gelcoat - färg?

Hej!
Har just köpt min första havskajak i glasfiber och tyckte att reklamtejpen på sidan var i största laget så jag försökte dra bort den. Detta fick till följd att det blev svarta prickar, ca 1 mm stora där klisterlappen suttit. Har jag dragit bort gelcoaten eller ligger det färg (grå) utanpå denna? Behöver jag fylla i prickarna? Det är endast ett mycket tunt grått lager "färg" som försvunnit. Är det samma typ av färg på botten som den blåa överdelen på kajaken? Om det är någon som trots min bristfälliga beskrivning kan ge några tipps så skulle jag vara tacksam!

Hälsningar Peter
 
Låter märkligt...
Har du kontaktat säljaren?

Jag antar att kajaken är ny, i så fall ska det inte vara färg utanpå gelcoaten.
Och om den är helt i glasfiber så är det inte svart under gelcoaten heller...
Är kajaken begagnad kan det ju hända att någon tidigare ägare målat den?

Men prickarna är alltså "hål" i ytan? Hur djupa är dom?
 
Hej!

Den "färg" som lossnat är väldigt tunn, färglagret är mycket tunnare än klisterlappen.

// Peter
 
hur tjock är gelcoaten?

Hur tjock skall gelcoaten vara?
Kajaken är enligt tillverkaren förstärkt med kol/kevlar. Kan det vara kolen som syns?
Hur som helst borde väl inte det översta lagret vara så känsligt så att det inte håller för att dra bort reklamtejpen. Tejpen satt inte hårt.
// Peter
 
Kol är svart ja...;-)
Det är nog den som syns.
Gelcoaotens tjocklek vrierar, men det det låter lite tunnare än jag skulle föredra om det är tunnare än ett klistermärke...
Låter lite skumt. Gelcoat lägger man i formen när man laminerar så den ska ha mycket bättre vidhäftning än så och borde som sagt var vara lite tjockare tycker jag. Låter mer som färg...

Är kajaken helt ny skulle jag nog ta upp det med försäljaren/tillverkaren.

Däremot så är det nog ingen kris på att täcka/spackla igen, epoxy drar inte fukt som polyester, så det är mest en kosmetiskt grej...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.