Tåliga kläder för skogen

Hej på er.

Utmanar forumets samlade kunskapsbank för att se om ni kan hjälpa mig hitta rätt jacka och byxor för friluftsliv i skogsmiljö.

Krav:

Det måste vara rejäla grejer som tål att användas. Jag ska kunna "krypa genom lera, över stock och sten, och springa genom eld".

Det ska vara bekväma kläder med rörelsefrihet.

Det får inte vara fodrade plagg. Det måste finnas utrymme underställ och värmeplagg.

Ska fungera vår-sommar-höst.

Önskemål:

Jacka - avtagbar huva.

Förstärkta axlar och armbågar.

Gärna gjord för att bära ryggsäck.

Reglerbara ventilationsöppningar armhålor/sidor.


Byxor - förstärkta knän, benslut och rumpa.

Gärna fickor för knäskydd.

Gärna gjorda för att bäras med hängslen.

Rymliga benfickor.

Reglerbara ventilationsöppningar på sidorna.

Övrigt:

Stretch-material är något jag inte riktigt har koll på. Om det håller lika bra som andra material så är jag ok med det men jag är lite skeptisk till att så skulle vara fallet.
Det värsta jag vet är att köpa dyra saker som går sönder snabbt. Betalar mer än gärna för kläder som håller håller 20 år och som går att laga. Älskar känslan av utrustning och kläder som fått vara med och fortfarande presterar år efter år.

Finns det sådana kläder? 😅
 
Jag hade nog börjat på avdelningen byggkläder, alterntivt militärt överskott då slitstyrka verkar vara din prio ett. Du får nog inte ventilerande matrial utan tjock bomull och liknande.
Avtagbar huva och ventilation i armhålorna blir kanske svårare.

Eller titta på svenska garphyttan som också gör "rejäla" kläder för friluftsliv och hantverkare.

Ingen egen arfarenhet av garphyttan

/Patrik
 
Håller med tidigare inlägg. Fristad är ett fabrikat som är rätt för mig. HH brukar sitta sådär. Slitstyrka men även glödsprätt gör att du hamnar på bomullsblandningar. Man är olika i kroppen men hängselbyxor är inte fel i många sammanhang. Pungfickor är inte min grej. Jula tror jag har en hel del om man vill ha budget.
 
Jag kör ett par arbetsbyxor i bävernylon från claes ohlson med knäskydd och utanpåliggande fickor.
De är ganska varma så de funkar bara vinterhalvåret. De har hållit längre än alla friluftsbyxor jag haft.
Med knäskydd kostade de 300 kr.
Knäskydden är ett måste för mig på vintern när jag sätter upp tältet och skall krypa omkring och
packa upp sakerna jag skall ha för natten. De vill jag inte vara utan.
Mina förra arbetsbyxor var i bomull. De höll bara 1 år och kostade 1000 kr. Minns inte märket
men bomullsmodell köper jag inte igen.
Sedan är det som alltid med kläder vad man gillar som kvalité, passform, funktioner och krav man har på dem.
Arbetsbyxor finns det hur många som helst av. Det som funkar bra för mig kanske inte alls funkar för dig
så ut och prova skulle jag säga
 
Själv använder jag mina Lundhags Authentic som arbetsbyxor. Klart att de är lite tunnare än typ fristads men jag är inte så säker på att fristads skulle hålla mycket längre.
Fördelen med lundhags är att de torkar snabbare och känns lättare att bära. De har stretch på baken och knäna men det är nån oförstörbar stretch som jag som mest orsakat någon noppa i, efter många års hård användning. Ingen plats för knäskydd dock.

De har en liknande jacka i liknande material.

Ska du ha dem i 20 år kommer du behöva reparera dem längst ner ibland men det är ju enkelt gjort.
 
