Kläder för inkaleden?

Hej!
Vi ska vandra på inkaleden till Macchu picchu i slutet av mars och jag skulle behöva lite tips på hur man ska klä sig. Enligt uppgifter kan det gå ner till -3 på natten och vara mellan 20-25 grader på dagen och det känns ju därför självklart med lager-på-lager. Så här har jag tänkt:
Vandringsbyxor på dagen med t-shirt i funktionsmaterial eller merinoull. Tunn vindjacka om det blåser samt tunn regnjacka med byxor om det regnar + fleecetröja att ta på framåt kvällen och när man står stilla.
Frågan är då om man behöver något ytterligare för kylan. Dunväst eller dunjacka? Behöver man ha ull-underställ (merinoull) för kvällar och att sova i?
Behövs vantar och mössa?
Är det värt att ta med shorts?

Tar gärna emot tips om hur ni var klädda och vad ni tyckte var bra och dåligt!
/Lina
 
Nu har jag ingen erfarenhet av Inkaleden men de förhållanden som du beskriver låter ganska likt vanlig svensk fjällvandring.

Utifrån det så tycker jag att ditt klädupplägg låter bra och jag skulle ha med ett varmt förstärkningsplagg som en dun- eller syntetfodrad jacka, definitivt mössa och vantar samt ett torrt underställ att byta till på kvällen.

Shorts eller inte är väl mycket en smak- och prioriteringsfråga, du klarar dig säkert utan men det är kanske inte fel att ta med om du har ett par lätta som tar liten plats.
 
Hej!
Vi ska vandra på inkaleden till Macchu picchu i slutet av mars och jag skulle behöva lite tips på hur man ska klä sig. Enligt uppgifter kan det gå ner till -3 på natten och vara mellan 20-25 grader på dagen och det känns ju därför självklart med lager-på-lager. Så här har jag tänkt:
Vandringsbyxor på dagen med t-shirt i funktionsmaterial eller merinoull. Tunn vindjacka om det blåser samt tunn regnjacka med byxor om det regnar + fleecetröja att ta på framåt kvällen och när man står stilla.
Frågan är då om man behöver något ytterligare för kylan. Dunväst eller dunjacka? Behöver man ha ull-underställ (merinoull) för kvällar och att sova i?
Behövs vantar och mössa?
Är det värt att ta med shorts?

Tar gärna emot tips om hur ni var klädda och vad ni tyckte var bra och dåligt!
/Lina

Inte korsposta enligt reglerna - fråga i ett forum räcker! tycker frågan passar bättre endast i trekking!

http://www.utsidan.se/cldoc/rules.htm

/Patrik
 
Om du behöver ett underställ att sova i beror på var ni ska sova... Inomhus eller i tält? Om tält skulle jag definitivt ta understället.

Mössa, vantar och förstärkningsplagg skulle jag också ta, shorts fråga om tycke och smak.
 
Hej kul att du skall gå inkaleden.
Jag gick i början av aprill 2012.
Då gick jag med shorts o t-skirt .
Men regnkläder och fleecejjacka att ta på vid regn och vila.
På kvällen är det skönt med långbyxor .
Sov i ett underställ av bambu men det går nog bra med vad du har.
Ha även mössa o hanskar med då det är kyligt på morgonen och kan vara lite svalt dagen man går över högsta passet.

Jag gick med G-adventure ,och kan rekomendera dem om du inte redan bokat.
 
Inkaleden är ju tältningsled. Det är inte som svenska fjällen då värmen där är fuktig och man blir ruskigt svettig snabbt och konstant...tills det kyler. Glöm inte vantar och mössa. När du har vandrat i 25 grader med 90% luftfuktighet känns t o m 10 plusgrader som 50 minus. Kylan är också fuktig så den känns ju ända in i benmärgen. Tänk västkusten i december.
Jag har inte gått inkaleden, men varit på Machu Picchu och det är ju växelvarmt (varmt i sol och kallt i skugga), speciellt om det blåser lite. Var där en oktober mån och en tidig mars.
Tänk att Cusco ligger på 3600 m ö h (eller 3100) och Machu P på 2700. Tror du kommer upp på 4500 m på inkaleden, kanske högre.
Så ja, lager på lager. Jag tycker en woolnet under en tunn kortärmad polyester är otroligt skönt att vandra i för då hinner jag inte bli kall innan jag får på mig förstärkningsplagg vid rast. Glöm inte vindjacka/regnjacka, helst fodrad i mesh (ända ut i ärmarna) för vandrar du i ösregn blir du iaf inte blöt inifrån med meshfoder.
Det är långa dagsetapper så jag tror inte ni kommer att sitta vid lägerelden och sjunga Kumbaya till akustisk gitarr om kvällarna, utan det blir till kojs med en gång efter krubbet. Det blir ju väldigt väldigt mörkt väldigt snabbt på kvällen.
Glöm inte att njuta av stjärnhimlen, den är helt fenomenal!!!!!!
Det kommer att bli kanon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
everest4ever kläder stadium? Kläder 3
Delpero Märkesval kläder och skor? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.