Kläder vid lägerelden

Hej

Sitter och letar byxor för de dagar jag och dottern ger oss ut i naturen.
Har snöat in på vandringsbyxor men tror egentligen inte att det är ett par vandringsbyxor jag ska ha. Största delen av tiden spenderas vid lägerelden och lek med dottern där omkring.

Så jag behöver ett par slitstarka byxor som inte blir förstörda om det råkar komma lite glöd på. Ett krav är att man ska klara av att sitta på både knä och rumpa utan att bli blöt om det är blött ute.

För nu när det är lite kallare ute så har jag kollat på ITAB Three Seasons. Känns som ett bra pris men inte så snygga.. men det bryr jag mig inte jättemycket om.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17965&plats_id=1589

För när det blir lite varmare så har jag kollat på ITAB Fjeld.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16913&plats_id=1461&aktbild=2

Anledningen till att det nu lutar åt ITAB är priset men det är inte avgörande. Men jag vill hålla mig under 2000kr/paret.

Tips?

Med vänlig hälsning
Johan
 
När jag är ute med mina barn, har jag inte vandringsbyxor särskilt ofta. Jag förstår väl dina kriterier dessutom. Jag använder M90p som är gjorda för att sitta med. De är rätt bylsiga, och har fickor i bensluten. De är fodrade och tål lite vatten. Sen har de hängslen också vilket totalt sett ger ett par otroligt sköna byxor. Glödsprätt är heller inte ett speciellt stort problem. Jag har ett par gröna kopior som kostade 750 kr. När det är blött ute har jag med mig M90 regnbyxor som är "holkar" de är alltså öppna i grenen, vilket gör att man kan sitta på knä eller på något blött utan problem. Denna kombination gör dessutom inte anspråk på rörligheten.

Det här är en billig lösning, som kanske inte är den snyggaste, men kombon är komfortmässigt och praktiskt en riktigt bra modell när man bara ska vara runt en brasa med barn, eller sitta och titta in i en brasa sent på kvällen.


Om inte det här tilltalar skulle jag rekommendera dig någon av Fjällrävens fodrade modeller. Lite åt det dyrare hållet, men vi lever ju inte i ett land där det är varmt speciellt ofta.
 
Ett par rejäla arbetsbyxor låter som skulle vara din melodi, prisvärda och stryktåliga, många fickor för friluftsprylarna och det flesta har även knäfickor för knäskydd, praktiskt om man sitter på knäna framför elden och pillar lite. Många underskattar arbetsbyxor, men dom är mycket praktiska! Du hittar dessa här: http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/klader/?f.category.code=D-020600 Givetvis finns det på andra ställen oxå...

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Ett par rejäla arbetsbyxor låter som skulle vara din melodi, prisvärda och stryktåliga, många fickor för friluftsprylarna. Många underskattar arbetsbyxor, men dom är mycket praktiska! Du hittar dessa här: http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/klader/?f.category.code=D-020600 Givetvis finns det på andra ställen oxå...

Mvh troswe

Instämmer. Du kan dessutom ha knäskydd i snickarbyxor, och då kan du lätt stå på knä utan att bli blöt.

Men vill du tvunget ha funktionskläder kanske Fjällrävens Vidda Pro Winter vara något som passar dig väl:

http://www.fjallraven.se/vidda-pro-winter
 
Arbetsbyxor är undervärderade i friluftslivet, sommartid vill du ha det luftigt nertill, vintertid kan du sluta till i kängskaften eller med damasker.
Rimligt inslag av syntet i kortar torktider och fortfarande fungerar de väl nära elden sålänge som du inte insisterar på att elda gran.
 
Tipsar

Om en konkurrent till ITAB, nämligen: http://www.engelsons.se/ dom har oxå prisvärda byxor om man inte vill lägga ut tusentals med pengar vill säga, köpt härifrån själv, suverän kundservice! (Dom har även butik i Falkenberg)

Mvh troswe
 
Du nämner att du är intresserad av ITABs Fjeld och jag kan dela med mig av min ytterst begränsade erfarenhet av denna.

Köpte ett par i våras och var mycket imponerad över byxan. Kändes gedigen och funktionell, dessutom ganska snygg (i mitt och min frus tycke). Tyvärr var storleken tokig och de åkte omedelbums tillbaka, så jag kan inte kommentera på hur de faktiskt fungerar där ute.
 
Skrev om detta angående arbetsbyxor/kläder för några år sedan. De verkar ju suveräna att använda. Skydd vid knän som skrivs ovan, som då bara används vid läger. Du har garantier på sömmar (vissa fabrikat). Testade för allsköns problem/standarder. OCH billigare är de kända friluftsmärkena.

Jag har inte provat det! Men mina M90 behöver snart bytas. Då skulle jag definitivt kolla upp arbetsbyxor. Någorlunda friluftsanpassade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matti. Kläder vid löpning vintertid. Kläder 12
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
everest4ever kläder stadium? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.