Kläder för vandring och friluftsliv.

Hejsan!

Spenderar mer och mer tid uppe i trakterna runt Kiruna i mitt liv och har börjat införskaffa vettiga kläder för livet där uppe. Det handlar om friluftsliv med picknick och brasor, fiske på kalixälven och utflykter till fjällen. Har även börjat gå i tankarna om att testa på vandring i fjällen, börja med små turer för att testa på.

Frågan är lite allmän om personers erfarenheter om kläder och vad man bör ha på sig vid dessa aktiviter. Äger i dagsläget ett par fjällräven vidda pro byxor, en fjällräven keb fleece. Har tittat på fjällrävens skogsö jacka, någon som har erfarenheter av den? Passar den till de uppradade aktiviteterna ovan? Någon som tipsar om något annat?

Någon som har tips på ett bra underställ? Som gärna får funka bra under täckbyxor och jacka under vinter och skoterkörning? Får gärna inte kosta en halv förmögenhet.

Och tillsist, kängor för fjällvandring. Drunknar i djungeln av kängor, någon som har tips? Tänker mig runt 1500-2000kr för dem, realistiskt?

Mycket frågor och funderingar, men tackar på förhand för eventuella svar.
 
De kläder du redan har funkar utmärkt. Komplettera med:

1. Underställ i syntet eller ull. Syntet är billigast, men tenderar att lukta mer. Vilket märke du väljer är oväsentligt. Jag använder själv bl a syntetunderställ från Craft, men som sagt, märket kvittar.

2. Vindjacka. Jag vet inget om den jacka du nämner, men välj gärna en så lätt modell som möjligt. Själv kör jag med löparjacka. Återigen spelar märket ingen roll, välj en modell du trivs med.

3. Skal-/regnjacka och dito byxor. Gärna så lätta som möjligt. Funkar utmärkt med något billigare från t ex Everest el. McKinley (Stadium resp. Intersport). Itabs Packaway-ställ är billigt och väldigt lätt och används av många här på Utsidan. Har inte testat det själv dock.

4. Vad gäller kängor föredrar jag skalkängor och använder Lundhags Scout (heter numera Forest).
Skalkängor är betydligt lättare att få torra men har nackdelen att de kan behöva mer tid för att gås in. Det är dock väldigt många som använder kängor med membran (t ex Meindl m fl) och är hur nöjda som helst, så välj den modell som du tror passar dina behov. Se till att du har möjlighet att
prova hur kängorna sitter; köp inte kängor på nätet om du inte har provat dem innan!
Du kan hitta både Lundhags och Meindl m fl inom eller nästan inom det prisspann du nämner.

Lycka till!
 
Fast den jacka han har funkar väl som vindjacka väl? Verkar lite overkill att ha med både en tunn allround-65/35-jacka OCH en löparjacka.
 
Kängor är bland de viktigaste plaggen och där uppe skulle jag definitivt rekommendera ett par kängor med gtx-membran. Hanwag, Meindl, Lowa eller Lundhags. De sistnämnda är dock dyrast.
Något som jag också tycker är viktigt med kängor är att de kan sulas om. På så vis kan du ha dina kängor i många år.

Allt du har direkt på huden borde bestå av ull då den i stort sett inte kommer att lukta och håller dig varm även om du skulle bli blöt. Det finns tyvärr skillnader bland tillverkare och de billigare varianterna kan ha dåliga sömmar eller passform vilket kan kännas obehagligt att ha på sig. Ullsockar framförallt är ett måste i kängan. Klimatet blir mycket bättre än med bomull och dina fötter kommer att mår bra av det.

När det gäller jackor så är väl en jacka med gtx-membran och möjlighet för ventilation att rekommendera då vädret skiftar rejält dör uppe. Den ska ha bra passform och inte hänga löst och blir ett vindfång. Bra är så klart att välja ett märke som tar hänsyn till miljön som Arcteryx, Klättermusen eller Fjällräven. De är dock dyra. Men det går även att hitta secondhand på blocket eller här.
 
De kläder du redan har funkar utmärkt. Komplettera med:

1. Underställ i syntet eller ull. Syntet är billigast, men tenderar att lukta mer. Vilket märke du väljer är oväsentligt. Jag använder själv bl a syntetunderställ från Craft, men som sagt, märket kvittar.

2. Vindjacka. Jag vet inget om den jacka du nämner, men välj gärna en så lätt modell som möjligt. Själv kör jag med löparjacka. Återigen spelar märket ingen roll, välj en modell du trivs med.

