Kläder för Sarektur på vintern

Jag skulle rekommendera Paramos kläder. Gjorde en vintertur med dem förra året och är mycket nöjd. De andas mycket bättre än membranplagg men är vattentäta och suger inte åt sig vatten. Bomullsanorak och mindre vattentäta byxor som pressas mot huden av hård vind och där snön sedan smälter mot benen har jag haft nog av.

Jag har använt Velez Smock
http://www.paramo.co.uk/en-gb/garments/detail/index.php?pgc=NIKWAXANALOGYSMOCKVELEZUNISEX

och Cascada byxor:
http://www.paramo.co.uk/en-gb/garments/detail/index.php?pgc=NIKWAXANALOGYTROUSERSCASCADAMENS

Sedan är Paramos kläder inte speciellt lätta om man har sådana ambitioner, så till vintern tänker jag testa lite lättare kläder....

Jörgen

Om du inte gjort ordentliga utlåtanden om dessa som jag missat (?) får du gärna göra det, sneglat en hel det på dem!

Till gro:
Jag vill mena att det är en kvalitativ skillnad på en riktig vindstrut och på tex en baldaklava som ansiktskydd. Själv bär jag båda då baldaklavan tar udden av det värsta men aldrig förmår skapa den luftkudde som vindstruten (om den är nog djup) skapar. Vindstruten är det man vill ha när det verkligen skiter till sig med vädret, fram tills dess har man den bakvikt eller som ypperligt nackskydd.
En pälskrage bryter av det värsta och en pälskrage skulle jag kunna tänka mig att ha men inte istället för en vindstrut, isåfall dubblar jag istället.

Trådstartaren hävdar att han har problem med skillnaden mellan olika aktivitetsgrader, blir fort kall när man stannar till, det har jag brottats en hel del med och där kan jag bara säga att det är två saker som det hänger på.
Först kommer:
Underställ ska helst vara av siden, ull funkar någorlunda men syntet är att glömma.
Första mellanskiktet bör vara ull.

Därefter kommer:
Förstärkningsfilosofin, det finns två varianter, delvis de där man förstärker upp under med fler mellanskikt under skaljackan och detta är gennerelt det som är att föredra...men...vissa har anledning att testa förstärkningsplagg som går utanpå skaljackan/Extraskal. För kall vintervistelse så har jag funnit att en rymlig Tenson Himmalaya är ypperlig, inte onödigt tjock som en "expeditionsdunjacka" utan som bygger mer på att bryta av vind och ge ett "lagom" tjockt extra lager. Så länge du inte tänker sova i den är tjockleken av sekundär betydelse, utformningen är viktigare. Tex ska du ha nog med fickor, (så att du inte har den öppen för mycket, då kvittar det hur varm den är) djup huva/vindstrut osv.


Till en sötnos lånade jag nyligen ut min tenson himmalaya som förstärkning och min KM njal som aktivitetsjacka.
 
estetdrägg;328008 sa:
Till gro:
Jag vill mena att det är en kvalitativ skillnad på en riktig vindstrut och på tex en baldaklava som ansiktskydd. Själv bär jag båda då baldaklavan tar udden av det värsta men aldrig förmår skapa den luftkudde som vindstruten (om den är nog djup) skapar. Vindstruten är det man vill ha när det verkligen skiter till sig med vädret, fram tills dess har man den bakvikt eller som ypperligt nackskydd.
En pälskrage bryter av det värsta och en pälskrage skulle jag kunna tänka mig att ha men inte istället för en vindstrut, isåfall dubblar jag istället.

Trådstartaren hävdar att han har problem med skillnaden mellan olika aktivitetsgrader, blir fort kall när man stannar till, det har jag brottats en hel del med och där kan jag bara säga att det är två saker som det hänger på.
Först kommer:
Underställ ska helst vara av siden, ull funkar någorlunda men syntet är att glömma.
Första mellanskiktet bör vara ull.

Därefter kommer:
Förstärkningsfilosofin, det finns två varianter, delvis de där man förstärker upp under med fler mellanskikt under skaljackan och detta är gennerelt det som är att föredra...men...vissa har anledning att testa förstärkningsplagg som går utanpå skaljackan/Extraskal. För kall vintervistelse så har jag funnit att en rymlig Tenson Himmalaya är ypperlig, inte onödigt tjock som en "expeditionsdunjacka" utan som bygger mer på att bryta av vind och ge ett "lagom" tjockt extra lager. Så länge du inte tänker sova i den är tjockleken av sekundär betydelse, utformningen är viktigare. Tex ska du ha nog med fickor, (så att du inte har den öppen för mycket, då kvittar det hur varm den är) djup huva/vindstrut osv.

