Tåliga byxor?

Jag är ute efter ett par nya slitstarka byxor... jag söker tålighet, kvalité, funktion och passform.

De flesta byxor jag provat kräver stl L för att längden ska bli rätt, men då blir dom för pösiga.
Användningsområdet skall främst vara skog och låglandsvandring. Till foto, fiske och skogsturer som ofta går i obanad terräng. De skall alltså tåla ganska så omild behandling.

Några tankar kring byxan:
- Smal tight passform (det svåraste kruxet)
- Gärna med stretchdetaljer
- Förstärkning över knä och bak
- Ventilationsmöjligheter
- Benfickor
- Resår i midjan
- Kunna dra åt dem runt kängorna
- Inga bakfickor
- Tåliga dragkedjor, då det oftaast är den del som går sönder först.
- Slitstyrka går före vikt...

Jag har hittat en byxa som stämmer in hyfsat på mina önksemål och som jag dessutom provat... och det är Norröna Dovre HD pant.
Men dom är så galet dyra... Har sneglat lite på KM oxå, men butikerna har ju aldrig några storlekar hemma när jag är på g och ska prova :-/

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=94423

Så till min fråga... Finns det något annat bra alternativ, eller är det bara att gilla läget?

Thomas
 
Jag själv är också inte på ditt spår och letar brallor.
Jag har testat Lundhags traverse pant och haglöfs mountain rugged pant. Lundhagsen är betydligt luftigare och skönare men haglöfs känns mycket mer robusta dock på bekostnad av smidigheten.

Nån som har erfarenhet om stiltåligheten på lundhagsen?
 
Jag har kikat på och provat Lundhagsen också, tycker de var snäppet lösa i låren i L, samt att jag inte tror på deras "bootlock" funktion vid benslutet... får för mig att det är en detalj som inte är fullt ut funkis...

Någon kommentar till det från någon med erfarenhet av den detaljen,?
 
Blir byxor för nära i passformen luftar de sämre samt rörelseförmågan minskas. Båda sakerna motverkar god funktion som vandringsbyxa. IMHO
 
Blir byxor för nära i passformen luftar de sämre samt rörelseförmågan minskas. Båda sakerna motverkar god funktion som vandringsbyxa. IMHO

Säkert sant... men jag upplever att många storlekar på mig blir väl luftiga när jag får rätt längd.
När de blir för luftiga så blir det oftast för mycket tyg i t ex grenen, vilket minskar rörelseförmågan.

Det är där stretchpanelerna kommer in, Norröna byxan kunde jag ha i stl M, precis lagom i midjan (kanske lite för precis) och rätt längd, inget fladder i låren eller grenen... sidodragkedjor för ventilation och utökad lårvidd... och mjuka som ett par mjukisbyxor ;-)

Nackdelen ? 1800:-

... kanske en byxa åt klätterhållet, skulle kunna vara något?
 
Säkert sant... men jag upplever att många storlekar på mig blir väl luftiga när jag får rätt längd.
När de blir för luftiga så blir det oftast för mycket tyg i t ex grenen, vilket minskar rörelseförmågan.

Det är där stretchpanelerna kommer in, Norröna byxan kunde jag ha i stl M, precis lagom i midjan (kanske lite för precis) och rätt längd, inget fladder i låren eller grenen... sidodragkedjor för ventilation och utökad lårvidd... och mjuka som ett par mjukisbyxor ;-)

Nackdelen ? 1800:-

... kanske en byxa åt klätterhållet, skulle kunna vara något?

Jo men vad är alternativet? en byxa för 1300kr? Det låter ju som att du har hittat de perfekta brallorna, synd är bara att norröna gillar att ta betalt.
 
Jag har kikat på och provat Lundhagsen också, tycker de var snäppet lösa i låren i L, samt att jag inte tror på deras "bootlock" funktion vid benslutet... får för mig att det är en detalj som inte är fullt ut funkis...

Någon kommentar till det från någon med erfarenhet av den detaljen,?

Det braiga med lundhagsen är att de finns i C100 storlekar, dvs långa ben. Jag brukar ha samma problem som dig, benen för korta och det gör att när man väl sitter på knä, tar stora kliv eller motsvarande så tar brallan emot nånstans. Men C150 passar mig grymt.
 
klättermusen

klättermusen "Gere"
stämmer in på de flesta av dina krav.
Kolla in dom. Jag är supernöjd med mina, jag vandrar, klättrar och bestiger berg i dom.

MVH
zzeezz
 
Hållbarheten på lundhags traverse lever inte upp till priset. För det priset bör man kunna kräva mer. Sköna brallor dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Hagge91 Tåliga Zip-off byxor Kläder 2
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.