Hjälp med kläder och material i vinterjacka

Hej!

Jag kan i princip inget alls om kläder, men behöver en bra vinterjacka. Tänkte ha den både privat och vid cykling, och ev arbete ibland. (reparerar maskiner utomhus osv).

Därav vill jag att den både ska se bra ut och vara snygg och praktiskt. Bra vattentålighet är ju ett plus. Kollat på tex en sådan här: http://www.parajumperse.com/parajumpers-big-bendm-jacket-black-herr-p-87.html

dock står det att det är 49% bomull, är den att glömma då iom att man troligtvis kommer vara ute i regn och blåst me den ibland??

Här har vi en annan: http://shop.vfo.se/sv/artiklar/pole-down-parka.html
Den verkar bra tycker jag, förutom att man inte kan ta bort huvan!

Har ni något tips på vad jag ska kika på??

Cykling kan ju bli en svettdrivande verksamhet och ett stillsamt cyklande för andra, om ditt cyklande vet jag inget. Men mitt cyklande vintertid i mitt normaltempo kräver inte mer än långa undisar plus tunna halvsyntetiskt undisar och tunt cyklistvindställ.

I det skulle jag inte vilja stå och skruva på maskiner för då vill jag byta ut det tunna cyklistvindstället mot yllebyxor och en yllejacka samt bygga på under med en tunn ylletröja. Skulle det vara fuktigt ute regnställ över.

Midjekorta jackor som felaktigt kallas parka förutsätter alpbyxor med jättehög midja som ses sällan här. Böj dig framåt i midjan så förstår du nog vad jag menar, det glipar snabbt och kallt.

Fodrade jackor kan nog isolera in kroppsvärmen när det blir kallt men blir fodret vått tar det tid att torka. Därför gillas tunnfodrade plagg och lager på lager. Man måste reglera vilka och hur många lager själv beroende på kommande aktivitet.

Att frysa i början är rätt. Steg två är att klä sig så rätt så att man helst inte svettas alls utom när man cyklar/jobbar hårt.
go tur

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har goda erfarenheter av Taigas kläder. De har jackor som kan utrustas med ett foder som man snabbt & enkelt "monterar/demonterar". Huva finns naturligtvis, på min så är den lätt avtagbar, man kan rulla in den i kragen, så blir den lite "styvare", vilket uppskattas, i alla fall av mig, vid en del väderlekstyper.
www.taiga.se
"Sök ock I skolen finna".

Som många andra önskar du 'the holy grail' i kläder, men den finns inte.
Jag har Taiga i arbetskläder, och deras huvor är oftast stora nog för arbetshjälm i, vilket är för stort när man bara har mössa, dessutom blir krager 'alldeles' för stel med huvan irullad. Dessutom saknar de (oftast?) ärmhåleventilation vilket gör att de inte funkar så bra när man rör sig eller det är 'för' varmt.

Du får nog finna dig i att behöva 2 jackor. Om du kan ska du unvika laminat (Gore-tex e.d.) då de ventilerar för dåligt. Se massa andra trådar om kläder här i 'kläder'.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips