kläder på vintervandring?

Hej! Vad har ni för kläder på er om ni är ute och vandrar på vintern (snö och en temp på ca -2 till - 15 grader). Jag var ute på en utflykt idag och hade min varma vinterjacka på mig. Jag blev alldeles för varm och när vi stannade så blev jag kall, antagligen eftersom jag hade svettats så mycket så det kylde... Vad har ni på er när ni går för att inte bli för varma men inte heller frysa? Man vill ju inte bli förkyld men svettas man och sedan fryser är det ju inte bra. Idag var det ca -3 grader men jag har haft samma problem i - 10 till -15 grader när jag har promenerat. Tacksam för tips!
Sandra
 
Jag klär mig så jag inte svettas under aktivitet, och sedan har jag med extra tröja och/eller jacka som jag tar på när jag stannar. Tror du får svårt att hitta nån annan vettig lösning.
 
Ett tips jag hört är att om du fryser i början när du går kommer du troligen bli lagom varm under turen.

Jag själv körde senast i fredags (-14°C?) med merinounderställ, haglöfs skaljacka och ett par byxor från itab. Dubbla sockor, kängor fodrade med goretex, en merinobuff och hatt på huvudet. Fick köra med tjocka handskar efter ett tag då jag började frysa om händerna men fick byta tillbaka till tunna igen.
Många tunna lager är en fördel att äga, med något tjockare till när man stannar. Har man det lättåtkomligt i väskan kan man enkelt variera klädsel efter värme. :3
 
När du ska röra på dig, åka skidor, vandra etc ska du vara klädd så att du fryser om du stannar till. Det vill säga att du inte producerar så mycket överskottsvärme, du vill svettas så lite som möjligt vintertid. Det är bökigt att torka kläder i minusgrader.

Kläderna närmast kroppen ska torka snabbt och helst värma även vid fuktigt tillstånd.
Beroende på hur kallt det är kan du ha ett tunt värmande lager utan på understället, men som sagt du ska frysa om du står still. Skalkläderna ska vara vindtäta men kunna släppa ut kroppsfukt.

Vid rast och vila tar du på värmeplagg, förstärkningsklädsel.
 
Vid rörelse så lite som möjligt. Kläderna tas med i ryggsäcken och tas på vid rastning/paus/stopp.. Får man inte plats med kläderna i ryggsäcken så får man sänka tempot rejält så man inte får upp värmen lika mycket. Detta vanligt när jag tex är ute och fotograferar djur på vintern då stora skrymmande telen tar upp platsen. Men då gör det heller inget för man kan inte röra sig för långsamt när man ska fotografera djur.

Alltså, nästa gång, ha med dig jackan i ryggsäcken och ta på dig den när du stannar. Fryser du om du vandrar utan jackan så ta en tjockare tröja och se om det hjälper.

Mvh // Johannes
 
Underställ, ofodrade byxor, ofodrad bomullsjacka samt mössa.

Vid kortare rast byter jag till torr mössa samt sätter på mig en tröja under jackan. Känner jag mig kall om fötterna redan innan rasten byter jag även till torra sockor.
Vid längre rast byter jag även underställströja och sockor.
Vid kvällsrast (när jag inte ska svettas mer) byter jag även till torra långkalsonger.

När rasten är slut tar jag på mig den blöta underställströjan och mössan igen, samt tar av mig den tjocka tröjan. Kallt och obehagligt som attan, men efter någon minut är man varm igen.
Har jag bytt sockor hänger jag dessa på låren innanför byxorna så att de får torka.


Det är obekvämt att ta av sig in på huden när det är -25 grader och det är ännu obekvämare att sätta på sig en blöt/fuktig tröja vid rastens slut, men det är några få sekunders vånda som är väl offrade. Man slipper frysa, och man har på detta sätt alltid torra kläder i väskan.
 
Närmast kroppen bär jag ullunderställ och ovanpå det ofodrade byxor och jacka., som dock är vindtäta. När jag tar rast åker tjock ylletröja på. Jag använder aldrig fodrade jackor när jag är ute i naturen.Det är lättare att reglera värmen med flera tunna lager än ett tjockt.
För att undvika nedkylning är det lika viktigt att inte ha för mycket kläder på sig som att inte ha för lite.
 
Bästa tipsen hitintills ta på torrt när du stannar. Säkerhetsnålarna i ryggsäcken gör att du kan torka utan att tappa. Mössbytartricket är klockrent. Vintersoldat och vinterfärden är läsvärda båda finns på biblioteket.
go tur
 
Ofodrade jackor när man rör på sig, och man kan reglera värmen effektivt genom att täta eller öppna upp i halsen, en buff med eller utan fleecefoder är då mycket flexibel. Den är också mycket bra när man cyklar vintertid.

Generellt gäller att bevara varm luft, så man skall ha utrymme för det, gärna lite större kläder och framför allt större skor och större handskar så att uppvärmd luft får plats.

När det gäller huvudet så kan man använda två tunnare mössor (ev hjälmhuva + mössa), det skapar bättre flexibilitet än en tjock mössa.
 
Jag använder bara min varma vinterjacka när jag åker buss alternativt bil. I friluftssammanhang är det alltid softshell eller skaljacka som gäller, ev m en fleece/ylletröja som foder.
 
Din varma jacka kan du fortsätta använda som pausplagg förutsatt att du kan packa ner den i ryggan.

För vandringen rekommenderar jag vindtätt men extremt luftigt ytterplagg typ bomullsanorak. Om du inte är svettig av dig kan du kanske köpa något tätare typ gore-tex men var beredd på att vädra extra i så fall.
 
Som förstärkningsplagg vid pauser fungerar lätta dun- eller syntettröjor/jackor bra, de är lätta att bära och komprimerbara så att de går ner i väskan. Själv kör jag Klättermusen Liv. Mycket bra värme sett till vikten och går att pressa ner i nästan vilken väska som helst. Den går utmärkt att dra över jackan du redan bär så att du slipper ta av dig skyddande ytterplagg. Nackdelen är att tröjan inte andas speciellt bra och bara går att ventilera i halsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
ödemark Färger på kläder Kläder 36
gro Kort fråga om tull på kläder. Kläder 3
majjen Kläder för Sarektur på vintern Kläder 27
Wisentdual Storlek på ITAB:s kläder?? Kläder 7
samme83 Storlek på ITABs kläder Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Backpacker Behöver synpunkter på kläder, ryggsäckar och sovsäck Kläder 27
Gidenstam Någon som vet något om kvaliten på Taigas Kläder. Kläder 10
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.