jag fortsätta spana efter en Reval eller har ni tips och idéer om andra modeller jag bör titta på?

Tack på förhand - Patrik
 
Hej alla glada

Då så, då var det dags för mig att titta efter en kajak på allvar! Jag har inte mycket erfarenhet inom området men har testat ett par gånger och vet att detta är något för mig. Så jag skall köpa mig en egen nu hade jag tänkt. Jag har kikat runt på alla, och några till känns det som, modeller som jag har sett i disskusionsforumen och fastnat för den där estländska modellen Reval. Priset är tilltalande, och den positiva responsen är det jag bygger mitt beslut på. Jag har dock aldrig testat en sådan.
Och det är därför jag funderar lite. Jag undrar hur det kommer gå när jag skall sätta mina 100 kg och 184 centimeter i den? På hemsidan stod det "cockpit: 40 x 72 cm" och helt ärligt känns det litta lite? eller? Beväpnad med tumstocken ställde jag mig framför spegeln och såg att det var typ vad bredden över mina höfter är.

Vad säger ni? Skall jag fortsätta spana efter en Reval eller har ni tips och idéer om andra modeller jag bör titta på?

Tack på förhand - Patrik

Först:

Jag och en kompis har köpt 4 kajaker via Eastpole, alla med lika smidig leverans. Kajakerna har bra finish och har aldrig strulat.

Sen:

Min kompis far vägde 105 och kom ner, men det beror ju lite på kroppsform också. Du är betydligt längre än honom, men eftersom din tumstock troligen inte visar fel kan det bli problem vid dåligt väder/sjögång när man måste vara någorlunda smidig/snabb.

// Jocke
 
Halloj!

Har haft en Reval Expedition tidigare måttet på Keyhål-sittbrunnen var 40x73.
Jag är 188lång väger 80kg tyckte sittbrunnen var på gränsen för liten, så mitt råd leta efter nån med större sittbrunn!
Finns mkt att välja på tex Trappers Barra-Q 85cm, VKV 96cm(Måsen) Reval Energize 88,5 cm
Reval Exp går hyfsat om den inte är för tugnt lastad är den det så ligger den mkt djupt är drögdriven å drar upp mkt sjö!
/Janne
 
Oj - här gick det undan Oo

kul och se att folk är så vänliga och engagerade... skall titta på tipsen ni gav...

tack än en gång - och god jul på er

//Larsson
 
Necky Looksha

Jag dina mått precis, aningen smalare över höften. Jag paddlar med en Necky Looksha V. Sittbrunnen i den är 44 x 84 cm. Jag är mycket nöjd den, inte bara sittbrunnen :)
 
Generella råd om kajakköp:
Läs på Erik Arnströms site samt på Björn Thomassons.
Låna/köp boken Långfärdskajak av Karin Mentzing (stavning?)

Lycka till!
Patric
 
Kajaktestar dagarna i Ljungkile!

Halloj!

Håller med Patric helt å fullt, där hittar du det mesta! Tror han lyckades perfekt med stavningen oxå!
Vill även rekommendera Friluftfrämjandets Kajaktestar dagar i Ljungkile(kolla på deras hemsida)

Där kan du testa nästan allt på marknanden!

/Janne
 
seabird

Dina mått stämmer bra överens med mina. Jag har inga problem att komma ner varken i "Seabird expedition" eller "Seabird Northsea" . De är båda bekväma, bra och mycket prisvärda. Min erfarenhet av Reval är också positiv. Jag har inte haft problem med att komma i den, men det är några år sedan jag paddlade den och jag vet inte om det hänt något med storleken på brunnen
 
Men Hallå...

Nu kan man ju mäta höftmått och sittbrunnsdito in absurdum men nog borde väl första tipset vara att provpaddla den kajak du är intresserad av. Då märker man inte bara om man får kramp och domningar av sittställning etc utan oxå helt automagiskt om man kan klämma ner sig i sittbrunnen. Så sluta mät och prova! Även om det kanske inte är nybörjarsäsong just nu så kommer det en sommar.


Mikael
 
Hallå!

Har ett litet råd om det här med att köpa 1:a kajaken! Kommer väl å få mkt påhopp antar jag!
Men varför inte göra som jag gjorde i början, gå efter magkänslan köp det du vill ha, den kajak du tycker är urläcker! Ge den en chans, sköt den väl! Om det inte var vad du sökte så sälj den(du har säkert inte förlorat nån större summa pengar)
Med den erfarenheten du har nu så köper du din nsta ögonsten! Det kan bara inte gå fel!
Jag tycker faktiskt detta är bättre än att hyra/provpaddla en kort stund! Vilket inte säger så mkt!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Furland Långfärd från Kalmar till Tjärö, tips och råd? Paddling allmänt 0
ski3r Råd för lagning av skador Paddling allmänt 5
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
jpk Råd kring Fjällbacka paddling Paddling allmänt 5
jpk Råd ang beg kajak! Paddling allmänt 15
Spinspider Turer och råd för paddling Paddling allmänt 5
North shore Några goda råd tack Paddling allmänt 5
esegerod Råd vid Kajakköp Paddling allmänt 4
fernvik Kajakköpar råd Paddling allmänt 4
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
kjerfve Råd önskas ang. Paddel handskar Paddling allmänt 4
Paltmannen Råd angående kanadensar inköp Paddling allmänt 0
vargen Tips och råd om Fjällbacka skärgård Paddling allmänt 5
wikman Råd vid köp av paddel? Paddling allmänt 3
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
7662 råd om kajak köp Paddling allmänt 0
sennen Råd vid kajakköp - nybörjare Paddling allmänt 7
morre JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD Paddling allmänt 6
Råd om Kajak-sits Paddling allmänt 1
Ønsker råd før kjøp av kajak Paddling allmänt 2
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Hamplan Sökes: turförslag kayak, 3-4 dagar Paddling allmänt 2
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
LennartW Kanotplats i Uppsala sökes Paddling allmänt 4
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Paddla med hund Paddelkompis sökes Paddling allmänt 4
PontusLundh Andrahandsvärde & lite annat - Visdom sökes (: Paddling allmänt 18
Offshore4ever VKVs 100-modeller sökes Paddling allmänt 16
Ahlstedt Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes! Paddling allmänt 67
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
rasmus.bt Kajakinstruktör till sommarläger sökes! Paddling allmänt 2
LillaElin Åsikter sökes!! Paddling allmänt 15
Anders262 sökes: Aquanaut LV Paddling allmänt 3
diderichsen hängivna vinterpaddlare sökes i stockholmstrakten Paddling allmänt 7
delfinen paddlingskompis-sökes-Åland-märket Paddling allmänt 2
Nitsson Paddeltips i Svealand / södra Svea sökes Paddling allmänt 1
TreeWalker Kanottur i Småland sökes Paddling allmänt 6
dalasjosonen_hotmail.com Forsfarare i Skåne sökes Paddling allmänt 1
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Sten_GBG Paddelkompis till norska fjordar w30 sökes akut!!! Paddling allmänt 0
rocketroll2 Kajakbyggare/bygglokal sökes Paddling allmänt 1
mellis75 Sökes: Paddlingsleder i Lettland Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.