Jag skulle vilja påstå att vindstrutens kvalitativa egenskaper är rent BS. Hade en KM grim men fick ändå vit näsa. Den ger ju bara skydd om vinden kommer från sidan. Vindstruten spelar absolut ingen roll om vädret skiter sig. Tro mig, jag vet, jag har haft bägge varianterna i hårda vindar (t.o.m. storm) på svalbard. Konstigt att Rune Gjeldnes klarade av att skida över antarktis utan vindstrut, men med en pälskant, där borde vara nog så friskt (lite overkill att jämföra sarek med antarktis, fast det är ju bra underligt att ingen förutom km använder vindstrutar). Pälskant och neoprenmask spöar skiten ur en 3 cm styv liten kant vilken dag som helst, en neoprenmask kostar 200 spänn, en hyvens anorak under 2000, jämför med KMs priser. För övrigt tycker jag KM är sveriges mest överreklamerade märke någonsin (nån gång ska jag starta en tråd där folk får såga prylar, det var längesen en sån tråd var aktuell). Min grim delaminerade sig efter nåt år, och före det var jag mycket missnöjd med hela designen. Sidfickorna var värdelösa, och eftersom kardborren går längs hela frontdragkedjan kan man knappt ventilera något där. Norrønas äldre jackor är sjukt mkt bättre. Min njal gick upp i en söm efter 2 år, och en söm i korsryggsstoppningen på min gungner släppte efter mindre än 4 månader. Kommer nog aldrig köpa något från KM mer, kanske en iving nån gång, eftersom vattentät dunjacka verkar ovanligt annorstädes.

Personligen fattar jag inte hur man kan rekommendera ett sidenunderställ för vinterbruk. Ull eller brynje+ull är bra mkt bättre. Men det klart, jag har ingen aning om vad du gör för vinterturer. Folk som har gjort en del längre vinterturer (förut nämnda gjeldnes, monsen, muir etc.) brukar ju normalt rekommendera ull. Jag har bara testat siden en halvdag på hösten, sen fick jag nog.

Förstår inte heller varför du inte du kan acceptera ett förstärkningsplagg som en del i lager-på-lager principen? En tenson-jacka ger inte så mkt värme/vikt, det behöver man inte vara raketforskare för att förstå. Har iofs inte haft tenson sen jag gick i mellanstadiet, men de är ju i princip likadana. Vem förstärker inte upp lagrena först innan man går på förstärkningsplagget? Och vem har pratat om expeditionsdunjackor? Finns flertalet modeller på under halvkilot (mindre än en islandströja) som är mkt dugliga.

Vilken 'princip' som är att föredra verkar ju du vara karl nog att bedöma, så de kanske inte är någon idé att diskutera mer? ;)

dessutom är jag förkyld, huskurer mottages!
 
Senast ändrad:
Tack för intressant läsning båda två. Gro - du bara måste vara en gamling som återkommit i ny skepnad! Dina kategoriska uttalanden får hur som helst MIG att tänka lite till... Därmed inte sagt att jag tror att du har mer rätt än någon annan.

DET var väl ett diplomatiskt tack ;)

HåkanF
 
Jo, jag vet, jag kan bli lite väl kategorisk ibland. Det är svårt att formulera sig på internet. Jag skriver bara vad jag tycker och om mina erfarenheter, det är ju lite svårt också när man inte vet vem man pratar med och dennes erfarenheter. Om tar illa vid sig så är det inte meningen, och är det någon tycker KM funkar för honom/henne så är det ju toppen. Det är ju trots allt bara friluftsprylar det handlar om.. :) Tror knappast jag kommer övertyga någon inbiten klättermus ändå, hihi ;)

Glöm för all världen inte skidglasögonen heller! Jag har använt sporttape i glappet mellan neoprenmask och goggles, det fick jag lära mig den hårda vägen, bara ett tips. Vita fläckar ger onödiga pauser.
 
Senast ändrad:
Tycke och smak...

Bomull och poycotton är säkert jättebra, men det är goretex också!
Jag personligen har större erfarenhet av membranplagg är bommullsdito på vinterfjället. Det finns säkert utmärkta plagg, betydligt bättre än den kronans snödräkt/ mormors femtiotalsanorak som jag själv kan referera till.
Personligen skulle jag inte välja ett bomullsplagg om det fanns risk att blöta ned mig.

Huvans utforming är det viktigaste på jackan! Strut eller inte, huvan skall ha någon form av förstyvning så den inte kollapsar i blåsten. KM har utmärkta huvor med vinstrut, gamla Norröna/Berghaus jackor har en annan lösning, även den mycket bra, med en wireförstyvning.

Man måste inte ha en tjock dunjacka på fjället - men det är väldigt skönt! Har man en "expeditionsjacka" blir det lätt att den följer med även om den är lite overkill för den ena eller andra turen.

