Råd vid Kajakköp

Jag är i samma situation som en tidigare frågeställare. Funderar på att köpa kajak och bor på västkusten, är nybörjare men har provat.

Vill komplettera hans fågor med , hur är stabliliteten på V-bottnade och rundbottnade.

Kanotbutiken verkar ha mycket prisvärda kajaker. Finns det någon med erfareneht av deras kajaker ?

/ Mvh Eske

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är nog så att V-bottnade håller bättre riktning och rundbottnade svänger bättre, men det går inte att säga att en är mer stabil än den andra.
Vad har kanotbutiken för kajaker? Menar du inte Kanotcentrum i Göteborg?

Prova, prova, prova

esegerod; sa:
Jag är i samma situation som en tidigare frågeställare. Funderar på att köpa kajak och bor på västkusten, är nybörjare men har provat.

Vill komplettera hans fågor med , hur är stabliliteten på V-bottnade och rundbottnade.

Tycker inte du ska fundera på v- kontra rundbottnad. Att säga att den ena är rankare eller mer kursstabil än den andra är omöjligt. Det finns många betydligt viktigare faktorer som påverkar hur en kajak uppför sig på sjön. Välj en kajak som passar din vikt och som du sitter bra i. Fundera på om du vill ha skedda eller roder (smaksak). Prova så många kajaker du kan.

Kanotbutiken verkar ha mycket prisvärda kajaker. Finns det någon med erfareneht av deras kajaker ?

/ Mvh Eske

Spontant, efter att ha sett kajakerna på deras hemsida är mitt råd att leta vidare. Begagnat eller estländskt är nog ett bättre tips om prislappen ska vara låg.

Mitt förslag innan du slår till är ta en provtur hos orustkajak, escape eller ännu bättre gå med i en klubb för att få en bättre bild av vilken kajak som passar dig.

Re: Prova, prova, prova

Anders262; sa:
esegerod; sa:

Tycker inte du ska fundera på v- kontra rundbottnad. Att säga att den ena är rankare eller mer kursstabil än den andra är omöjligt. Det finns många betydligt viktigare faktorer som påverkar hur en kajak uppför sig på sjön. Välj en kajak som passar din vikt och som du sitter bra i. Fundera på om du vill ha skedda eller roder (smaksak). Prova så många kajaker du kan.

/ Mvh Eske

Spontant, efter att ha sett kajakerna på deras hemsida är mitt råd att leta vidare. Begagnat eller estländskt är nog ett bättre tips om prislappen ska vara låg.

Mitt förslag innan du slår till är ta en provtur hos orustkajak, escape eller ännu bättre gå med i en klubb för att få en bättre bild av vilken kajak som passar dig.

Jag kan bara hålla med mina "kolleger". Under min tid som kajaknörd (streber enligt vissa) så har jag testat o ägt ett antal kajaker och precis som Ander nämde är min slutsats den att det är omöjligt att "ta" reda på en kajaks egenskaper genom att bara titta på skrovformen. Jag har tex en rundbottnad Inuk som är betydligt mer kursstabil än min Point XP som har ett "starkt" V-format skrov..Nu är det iofs kanske inte de två bästa kajakerna att jämnföra..men..

Mitt råd är däför... Prova, prova och prova!! Tro mig, det är riktigt kul :)
[Ändrat av Roberth 2007-03-30 kl 22:01]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips