Bambu kläder

Utan ha läst på speciellt köpte jag några T-shirts i bambu från ITAB och dessa plagg fungerar alldeles utmärkt tycker jag efter en tids användning. Rekommenderas!
De luktar fräscht efter en dags vandring och ofta räcker det med att vädra dom så håller de sig "fräscha" - ett bra alternativ då de är mycket mjuka och sköna.
Använder annars bara ullkläder men är man på jakt efter något alternativ och kanske i olika färger så fungerar dessa superbra!
Ända nackdelen kanske är torktiden, den torkar inte så fort.
Finns säkert många erfarenheter hos andra naturligtvis men tänkte bara dela med mig om ett för mig nytt klädmaterial :)

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17596&plats_id=0
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-07-31 kl. 18.02.15.png
    Skärmavbild 2014-07-31 kl. 18.02.15.png
    147.2 KB · Visningar: 1,769
Senast ändrad:
Det är egentligen cellull och det är inte nytt men bra i somliga blandningar. Skogen blev kläder bland annat under kriget när det var ont om råvaror.
Blandar man Bomull, ull och cellull får man ett tunnt tyg med inte oävna egenskaper. Saluenamn som Viyella förekommer på färdiga plagg.
Harroods hade en utmärkt serie skjortor i det.
 
Det är egentligen cellull och det är inte nytt men bra i somliga blandningar. Skogen blev kläder bland annat under kriget när det var ont om råvaror.
Blandar man Bomull, ull och cellull får man ett tunnt tyg med inte oävna egenskaper. Saluenamn som Viyella förekommer på färdiga plagg.
Harroods hade en utmärkt serie skjortor i det.

Cellull är ett förlegat handelsnamn, viskos är det. Korrekta. . Mer absorberande än bomull, känns svalt. Sämre drag- och nötningshållfastighet. Endast hälften av den redan låga hållfastigheten i vått tillstånd. Tål maskintvätt mkt sämre än bomull.

Ej på något sätt antibakteriellt.
 
Det är egentligen cellull och det är inte nytt men bra i somliga blandningar. Skogen blev kläder bland annat under kriget när det var ont om råvaror.
Blandar man Bomull, ull och cellull får man ett tunnt tyg med inte oävna egenskaper. Saluenamn som Viyella förekommer på färdiga plagg.
Harroods hade en utmärkt serie skjortor i det.

Vad är cellull?
 
Förstår ej... Det som kallas bambu är egentligen viskos?
Hursomhelst så har jag en piké i bambu, och jag älskar den, förutom att den börjat bli flammig... Torkar definitivt långsammare än en bomulls-tshirt, men jag tycker inte den luktar apa som en bomulls-tshirt gör efter hård användning... så det väger upp.
 
De kallar det bambu för att det ska låta ekologiskt och fint, men det är alltså samma skitiga process som viskos. Det vill säga att man regenerar fibrer ur cellulosan ur bambun. Med massa kemikaliebad och luftföroreningar. Bambu har naturligt en antibakteriella och antifungala (min amatöröversättning av antifungal) egenskaper. Dessa försvinner i alla kemikaliebad. Många kinesiska spinnerier tillsätter sen massa ej naturliga antibakteriella medel i antingen spinnlösningen eller det spunna garnet. Så när en försäljare säger att det är naturligt antibakteriellt ska man ge hen en dansk skalle och sen förklara hur det ligger till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
Notsoraw Underkläder i bambu. Kläder 21
Lintilla Bambu Boxer Kläder 11
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...