Kläder av siden

Jag är intresserad av andras erfarenheter av siden som material närmast kroppen vid fysiska aktiviteter. Det som i princip alltid nämns i detta sammanhang är någon form av syntetiskt tyg eller ull/merinoull. Vad jag förstått har siden liknande egenskaper samtidigt som det är väldigt lätt. Är det någon som testat? Skriv gärna och berätta.
 
Skönt och/men lite svalt

Hejsan,

Köpte en långärmad och två kortärmade tröjor/underställ från Siden Selma tidigare i år som jag nu har använt på ett par turer.

Kan bara ge plaggen högsta betyg. Siden är ju helt underbart mot huden och har precis som ylle den mycket sympatiska egenskapen att det värmer även när det är fuktigt. Dessutom så kan man använda sidenplagg ganska många dagar innan de börjar lukta.

Det största skillnaden mot ylleunderställ är att siden känns svalare mot huden, vilket givetvis är både en fördel och en nackdel beroende på yttertemperatur och hur varm man är.

De enda små nackdelarna som jag funnit är:

1: Siden ska enbart tvättas med en speciell tvål då vanligt tvättmedel bryter ner protein och siden är just en protein-fiber. Så man får lägga sina små sidenplagg åt sidan tills man hunnit samla ihop tillräckligt med tvätt. Ingen stor nackdel, men det är enklare med vanliga (moderna)ylleunderställ som man kan slänga med i vilken vanlig tvätt som helst.

2: Jag upplever det som om sidenunderställ har lite svårare att behålla formen. Jag brukar ofta vandra med långärmade tröjor och sen kavla upp ärmarna då jag blir varm. Har funkat i alla år för mina olika ylleunderställ, men två olika sidentröjor som jag gjort detta med har bägge blivit lite slappa i ärmslutet så att säga.

Så jag kommer garanterat köpa lite mer sidenkläder, inte minst för att ha hemma och träna i. Är för detta ändamål skönare än ylle som jag för det mesta upplever som för varmt och mycket mindre lukt än syntetkläder :)

/ Stefan
 
Har brukat sidenundisar sedan 70-talet. De tål inte maskintvätt med starka tvättmedel!
På kroppen ger de som tidigare beskrivet i sval känsla och ett nära extra luftlager, siden värmer även när det blir fuktigt, samt det torkar på dig utan att kyla ner dig. Jag har vid pågående utomhus aktivitet bruka samma långa sidenunderställ under veckan. Vänd på det och torka av utsidan med fuktig trasa så försvinner det mesta av gårdagens salter. Innan du klär på dig mellan och överlager. Sover gör man i ett annat sidenställ. Blir det riktigt kallt, vi hade under -35° i Alaska och två sidenställ under ytterlagret höll mig varm och go, givetvis kompletterade med knävärmare, armbågsdito, den glesstickade ylletröjan och dunvästen.
Så fort det blev stando gällde vindtätt överdrag och vindjacka med foder samt tjockmössan.

Tvättning i tvättpåse, skontvätt, tvålfingor, ingen centrifug, sträck ut dem vid torkning. Rekommenderas!
go tur
 
Håller med om allt som redan skrivits! Siden är svalare än ull med samma vikt, så man får ha användningsområdet klart för sig. Som underställ vill jag hellre ha tunna ullplagg, men till underbyxor är siden helt enkelt bäst - svalt och snällt mot huden även när man svettas.
Tycker man att ull är stickigt är ett tunt sidenställ underst lösningen.
Jag tvättar också sidenplagg med vanliga tvålflingor, ha rätt många "stadsplagg" i siden samt sidenlakan till sovsäck så det är inget sorteringsproblem. Ulltvätt ihop med ullplagg går också bra.
 
Slitstyrkan

var dålig på de siden boxerkallingar jag köpte för flera decennier sedan. Har därför avstått sidenkläder. Hela familjen använder reselakanpåsar i siden och de har funkat.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
everest4ever kläder stadium? Kläder 3
Delpero Märkesval kläder och skor? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.