Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder

Har alltid köpt det billigaste skräpet för mina friluftsaktiviteter medan jag lagt ner betydligt mer för mina helgkläder.
Nu är jag på jakt efter snygga friluftskläder som även kan passera som vardagskläder för festande i varmare länder.
Kommer att göra en längre resa i en rad olika länder och kombinera vandring med cityliv inkl. festande etc.
Vill inte kånka på för mycket onödigt och det bästa vore att antingen kombinera friluftskläder med citykläderna eller i alla fall ha så få men lätta citykläder som möjligt.
Vill helst inte se ut som en backpacker när jag är i städerna.
Budgeten är hyfsat hög.
Nedan följer en lista på vilka kläder jag söker:

Jacka. En riktigt snygg vind-/regnjacka eller en separat jacka. Gillar denna skarpt men den har inga fickor. http://www.mountainhardwear.com/mens-ghost-whisperer-hooded-jacket-OM5271.html?colorID=320

Byxor. Ett par snygga vindbyxor som inte känns för varma.

Eventuellt några lätta och snygga shorts som komplement. Gillar dessa http://us.icebreaker.com/en/mens/ro...1=productType&start=4&cgid=mens&prefv1=Shorts

Tunn tröja. Gärna med krage. Såg att Icebreaker har några hyfsat ok merinoullplagg. http://us.icebreaker.com/en/mens-ts...lo/100899G67L.html?start=54&cgid=mens-tshirts. Helst inga bomulls- eller polyestermaterial.

Förstärkningströja. Denna är svår. Snygga tröjor är ofta rena ulltröjor och väger mycket och är bulkiga. Lätta tröjor ser väldigt backpackiga ut.

Alternativt en snygga lät dunjacka.

Skor. Har hittat ett par vandringskängor som kan passera som stadsskor. http://www.hanwag.com/grunten Lite pjäxiga men helt ok. Annars kan ett par lätta gympaskor som är enhetligt färgade kanske passera en face control. Många ställen accepterar inte sneakers. Vill inte ha några Goretex-skor.

Några tips? Bor i Estland så jag kommer att beställa allt från nätet.
 
Golfkläder

Kolla in golfkläder, det brukar finnas funktionskläder som ser hyfsade ut.
Exempel på byxor från Peakperformance: chinos syntet, samma chinos i bomull/syntet blandning, liknande varianter finns även som shorts.

Motsvarande kläder finns hos flera tillverkare som har ett golfsortiment, Adidas, Puma, JL och rena golfmärken.
 
Hmm, nog lite lättare för tjejer. En vackert draperad sidensjal (som i mer fältmässiga omständigheter kan tjäna som både sarong, lakan och badhandduk), och man är hur elegant som helst :).
Mycket beror ju på vad du själv vill ha för stil på det hela; jag har en (manlig) kompis, som gillar Craghoppers för just sådana ändamål (själv tycker jag de är lite väl "trist-korrekta" med... just det, golfgubbevarning ;))
Själv tacklar jag just i skrivande stund en mycket likartad situation (fältarbete i "svår" terräng, i både stark värme/sol och ibland rejäl kyla, minimalistisk packning, samt mitt i alltihop "officiella" tillställningar & fester, där man måste se "representativ" ut). Har nog lyckats lösa det helt OK med en gräddvit, snyggt men ledigt skuren, tunn råsidenskjorta/utanpåblus, som hängtorkar på nolltid och får plats i min knutna näve (av barnstorlek), samt naturfärgade, likaså ledigt skurna, slitstarka linne-chinos (utan en massa "outdoor"-mojs typ knälappar, konstiga fickor & alldeles för många sömmar), som nästan ingen smuts syns på. Samt en sidensjal... ;). Att man innanför denna stass vid behov kan ekipera sig med både merinoullunderställ och ullfrottetröja, vet ju inte utkastarna på fina krogen. Skor är som sagt svårare, jag har faktiskt med ett par minimalistiska svarta "chinaskor" (tygöverdel & supertunn sula) som funkar fint som festskor, väger inget och packas helt platta. Svårare för killar - kanske ngn sorts neutrala tunnsulade espadrillos, som får dubbelarbeta som lägerskor?
 
Senast ändrad:
Det där är vinter- och höstskjortor. Inget för ett varmt klimat.

Hi,

My name is Darius, I work for Wool&Prince. Thank you for your interest in our brand.

Our shirts are not just for cold-weather wear. The shirts are perfect year-round and made from a fine merino wool that keeps you warm when it is cold and cool when it is warm.

Please let me know if you have any more questions about our brand or products.



Mitt namn är Darius, jag arbetar för Ull och Prince. Tack för ditt intresse för vårt varumärke.

Våra skjortor är inte bara för kallt väder slitage. Skjortorna är perfekt året runt och är tillverkade av en fin merinoull som håller dig varm när det är kallt och sval när det är varmt.

Hör av dig om du har några fler frågor om vårt varumärke och produkter.
 
Hi,

My name is Darius, I work for Wool&Prince. Thank you for your interest in our brand.

Our shirts are not just for cold-weather wear. The shirts are perfect year-round and made from a fine merino wool that keeps you warm when it is cold and cool when it is warm.

Please let me know if you have any more questions about our brand or products.



Mitt namn är Darius, jag arbetar för Ull och Prince. Tack för ditt intresse för vårt varumärke.

Våra skjortor är inte bara för kallt väder slitage. Skjortorna är perfekt året runt och är tillverkade av en fin merinoull som håller dig varm när det är kallt och sval när det är varmt.

Hör av dig om du har några fler frågor om vårt varumärke och produkter.

That was unexpected. Since you don't state the weights of the fabric on your site, I did perhaps jump the gun on the conclusion that this were AW-shirts. Mostly because I just briefly looked on the site from my Iphone and the plaids and checks were typical for AW-collections.

But on the other hand, comparing wool, cotton, linen and other natural fibers, you surely must agree that there are others that are better suited for travels in warm climates than the warm dry hand of wool. Being a protein fibre it lacks some of the moisture absorbation and thermal conductivity properties where cotton and linen for instance excel.

And your shirts would also be somewhat of a problem for the thread starter as they all seem to require dry cleaning, which could be a problem in less developed areas of the world. Specially if you are on the go.
 
Thin wool works excellent in warm/hot weather. Whether or not it is THE optimal fibre can be debated. An advantage is the antismell properties where I think it beats the competition.

@Wool and Prince: Can the shirts be handwashed with a very mild detergent or just rinsed in water and air dried if needed?
 
Houdini kan jag hålla med om.
Outdoor Research Helium2 jackan har jag också och den är perfekt som helt stormsäker regnjacka och vindskydd. Snygg och med bra huva och en tät ficka för mobilen. 190g. Enda nackdel är att den är något dyr.
 
Thin wool works excellent in warm/hot weather. Whether or not it is THE optimal fibre can be debated. An advantage is the antismell properties where I think it beats the competition.

@Wool and Prince: Can the shirts be handwashed with a very mild detergent or just rinsed in water and air dried if needed?

En nackdel med att köpa från USA är de tullar som EU lägger på textilvaror. Säljs dessa produkter nånstans inom EU?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.