Reparera gelcoat-skada på Nelo-kajak

Jaha, så har man lånat ut kajaken och får naturligtvis tillbaka den med skador :). Det är hål genom gelcoaten så kajaken tar in lite vatten (typ en liter i timmen, så inget jättehål), men själva fiberduken är hel så det ska nog bara krävas att man lagar själva gelcoaten.

Jag har aldrig behövt reparara någon kajak förut så jag vet inte riktigt hur man går tillväga. Finns hur mycket youtube-filmer som helst, men det jag är osäker på är helt enkelt vilken typ av gelcoat man ska använda, om det går få tag på rätt färg osv. Det är inte sååå viktigt att det är rätt färg, men en bonus (ljusgrön i detta fall). Är det tjorvigt att fixa rätt färg så tror jag att jag nöjer mig med standard vitt/svart.

Kanoten är tillverkad av Nelo (en Viper 51) i deras lågprismaterial, dvs glasfiber. Jag gissar att snacket om "epoxy" hör bara ihop med kolfiber, och att man har något annat då det gäller glasfiber. Å andra sidan kallar Nelo sitt glasfiber för "Fiberglass Epoxy", så kanske de har någon annan gelcoat?

Någon som har erfarenhet av att reparera glasfiberkajaker, och kanske Nelo specifikt (om det nu spelar roll vilken gelcoat man använder vid reparation?). Som sagt det jag främst behöver veta är vilka grejer jag ska köpa och var jag hittar dem... hur man går tillväga ordnar sig nog med hjälp av youtube.
 
Senast ändrad:
Gelcoat filler

Hej,

Bör lösas smidigt med Gelcoat filler.
Har lagat ett flertal skador på båtar och kajaker med denna.
Skulle skadan vara riktigt illa så kan man köra med glasfiberspackel först (insida om möjligt) och täta med gelcoat fillern.

Efter applicering med spackelspade kan man behöva slipa med våtslippapper, -köra med lite rubbning, och avsluta med lite vax...

Hittas tex på;
https://www.skruvat.se/batdelar/Gelcoat-Filler-165gr-P257715.aspx?gclid=CNG5gbX-8s0CFSsq0wodwacDUA

Hälsningar Johan
 
Tack!

Fått lite mer information från annat håll också som jag kan komplettera om någon annan med en Nelo-kajak får en gelcoat-skada. Även om det är "epoxy fiberglass" så reparerar man med vanlig polyester gelcoat, och på etiketten med serienummer i kajaken står det också ett par RAL-nummer som är färgkodsnummer.

Med färgkoden kan man då beställa gelcoat med rätt färg direkt från Nelo (som tar tusen år att få), eller så frågar man Christian på Bootshaus (generalagent) vad han har hemma.

Är man inte noga med färgen så ska som sagt vilken gelcoat filler som helst duga.
 
Hej

Om det kommer vatten in i kajaken ? då har du nog också skada på glasfibret ! fast det ser helt ut.

Lönar sig att fråga NELO vad de använder, polyester / epoxi.

epoxi bör ej fixas med polyester ! däremot går polyester bra att laga med epoxi, så om du ej vet säkert fixa med epoxi, har bättre lim/ häft förmåga än polyester.

slipa bort gelcoat runt hålet minst 3-4cm större än hålet (desto större yta som slipas desto bättre håller det , mera celcoat att slipa/ polera blank förstås ;( ) , slipa mest vid hålet nästan " igenom " lämna ett tunt lager kvar , slipa mindre ut mot kanterna, ska se ut som en vid " tratt " då det är färdigt.

Börja med en lite bit väv i mitten och bygg på med lite större bit i varje lager tills det är fyllt.


På ytan TOPCOAT ej gelcoat , ja går med celcoat men då ska det i paraffin. torkar ej annars. får du tag på rätt ral nr topcoat blir ju slut resultatet bättre , lappningen syns ej om det görs bra :)

lycka till Peter

glasfiber epoxi- står det på deras sida, då är det säkert glasfiber väv och epoxi , och borde INTE fixas med polyester,,men var och en gör hur den vill.
 
Du kan inte dela med dig en bild av skadan? En glasfiberkajak som läcker vatten lär fått sig en ganska rejäl smäll. Tvivlar på att gelcoat är rätt väg att gå för att laga skadan.
 
Jag har faktiskt inte själv sett skadan då jag hann resa iväg, utan fått den rapporterad via brorsan, har tyvärr ingen bild. Åker tillbaka idag och ska kika. Han trodde dock att det inte behövs repara mattan för det var så lite tilltryckt på den, dessutom i fören så det är svårt att komma åt. Det är inget jättehål, läcker in säg en knapp liter om man varit ute och paddlat i en timme.

Polyester-gelcoat är det man får av Bootshaus så det är det man brukar reparera med, även om det nu är epoxi i kajaken. Antar att det värsta som kan hända att reparationen lossnar och man får reparera igen? Bootshaus hade inte hemma i rätt färg så vi kör på en vanlig gråvit från lokala båtbutiken den här gången (kajaken är ljusgrön). Köpte ett reparationskit med matta också för säkerhets skull om skadan skulle visa sig större än vad jag fått berättat för mig.

Det går beställa gelcoat från Nelo direkt med rätt RAL-färg, men leveranstiden brukar vara brutalt lång, och vi vill ju ut och paddla igen på en gång. Och vad jag förstått så det man får även av Nelo är polyester-gelcoat, inte epoxi men är inte 100% säker på det.

Vi är inte fåfänga med att kajakerna ser helt nya ut så vi kan leva med missmatchande färg. Det kommer nog hursomhelst se snyggare ut än en däcksreparation på en annan av våra kajaker som är gjord med limpistol :)
 
Så nu har jag själv tittat på skadan, bifogat ett foto. Jag håller med brorsan att duken ser ut att vara oskadad, det är bara gelcoaten som skrapats bort. Nelos A1-material är nog inte något kvalitetsbygge om man jämför en riktig långfärdskajak, de har gjort grejerna så tunna de törs så kajaken inte ska bli tung, så jag antar att det är mindre smet på själva duken än vad det brukar vara, dvs att det nog kan vara så att det är normalt att den börjar läka lite grann om gelcoaten är bortskrapad. Jag kan hursomhelst inte se att duken är tilltryckt, den ser ut att ha hållit formen.

Detta är undersidan framme vid fören. Det finns en liknande skada fast mindre på ovansidan också. Jag vet inte hur skadeförloppet gått till för killen (en bekants bekant) som lånade kajaken lämnade igen den och reste hem utan att säga något, först efteråt brorsan upptäckte att den var skadad.
 

Bilagor

  • skada.jpg
    skada.jpg
    66.8 KB · Visningar: 1,314
Jävla smäll

Så nu har jag själv tittat på skadan, bifogat ett foto. Jag håller med brorsan att duken ser ut att vara oskadad, det är bara gelcoaten som skrapats bort. Nelos A1-material är nog inte något kvalitetsbygge om man jämför en riktig långfärdskajak, de har gjort grejerna så tunna de törs så kajaken inte ska bli tung, så jag antar att det är mindre smet på själva duken än vad det brukar vara, dvs att det nog kan vara så att det är normalt att den börjar läka lite grann om gelcoaten är bortskrapad. Jag kan hursomhelst inte se att duken är tilltryckt, den ser ut att ha hållit formen.

Detta är undersidan framme vid fören. Det finns en liknande skada fast mindre på ovansidan också. Jag vet inte hur skadeförloppet gått till för killen (en bekants bekant) som lånade kajaken lämnade igen den och reste hem utan att säga något, först efteråt brorsan upptäckte att den var skadad.

Den skadan uppstår inte för att man glider över en sten eller något utan här har det varit "en jäääävla smäll". Det faktum att det läcker in vatten talar också om att laminatet skadats och måste lagas. Om det syns fri glasfiber kanndu försöka mätta den med polyester eller epoxi utifrån och sen får du lägga ett eller två lager väv på insidan med polyester eller epoxi. Är det långt fram får du jobba med ett kvastskaft eller pinne för att få det på plats och utslätat. Är du inte van med grp arbete skulle jag leta upp någon som kan hjälpa dej. Kolla med Petrus kajak i Tranås

Och du, din bekants bekant verkar vara en feg skitstövel så kräv honom på pengar och be honom dra sen...
 
Taskigt jobb

Så nu har jag själv tittat på skadan, bifogat ett foto. Jag håller med brorsan att duken ser ut att vara oskadad, det är bara gelcoaten som skrapats bort. Nelos A1-material är nog inte något kvalitetsbygge om man jämför en riktig långfärdskajak, de har gjort grejerna så tunna de törs så kajaken inte ska bli tung, så jag antar att det är mindre smet på själva duken än vad det brukar vara, dvs att det nog kan vara så att det är normalt att den börjar läka lite grann om gelcoaten är bortskrapad. Jag kan hursomhelst inte se att duken är tilltryckt, den ser ut att ha hållit formen.

