Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder

Hej
Har på senaste tiden försökt bli mer medveten om vad jag köper för kläder. Var de är tillverkade mm.

Undrar om någon här har tips på vart jag kan hitta tränings- och fritidskläder som är miljövänliga, klimatsmarta och med "etiskt tänk"?

Vänliga hälsningar
ARCTICA
 
De flesta märken idag försöker nog marknadsföra sig som "all of the above".

Lite extra satsning kommer från tex Klättermusen och Houdini.

Personligen tycker jag även om Woolpower och tex gränsfors trots att jag inte vet något om deras mijlöpolicy.

De som verkar satsa hårdast på alla aspekter är plusminusnoll (plusminusnoll.se)
 
Ur ena extremen går ju bomull bort då dess avtryck är vattenförstöring i klass som gruvindustrin.
Plast, nylon etc är ju rester av oljeindustrin.
Lin är både lokalt och svalt, men syns sällan i fritidsplagg.
Ull är givet i underkläder och förstärkningsplagg. Fungerar mindre väl som ytterplagg vid bärning och träning.

Återbruk ter sig mer och mer lockande-
Andra som har än bättre förslag?

go tur
 
Genom att köra linne på 60 grader, sy med kärnspunnen tråd följt av impregnering kan man få dugliga skalplag. De första oljerockarna gjordes så. Däremot är rötningssteget i tillverkningen inte så ekologiskt.

Tycker ull faktiskt är helt ok vid last också. En flanellskjorta andas bra.
 
Bambu

Jag har strumpor, kalsonger och t-shirts av bambu. Väldigt sköna och funktionella.

Har dålig koll på tillverkningsprocessen, men rent teoretiskt borde bambu kunna vara ett mycket miljövänligt alternativ. Eller?
 
Nej! Bambu är inte på nåt sätt en miljövänlig fiber! Det är i princip en rayonfiber! Det är en lång och smutsig kemisk process innan det blir en fiber som är användbar för textilier. Om man nu tycker att bambu är miljövänligt så tycker man alltså rimligtvis att rayon, viskos och acetat också är miljövänliga?

Och påståendet att bambu skulle vara antibaktiriellt (som vissa försäljare hävdar, ingen har alltså sagt det i denna tråden, än) har aldrig kunnat bevisats kliniskt.
 
Nej! Bambu är inte på nåt sätt en miljövänlig fiber! Det är i princip en rayonfiber! Det är en lång och smutsig kemisk process innan det blir en fiber som är användbar för textilier. Om man nu tycker att bambu är miljövänligt så tycker man alltså rimligtvis att rayon, viskos och acetat också är miljövänliga?

Och påståendet att bambu skulle vara antibaktiriellt (som vissa försäljare hävdar, ingen har alltså sagt det i denna tråden, än) har aldrig kunnat bevisats kliniskt.

Jaha, där ser man. Finns det inga miljövänligare metoder för att göra textil av bambu då? Får väl hoppas att någon kommer på ett sätt annars :)
 
Det finns några tillverkare som gör sina polyester eller nylonplagg av helt återvunnet material. PET-flaskor. Marmot har en sovsäckslinje som tillverkas av återvunnen plast. Har för mig att det finns plagg av både TNF och Marmot, Patagonia oxå.
Har för mig att Vaude ligger ganska långt fram i utvecklingen. De använder också sympatex istället för gore-tex. Sympatex är ett helt annat material och har inga perfluorerade ämnen (har jag för mig). De tillverkas iaf inte av teflon och tror inte de är behandlade med DWR heller, som är den största boven i gore-texplaggen.
 
Fick ett erbjudande i brevlådan igår om att prenumerera på National Geographic. Som premie kan man välja mellan ett knivset med teflon, en nano-skaljacka och en DVD-samling. Knivarna med teflon går bort, så det som kan vara intressant är väl jackan, men är skeptisk till skalplagg med andasfunktion sedan jag har hört om perflourerande ämnen.

Ni som kan det här bättre än jag - vad säger ni om den här jackan som har yttertyg av vävd polyester, TPU-membran och är behandlad med Nano-tex, som sägs vara "en unik, revolutionerande nanoteknologi". Är det något man bör undvika, eller är den okey miljömässigt?

(Att den har en "tunn perforerad microfleece" som insida gör att den nog ändå går bort.)
 
Nu vet jag inte vad nano-tex är (har ej googlat) men om det är som de flesta "tex" material så behandlas de med DWR. T ex i gore-tex så är det inte teflonen som är det stora problemet utan DWR (durable water repellent) som har perfluorerade ämnen (teflon-liknande) som rinner av och ut i naturen, även på dig o andra människor som använder det.
1) ta reda på om jackan är behandlad med DWR, är den det så välj ett av de andra alternativen.
2) nanoteknologi skapar även nanodamm, som fleece fast mindre. Eftersom det är rätt nytt så vet man inte riktigt hur farligt det är än.
Det enda alternativet verkar vara dvd-samlingen.

Sympatex använder inga perfluorerade ämnen. De använder PFCfri dwr, skalmaterialet är av 100% återvunnet material och själva membranet är 100% återvinningsbart.
(jag låter som en försäljare av sympatex, men faktum är att har själv inget i sympatex än, men har hittat det som miljövänligt alternativ till miljöförstöraren gore-tex och andra tex-material)
 
Ehh, gore-tex är teflon... Eller nästan. Själva membranet är ptfe, som teflon är ett varumärke för. Själva membranet är alltså perflourerat.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.