Jag tycker att det låter klockrent för dig att åka relativt tunnklädd för att snabbt sätta på sig en dunjacka som förstärkningsplagg vid rast/läger. Layering on top, så att säga...

Uffe
 
Mina åsikter..

Man klarar sig utan strut om man har goggels och neoprenemask. Brikos neoprenemask är mycket bra. Strut är skönt att ha ibland, speciellt i halvkass väder med mycket blötsnö, då funkar goggels mindre bra. I riktigt skitväder måste man ha goggels och mask i vilket fall, den som hävdar något annat har helt enkelt inte varit ute i skitväder... ;) Haglöfs brukar ha bra huvor på sina nyare jackor, bättre än genomsnittet. KM har bästa struten, men Cutanmaterialet är så uselt att det inte borde få säljas. Ska du ha KM, köp bomulsjackan.

Byxor föredrar jag att ha goretex eller liknande. Dessa är lätta att ventilera via sidodragkedjor. Dessutom blir man inte lika kall om snoppen i skitväder som man kan bli i membranlösa brallor och man slipper släpa med regnbrallor. På senare tid har jag ibland kört med yllelånglasonger, Sholler dryskin byxor (Mammut Champ, ej vindtäta) och haft goretexbralorna i väskan som reserv. Det passar bra i alla väder, men blir mer att släpa på. Jag har bekanta som säger att mammut Castor Pants (membransofshell med ventilationshål) är det bästa av alla världar, men jag har inte provat själv. Ett riktigt otyg är höga "bibs" i membrantyg, det blir man svettig av. Låga eller halvhöga räcker. Hängselbrallor kan vara dumt om man ska gå på toa, men har dom hellånga dargkedjor på sidan funkar det ändå.

Bomulsanorak är väl OK (även om just KM Njal är lite väl klen). Ett annat alternativ är att ha med en hyffsat tät löparjacka typ Montane Lite Speed eller nåt liknande Marmot dri-clime windshirt och bara dra på goretexjackan vid busväder. Det funkar också.
 
Tack till både Ulf och Björn!
Om några fler kommer med lika intressanta tips och synpunkter är det bara att skriva ut, binda in och sälja för grova pengar. Vem blir först...?
Även om jag inte bestämt mig än så vet jag så pass mycket nu att jag kan ställa lite smartare frågor när det väl blir dags att handla.

HåkanF
 
Räcker det med Liv som dunplagg, eller behöver man något ÄNNU varmare i Sarek i mitten av april?

HåkanF

MItten av april är ju inte den kallaste tiden direkt, själv klarar jag mig med en extra tjocktröja eller en förstärkningsjacka av syntet som väl motsvarar en ganska tunn dunjacka.

Ang kläder att arbeta i så kör jag med Taigas Madison-ställ (softshell) när jag arbetar och drar på mig ett tunt vindställ om det är tjurväder. Madison kan verkligen rekommenderas!

Vad man tar på sig som vindställ är en smaksak - rena syntetställ går att få från 500 kr (FM snö) upp till 4-5000 (Norrönas sydpolen). Funktionsmässigt skiljer det lite mellan det billigaste och det dyraste...mest färgen faktiskt...å loggorna såklart ;).

Skrivet mest för att betona att man inte måste krångla till det, ett vindställ är ett vindställ...själv kompletterar jag vindstället (mitt är hemmasytt) med ett Packaway-ställ från ITAB, klockrent om det blir plaskigt och väger bara 500 gr... lämnar ofta vindbyxorna hemma och tar bara packawaybyxorna...

GT kan man ju ha men jag upplever det alltid som plastigt att åka omkring i och särskilt i april när det kan vara riktigt varmt på dagarna...åker hellre i ngt som ventilerar bättre...

Skalhandskar är FM i läder med skaft av smärting. Oöverträffade och de har inte delaminerat ännu ;). Hemstickade Lovikka när det är kallt, tunna fleecehanskar från H&M annars (29 spänn).

Eftersom jag inte har en riktig bra vinterhuva använder jag balaclava med ansiktsmask (Taiga) när det blåser hårt, jätteviktigt! Och goggles såklart.

//J
 
Två saker som inte är livsnödvändiga men otroligt komforthöjande på en vinterur är:

1. Dunjacka. Duntätt = vindtätt så man slipper ha skaljacka utanpå bara för att det blåser. Dunfylld huva är jätteskönt. Vikt under ett kilo rekommenderas, liten packvolym är bra.
2. Bivackskor. Varma, lätta "morgontofflor" att tassa runt i under de timmar man inte behöver ha skidor på fötterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
everest4ever kläder stadium? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.