Detta är undersidan framme vid fören. Det finns en liknande skada fast mindre på ovansidan också. Jag vet inte hur skadeförloppet gått till för killen (en bekants bekant) som lånade kajaken lämnade igen den och reste hem utan att säga något, först efteråt brorsan upptäckte att den var skadad.

När jag förstorar bilden så ser jag glasfiber som inte är mättad med polyester (eller epoxi) så Nelo verkar inte vara särskilt duktiga på denna typ av material. En dåligt mättad composite kan lätt läcka vatten när gelcoaten är borta. En riktigt gjord composite läcker inte vatten även utan gelcoaten. Du skulle kunna testa med att mätta med polyester (finns på Biltema) som du "duttar på" med en liten pensel tills det inte går in med. Jag testade det med framgång på en Ryds-båt jag (tyvärr) ägde en gång. Den skadan såg ut som din. Efter att du mättat med polyester lägger du på Gelcoat-filler eller Topcoat. Lycka till
 
Nelos A1-material är nog inte något kvalitetsbygge om man jämför en riktig långfärdskajak,

De dyrare materialen är ännu känsligare. WWR klarar deformation lite bättre än A1, men frågan är om inte WWR också hade börjat läcka av den smällen.
Om du skall behålla kajaken lär du behöva ett lager väv med epoxy från insidan och gelcoat från utsidan. Det är inte omöjligt att vatten har letat sig in fibrerna och kan frysa sönder kanoten i vinter om den inte får torka ordentligt innan reparation.
Är du inte van vid plastarbeten tycker jag att du skall söka hjälp. Det är en rejäl smäll din kajak har fått.
 
Tack för all feedback.

Nelos A1-konstruktion blir ofta kritiserad vad jag kan minnas, mattan är som sagt inte alls mättad. Så vitt jag kan förstå är det inte för att de är kassa på att bygga kajaker, utan att de valt göra så för att hålla ned vikten, men nackdelen att de håller sämre. Man kan tycka det är bra eller dåligt, men det är som det är. De har dock blivit bättre gradvis, vad jag hört höll de så illa i början att de fick massor av reklamationer att de gjort dem stadigare med tiden. Denna kajak är byggd oktober 2009, och är stabilare byggd än de första Viper-kajakerna i A1.

Nu har vi gjort en amatörlagning med bara gelcoat, ska putsa till den idag. Vi gjorde bedömningen att det skulle duga. Det är klart att andrahandsvärdet reducerats med många tusenlappar efter en sån här skada och ful reparation med fel färg men det är ingen kajak vi tänker sälja, utan bruka. Grejen är att vi vill paddla *nu*, här i norrlands inland är det inte snabbt och enkelt att få tag på kajakreparationsexpertis, så vi beslutade oss för att hellre ta risken med en amatörlagning istället för att vara utan kajak stora delar av säsongen.

Jo det var förstås dålig stil av han som lånade kajaken att inte säga vad som hänt, men jag blir inte direkt upprörd, jag blir sällan det. Håller blodtrycket jämnt och fint. Han lär dock inte få låna den igen. Vi brukar låna ut ganska ofta, mest för att vi finner tillfredsställelse att introducera folk till paddling. Paddling är inte så vanligt häromkring i inlandet trots att paddlingsmöjligheterna är otroligt fina. Man blir jätteglad de gånger man ser någon faktiskt är ute och paddlar på sjön här istället för att köra motorbåt.

Jag tror inte det ska föreligga någon köldsprängningsrisk, vi har lagat den när den var helt torr, och att den läkt in vatten är så vitt vi kan förstå pga att mattan är långt ifrån mättad. Så vi har inte kapslat in något vatten nu, och jag har svårt att tro att det blivit sämre i den aspekten än det var innan. Men jag är ödmjuk, tiden får utvisa om vi går på någon nit.

Jag har en kajak i WWR också, och jag tror också att med den här smällen så hade topplagret spruckit så man hade behövt reparera. Jag tror dock att materialet är mer mättat, och att det har bättre förmåga att fjädra. Största fördelen med WWR som jag ser det för mitt användningsområde är att det är lättare. Hade jag köpt idag hade jag nog valt E, för att få en ännu lättare kajak. Inte för att det gör mig snabbare, men för att det är lättsammare för min gamla kropp att lyfta lätta kajaker hellre än tunga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.