3. Skal-/regnjacka och dito byxor. Gärna så lätta som möjligt. Funkar utmärkt med något billigare från t ex Everest el. McKinley (Stadium resp. Intersport). Itabs Packaway-ställ är billigt och väldigt lätt och används av många här på Utsidan. Har inte testat det själv dock.

4. Vad gäller kängor föredrar jag skalkängor och använder Lundhags Scout (heter numera Forest).
Skalkängor är betydligt lättare att få torra men har nackdelen att de kan behöva mer tid för att gås in. Det är dock väldigt många som använder kängor med membran (t ex Meindl m fl) och är hur nöjda som helst, så välj den modell som du tror passar dina behov. Se till att du har möjlighet att
prova hur kängorna sitter; köp inte kängor på nätet om du inte har provat dem innan!
Du kan hitta både Lundhags och Meindl m fl inom eller nästan inom det prisspann du nämner.

Lycka till!

Utmärkta råd tycker jag. Märke är i de flesta fall ganska oväsentligt och man kan lätt börja med lite billigare varianter och köpa upp sig på dyra pryttlar vartefter man märker exakt vilka detaljer man uppskattar. Det är starkt personberoende vad man trivs bäst i.

1) Jag använder ull hela vägen, både kalsonger, strumpor och t-shirts. Syntet är smidigare för kortare och mer intensiva turer, men jag trivs bäst i ull ändå. Helt personligt dock, andra använder absolut bara syntet vad de än gör och älskar det. Märke är oviktigt, men tjocklek spelar roll. Generellt är min upplevelse att Woolpower gör väldigt bra saker, men de är bättre i lite kallare väder. Icebreaker gör väldigt bra tunna kalsonger (relay boxer) och Aclimas tunnaste t-shirts passar mig bäst på sommaren. Men det är verkligen detaljer och smaksak, kläm och känn i butik :)

2) Jag har inte heller med mig en vindjacka, utan min vanliga (mycket tunna) fleece är ganska vindtät. I slutändan handlar det mest om personliga val och vad man råkar ha tillgängligt.

3) Skalkläder är bara ta något lätt och tätt. Gärna med bra ventilation av något slag. Om du inte råkar vara besatt av prylar och ha lite pengar över. Då kan jag rekommendera jackor i "neoshell" som enligt mitt tycke är det i särklass bästa materialet för just regnjackor då det släpper igenom en del vind men håller tätt, blir inte alls lika svettigt som i allt annat jag provat. Westcomb heter ett märke som gör rätt bra prylar i det materialet.

4) Själv vandrar jag bara i lätta lågskor och tycker det är helt överlägset både stoppade och bekväma gtx kängor och klassiska skalkängor. Men igen, det är ett väldigt personligt val.
 
Ullsockar framförallt är ett måste i kängan.

Vill bara flika in att man inte "måste" nånting...

Själv blandar jag oftast med en tunn syntetstrumpa innanför en ullsocka i mina kängor. Har testat bade det ena och det andra och kommit fram till att detta, för det mesta, är den bästa lösningen för mig.
 
Senast ändrad:
Jag föredrar en innestrumpa/socka i blandmaterial ull+syntet. En ren ullinnerstrumpa glider inte mot ytterstrumpan utan mot hälen. Det är inte så skönt. Jag använder alltså vanliga "kostymstrumpor", oftast topeco, fast utan bomull alltså.

En annan aspekt på vilket märke man använder när det gäller ull är ju mer etisk och hur djuren behandlas.
 
Och ull har en mycket dålig slitstyrka om man jämför med syntet. Så en syntethalt på upp till 20% är inte dumt, det förlänger livet på underställ och sockar rejält, samtidigt som man bibehåller ullens egenskaper hyffsat.

Jag använder vanliga löpdojjor, tåskor eller lundhags beroende på terräng och väder. Löpdojjorna är vanligast att jag tar nu på sommaren.
 
Jag har nyligen inköpt Bergans Microlight-jacka. Jag har använt den på en 1 v. lång tur i Norrbotten. Den är vindtät och lätt.
 
Tackar för alla svar! Hjälper nu när jag ska skramla ihop lite kläder för ett roligare liv. Som det ser ut nu så blir det en skogsö jacka från fjällräven, sedan skall jag ta mig till naturkompaniet och snacka lite kängor med dem. Har ett underställ i dagsläget, lite litet dock men klarar mig ett tag till. Likså regnkläder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
Zwine Kläder för vandring i Malaysias djungel? Kläder 6
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.