Klädsel överkropp vid rollträning sommartid?

Halloj! Min vanligaste paddling är 1-2 timmar rekreation/vardagsmotion. Och i år tänkte jag rolla och göra lite höga stöd varje gång för att bli stensäker. Just nu är det ju torrdräkt som gäller, men hur gör ni andra när vattentemperaturen är över säg 15 grader?

Lyckas ni ha något som funkar temperaturmässigt både för paddling och rollträning? Eller måste byta ni om emellan?
Sista bassängträningen gick väldigt bra, så jag räknar med att i normalfallet slippa wet exit, så det är överkroppen frågan gäller.
Kör ni t ex drytop, neoprentröja eller våtdräktsöverdel? Tuiliq? Och som sagt, måste ni byta om emellan paddling och teknikträning?
 
Om jag ska bada brukar jag köra med en halvtunn neoprentröja (med långa ärmar) på överkroppen, lite samma som de som paddlar surfski. Inte superbekvämt att paddla snabbt i, men funkar, även i regn o sämre väder. O bra när man väl är i vattnet..

/ Ulf
 
Tack, låter bra. Har du någon gissning kring vad din halvtunna är i mm? 1.5 till 2 mm verkar finnas många av, men även så tunna som 0.5 och sen 2-2.5 mm etc.

Vet inte exakt tjockleken men känner man på den så skulle jag gissa närmare 0,5-1 mm, med lite mer framsida bål.

Det blir ju en avvägning mellan komfort och säkerhet. Jag gillar o träna i kajaken och får då kompromissa genom att paddla närmare land när det är kallt i vattnet. Och kanske vänta med bad tills i slutet av passet, när det är nära hem till bastun.. :)

/ Ulf
 
Tack! Hur funkar tröjan om man tillfälligt badar? Värmer den nåt alls i vattnet? Och när man kommer upp, värmer den nåt fast den är blöt inuti??
Jag tycker den fungerar väldigt bra, och visst kommer det in mindre mängder vatten (främst i midjan om man badar - men kan fixas hyfsat om man drar ett par neoprene-shorts över) jag har badat i minusgrader (då med fleecemodellen) och då legat i vattnet ungefär 1 minut för att sedan paddla 10-15 minuter hemåt utan problem, men det är ingen torrdräkt så vid längre turer vintertid på en utsatt kust så kör jag alltid med torrdräkt. Med temperaturer som idag (vatten ca 10, luften ca 10-15) så håller man sig varm med den tunnare varianten även efter ett bad
 
En Reed luva eller öronproppar kan vara ett tips. Svalt sommarvatten som går in/ur öronen några gånger gör att jag blir lite yr. Huvudet räknas väl till överkropp?
 
Jag har använt ylleunderställströja vid rollträning och kamraträdding, flottöruppgång. Ylle kyler inte även om det är blött. Tycker det har funkat riktigt bra sen när jag kliver i land så byter jag bara till en torr t-shirt. Näsklämma har jag också använt blir jobbigt annars när man rollar och badar mycket.
 
Nrs långärmade tröja med 0.5 mm neopren är jättebra. värmer bra vid roll och går utmärkt att paddla i. Man tar ju av den vid raster, men sen på igen vid avfärd.

Ull undviker jag helt. Inte alls skönt att paddla i.
 
I början när man spenderar mycket id under vatten är cyklop skönt, du kan titta efter var paddeln är och du slipper vatten i både näsa och ögon. De friktionerna kan du addera då du känner dig säkrare, bara att ta av cyklopet.
Eller stegivs, bara näsklämma eller bara glasögon.

Annars tycker jag timingen är viktigare än kläderna. Ska jag rollträna så paddlar jag först och rolltränar nära slutpunkten på turen. Då kan jag träna tills jag blivit för kall och sedan bara paddla kort bit hem, gå upp och värma mig. Detta går såklart bara att applicera på planerad rollträning och kanske om du vill addera svårigheten stora vågor så kanske de inte är helt nära där du avslutar turen, men ändå värt att tänka på.

Jag har antingen bara en tunn träningströja för att mildra skavsår/mekanisk påverkan, alt shorty våtdräkt i 5mm neopren om vattnet är lite kallare. I riktigt kallt vatten rollövar jag inte.


/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
Curium Klädsel för att paddla packraft på fjället Paddling allmänt 23
Teknikern Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan. Paddling allmänt 72
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
gusdan Mångsidig klädsel Paddling allmänt 3
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...