Jag kör ett par arbetsbyxor i bävernylon från claes ohlson med knäskydd och utanpåliggande fickor.
De är ganska varma så de funkar bara vinterhalvåret. De har hållit längre än alla friluftsbyxor jag haft.
Med knäskydd kostade de 300 kr.
Knäskydden är ett måste för mig på vintern när jag sätter upp tältet och skall krypa omkring och
packa upp sakerna jag skall ha för natten. De vill jag inte vara utan.
Mina förra arbetsbyxor var i bomull. De höll bara 1 år och kostade 1000 kr. Minns inte märket
men bomullsmodell köper jag inte igen.
Sedan är det som alltid med kläder vad man gillar som kvalité, passform, funktioner och krav man har på dem.
Arbetsbyxor finns det hur många som helst av. Det som funkar bra för mig kanske inte alls funkar för dig
så ut och prova skulle jag säga

Bävernylon och eld.???
 
Tierra har arbetskläder i det övre segmentet. Själv har jag temperaturregleringen i underkläderna och kör med tunna jobbarbyxor i 65/35, både snabbtorkande och glödsprätt reparabla. Knäskydd fötedrar jag lösa, men min kamrat brukar liggunderlaget vid knäarbeten, två prylar mindre. Arbetskläder är oftast både tåligare och billigare än friluftskläder. Surpulus brukade vara än billigare. Second hand finns även.
 
Hej på er.

Utmanar forumets samlade kunskapsbank för att se om ni kan hjälpa mig hitta rätt jacka och byxor för friluftsliv i skogsmiljö.

Krav:

Det måste vara rejäla grejer som tål att användas. Jag ska kunna "krypa genom lera, över stock och sten, och springa genom eld".

Det ska vara bekväma kläder med rörelsefrihet.

Det får inte vara fodrade plagg. Det måste finnas utrymme underställ och värmeplagg.

Ska fungera vår-sommar-höst.

Önskemål:

Jacka - avtagbar huva.

Förstärkta axlar och armbågar.

Gärna gjord för att bära ryggsäck.

Reglerbara ventilationsöppningar armhålor/sidor.


Byxor - förstärkta knän, benslut och rumpa.

Gärna fickor för knäskydd.

Gärna gjorda för att bäras med hängslen.

Rymliga benfickor.

Reglerbara ventilationsöppningar på sidorna.

Övrigt:

Stretch-material är något jag inte riktigt har koll på. Om det håller lika bra som andra material så är jag ok med det men jag är lite skeptisk till att så skulle vara fallet.
Det värsta jag vet är att köpa dyra saker som går sönder snabbt. Betalar mer än gärna för kläder som håller håller 20 år och som går att laga. Älskar känslan av utrustning och kläder som fått vara med och fortfarande presterar år efter år.

Finns det sådana kläder? 😅
Här har du tåliga kläder. Kanske de tåligaste.

 
Jag hade nog börjat på avdelningen byggkläder, alterntivt militärt överskott då slitstyrka verkar vara din prio ett. Du får nog inte ventilerande matrial utan tjock bomull och liknande.
Avtagbar huva och ventilation i armhålorna blir kanske svårare.

Eller titta på svenska garphyttan som också gör "rejäla" kläder för friluftsliv och hantverkare.

Ingen egen arfarenhet av garphyttan

/Patrik
Garphyttan har jag sneglat på.
Det är det här med stretch som gör att jag tvekar..
 
Själv använder jag mina Lundhags Authentic som arbetsbyxor. Klart att de är lite tunnare än typ fristads men jag är inte så säker på att fristads skulle hålla mycket längre.
Fördelen med lundhags är att de torkar snabbare och känns lättare att bära. De har stretch på baken och knäna men det är nån oförstörbar stretch som jag som mest orsakat någon noppa i, efter många års hård användning. Ingen plats för knäskydd dock.

De har en liknande jacka i liknande material.

Ska du ha dem i 20 år kommer du behöva reparera dem längst ner ibland men det är ju enkelt gjort.
Tack för bra input. Jag tog i från tårna för att måla upp en bild, men jag förstår att 20 år inte är.realistislt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Hagge91 Tåliga Zip-off byxor Kläder 2
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
thomalin Tåliga byxor? Kläder 25
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.